2117 of Sweden tält

Jag antar att för många här på utsidan är friluftsliv deras största hobby/intresse/passion och om ett tält kostar 20 eller 50 eller 100 tusen kronor spelar inte så stor roll. Med stabil ekonomi är det kanske värt mer att få nörda ner sig, läsa på om detaljerna i detaljerna, diskutera dessa och sen köpa något som kanske är en promille bättre än ett alternativ som kostar hälften så mycket. Man lägger gladeligen de pengarna.

Fenomenet hittar man väl i alla intressen. Ta ljud till exempel, för det flesta är det helt vanvettigt att köpa en ljudanläggning för 200 tkr och den extra prestandan man får rent objektivt motiverar det knappast, men för den hängivne är det värt varenda krona. Själv klarar man sig med nån billig trådlös högtalare eller det inbyggda ljudet i tvn, jag hör ju vad dom säger i filmen ändå.

Jag antar att det, i alla fall delvis, är anledningen till att man ibland får känslan av att allt måste vara top of the line (och att priserna är höga kanske).

Men det gick bra ändå. Folk fjällvandrade på den tiden också, och det var mig veterligt inte så att tälten havererade jämt och ständigt. Åtminstone gjorde inte mina det. Jag känner flera erfarna friluftsmänniskor som aldrig skulle betala de summor som t ex ett (nytt) Hilleberg kostar. De väljer billigare tält av hyfsat kvalitet, och det verkar fungera tillfredsställande.
Jag ska nog notera att jag som är fjälluppväxt med moderna tält gillar att tälta uppe på åsar där det är lite dragigt (om det inte är rejält busväder), medans min far som började med vaxad bommulsduk alltid sökte myggiga lågpunkter i lä.

Och så sent som i midsommar förra året mötte jag ett par tyskar vars tält hade blåst sönder i måttligt oväder, trots att det var fintält som "ska klara oväder" från den tyska marknaden.

Jag tror ungefär såhär: när det gäller massprodukter som bilar så finns det en avvägning mellan premium och mer prispressade alternativ där det senare mycket väl kan vara ett rationellt val. När det gäller tält för mer seriösa turer i nordiska fjäll så är marknaden såpass begränsad så den avvägningen är inte längre relevant. Det finns ingen masstillverkare som har mina behov i åtanke utan premium är det mest prisvärda, sett över hela livscykeln. Det innebär att jag för egen del inte funderar på 2117 eller något annat. Skulle jag köpa tält idag skulle det bli Hilleberg.

Det här var som en kommentar på pris/kvalitets-diskussionen ovan. När det gäller ursprungsfrågan så är det ju en chansning med tanke på att det är en okänd modell och begränsat med information. Min rekommendation är att köpa ett tält, ex-vis från XXL, som man i alla fall kan titta på i butik innan köp.

Jag antar att för många här på utsidan är friluftsliv deras största hobby/intresse/passion och om ett tält kostar 20 eller 50 eller 100 tusen kronor spelar inte så stor roll. Med stabil ekonomi är det kanske värt mer att få nörda ner sig, läsa på om detaljerna i detaljerna, diskutera dessa och sen köpa något som kanske är en promille bättre än ett alternativ som kostar hälften så mycket. Man lägger gladeligen de pengarna.

Fenomenet hittar man väl i alla intressen. Ta ljud till exempel, för det flesta är det helt vanvettigt att köpa en ljudanläggning för 200 tkr och den extra prestandan man får rent objektivt motiverar det knappast, men för den hängivne är det värt varenda krona. Själv klarar man sig med nån billig trådlös högtalare eller det inbyggda ljudet i tvn, jag hör ju vad dom säger i filmen ändå.

Jag antar att det, i alla fall delvis, är anledningen till att man ibland får känslan av att allt måste vara top of the line (och att priserna är höga kanske).
100.000 kronor för ett tält!!? Vad är det för tält du tänker på?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.