2000:- för att vandra i bla Vålådalen.

Alltså, det är hemfridszon som gäller, tillräckligt långt borta från någons hus så att man inte syns eller stör -> Ok att campa. ( Och om inte förbjudet i naturreservat eller av någon kommunal ordningsregel.. )
 
Priserna jag hittar på deras hemsida är mer rimliga än de 2000kr som nämns här.
Jag skulle definitivt vara villig att betala 60kr per dag för underhållet av leder på privat mark om jag ser att de faktiskt sköter leden.
Silverleden har ett upplägg där de begär en summa per övernattning i deras vindskydd. Då det är en av de mest välskötta leder jag har gått på var jag villig att betala när jag vandrade där.
Ingenting är gratis…
/OJ
 
Jag är generellt emot sånt här, även en skylt med notis om frivillig avgift som bör betalas för att beträda området.
Risken är att någon oerfaren betalar den och då tror att hen är berättigad till skräpplockning (och räddning om något går åt skogen). Finns flera exempel på dödsfall där denna mekanism verkar ha varit bidragande i amerikanska naturområden. Folk fyller i en färdplan och betalar avgiften vid entrén och tror därefter att någon håller koll på dem. Och så har man med sig en halvliter vatten, karta och kompass var det tjugo år sen man höll i handen, osv. Sen går det som det går.

Kan också lägga till att jag är något mera positiv om en skylt med notis för bidrag till specifik infrastruktur. Swisha en hundring och bidra till det här vindskyddets underhåll, osv. Det är mera acceptabelt än något så generellt som en entréavgift till ett helt område.
 
Jag är generellt emot sånt här, även en skylt med notis om frivillig avgift som bör betalas för att beträda området.
Risken är att någon oerfaren betalar den och då tror att hen är berättigad till skräpplockning (och räddning om något går åt skogen). Finns flera exempel på dödsfall där denna mekanism verkar ha varit bidragande i amerikanska naturområden. Folk fyller i en färdplan och betalar avgiften vid entrén och tror därefter att någon håller koll på dem. Och så har man med sig en halvliter vatten, karta och kompass var det tjugo år sen man höll i handen, osv. Sen går det som det går.

Kan också lägga till att jag är något mera positiv om en skylt med notis för bidrag till specifik infrastruktur. Swisha en hundring och bidra till det här vindskyddets underhåll, osv. Det är mera acceptabelt än något så generellt som en entréavgift till ett helt område.
För mig är det lite samma sak med en frivillig spåravgift eller ett frivilligt bidrag till spårunderhåll. Båda går till samma sak och båda kan man betala om man vill.
 
Bra ide, tror på den. En trevlig skylt vid vindskydd eller dyligt. Som säger att om man använde och gillade stället så kan man frivilligt bidra till underhåll med valfri summa via Swish. Det skulle oxå passa på låglandsleder, där det finns vindskydd, och ibland ved och torrdass.
 
Om vi börjar i städerna så ligger det cigartetfilter fimpar överalt, förpackningar till glass och choklad samt drickförpackningar, snabbmat embalage slängs på platsen, utmed landsvägar ligger burkar och snabbmatsförpackningar, vid soliga bra rastplatser är det ingen ide at gå in i skogen då den är fullt med träck de första 75 m in. Det är dax för en ny håll Sverige rent kampanj! Över hela landet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Toppbok Áhkká 1926-2000 Fjällvandring 22
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
2000 meters bestigningar i Sarek Fjällvandring 9
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.