29 kg. För lite, lagom eller för mycket?

Som några kanske har läst så ska jag ut på min första vinter-långtur i år.

Jag har mycket kläder med mig, eftersom jag har VÄLDIGT lätt för att svettas, och måste byta kläder helst vid varje långt stopp för att inte börja frysa.

Den totala vikten just nu ligger på ca 29 kg. Själv väger jag runt 85.
Jag är vältränad (längdskidåkare).

Är 29 kg för mycket tycker ni? Jag kör med Haglöfs Victor 90100.

Jag vet att många är sugna på att skriva: "Varför inte byta ryggsäcken mot pulka!?", men så blir det inte.
 
Själv så hade jag dött av att konka omkring på 29 kg på skidor, så jag tycker det låter lite mycket... :)

Det där med mycket kläder, du vet ju bäst själv hur det är med svettning och så alltså, men att försöka ha på sig så lite kläder att svettningen hålls på ett minimum. Själv så har jag bara ett ullunderställ i minus 20 under skaljackan för att undvika svettning. Då behöver man inte ha med sig så mycket kläder heller.

Sedan så kan du med största sannolikhet låta alla "bra att ha grejjer" låta ligga kvar hemma. Om man tänker att en sak kan vara bra att ha, men inte vet riktigt när så skippa den.

Om du hade en utrustningslista så hade man ju kunnat se vad som såg mycket ut...

/Martin
 
Det här med att byta vid varje stopp är ju inte särskilt vettigt. När hade du tänkt torka kläderna? Ska du släpa omkring på blöta kläder så kommer ju vikten att ÖKA....

Först och främst ska man ju undvika svettning genom att inte anstränga sig för hårt. I vissa lägen (t.ex. klättring) kan det vara svårt att "ta det lugnare" och då får man ta till andra knep. Ett sätt kan vara att se till att man när man stannar byter till torra kläder och sen när man startat så byter man tillbaka till de blöta. Då har man i alla fall torra kläder på sig när man står still.

En svårighet med att klä sig vid fysisk aktivitet är att man lätt klär sig för att inte frysa. Det behöver man inte, man ska klä sig för att inte bli nerkyld. Skillnaden är ganska stor. Fryser gör man för att huden kommer i kontakt med något kallt (t.ex. luft). Nerkyld blir man för att kroppens producerade värme inte räcker till för att hålla kroppen varm. Om man arbetar så producerar kroppen så mycket värme att man kanske måste stå ut med att frysa för att inte bli för varm. Att man svettas är ju ett tecken på att kroppen inte blir av med värmen tillräckligt fort.
 
Det beror på

Martin Gidlund; sa:
Den totala vikten just nu ligger på ca 29 kg. Själv väger jag runt 85.
Jag är vältränad (längdskidåkare).

Är 29 kg för mycket tycker ni? Jag kör med Haglöfs Victor 90100.

Jag förutsätter att det är en tälttur på minst sju dagar utan möjlighet till proviantering. Då hamnar iaf jag på 25-30 kilo. Senaste turen (9 dagar) gick min ryggsäck på 28 kilo. Visst jag kunde ha kapat genom att ta mindre tjockkläder med mig eller använt lättare vindjacka/byxor. Men jag ser det som en säkerhet ifall det blir storm eller väldigt kallt.

Det största problemet är ju att man dessutom de första två dagarna brukar få åka i uppförsbacke för att ta sig in i fjällen. Det gäller att ha så lite kläder på sig man bara vågar och speciellt i början ta det extra lugnt. Sen är det inte helt enkelt att torka kläder heller, så hålla på att byta vid lunch (alt långpaus) låter jobbigt. Jag måste erkänna att jag försöker köra med ett underställ när jag åker och byter till ett varmare när jag är färdig för dagen. Sen har jag ett reservunderställ som oftast ligger kvar i ryggsäcken hela tiden. Det är ingen plan jag har utan snarare så att det bara blivit så.

/Jonas U
 
Låter bra

29 kilo låter bra tycker jag. Det klarar du lätt!:)

Själv är jag glad om jag kommer ner i 29 kilo. Jag brukar snarare hamna upp mot 35, men då brukar i ju för sig klätterutrustning ingå också.

Det där med att byta kläder borde du kunna undvika. Åk långsammare och ventilera / reglera klädseln ordentligt istället. Det sparar man även vätska på.

Blir du lätt svettig och varm; Av med goretexen! Själv använder jag sällan goretexjackan när jag går (läs skidar) med packning. Det blir helt enkelt för varmt. Har du goretexbyxor eller motsvarande, se till så att du kan öppna längs hela sidorna. Med ett tunnt underställ under (gärna nätmodell) får man bra kyleffekt av lite fjällvind.

Peter
 
29 kg

Är det OK för dig, fint. Var rädd om kroppsvätskan, det går åt mycken tid och bränsle för att återställa den.
Under 25 kg har jag svårt att komma vintertid, så därför pulkan för min del. Varmare att ligga på me. Sen är det rätt jobbigt att åka utför med 1/3 extra på överkroppen.....
Ta bort bra att ha, klä dig kallare......drick mera än du tror och ha en riktigt fin tur!

Go tur

Johan K
 
Torka kläderna!

Jag håller med Jonas 25-30 kilo för en 10-dagarstur i Sarek blir det nog (inkludert 1,5 dl fotogen per dag). Det enda extraplagg jag har är en extra ull-undertrøya, några kort-kalsonger og strumpor plus 1-2 T-shirts (+förstärkningsplagg=Fleece og vindbyxor).
Det førsta jag gör när jag kommer fram på kvällen, efter att ha tagit av mig ryggsäcken, är att ta av mig på överkroppen och sätta på mig en T-skjorta och på med den svettiga ull-undertrøjan utanpå. Det kan du kanske ockå kan göra till lunch (det gör jag f.ö också när jag kommer till en kall stuga). Kroppsvärmen torkar då ull-trøjan och innan jag kryper ned i sovsäcken på kvällen tar jag av mig ull-undertrøjan, som då är torr, och sover i t-skjortan. Jag tycker det är enda sättet att torka kläder, gløm det att torka i sovsäcken!

Leif
 
Huttra när du startar

så svettas du mindre när du är igång. Pask har alldeles rätt angående GTX och byxor med dragkedja. GTX behövs bara när det regnar eller kommer blötsnö.

Windstopper är ett mycket bättre alternativ vid minusgrader. Har du lätt för att svettas behöver du sannolikt också något i stil med Klättermusens Mithriltröja. Byxorna kan fortfarande vara Windstopper om du har dragkedjor i sidorna.

Sedan har du ju dunjackan för rasterna, och sådär fyra par vantar+några mössor, så nog blir det mycket kläder alltid även utan ombyten).
 
Går du ensam?

I så fall kanske 29 kg låter vettigt, annars så tycker jag det låter för myvket. Brukar starta med en 22 kg som minnskar kraftigt när maten tar slut. Påtagligt är att om man bylsar på sig de kläder man hasr för de riktigt kalla stunderna så är väskan i princip tom.
 
Tack för alla synpunkter!

Jo, jag tänker gå ensam. Till omständiheterna hör också att jag inte äger något enmannstält, utan bara ett 2-manns. Alltså redan där ca 1 - 1,5 kg extra. Vikten är räknad då jag har minsta möjliga kläder på mig, dvs när det är riktigt varmt och fint väder!

Så det är klart att vikten minskar om det är 20 grader kallt...

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.