26 eller 700c på touringhoj

Hej,

Vad är bästa hjulstorleken till en touringcykel - 559 eller 622? 559 hjul blir ju både starkare och lättare än 622 dito. Varför ska man i så fall välja en cykel med 622 hjul?

Vad finns det för touringcyklar med 26 tums hjul? Jag känner bara till Thorn och Surly men den senare är för liten för mig. För min del vore det trevligt med en cykel med lång chainstay eftersom jag har ganska stora fötter.

//Ingemar

Större hjul "äter" ojämnheter bättre än små, man får mer centrufugalkraft och bättre rull med större hjul. Nu är det ingen jätte skilnad på 559 och 622.
Jag som föredra liggcyklar ser sällan 622 hjul utan oftast 559 eller 406 och dom är ungefär lika vanliga på touringcyklar, 559 har fördelen att använda standard mtb utväxlingar medans 406 hjul kräver större drev fram som kostar lite extra den dag man ska byta ut.
Kollar själv på en touring liggcykel och väljer mellan en med 406 fram och 559 bak eller en med 406 både fram och bak, båda har sina fördelar och naktdelar...som vanligt ;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips