2000:- för att vandra i bla Vålådalen.

Jag tolkar det som att Glaskogskortet ger dig rätt att nyttja övernattningsstugor, ordnade tältplatser etc. https://www.visitarvika.se/sv/gora/glaskogens-naturreservat-30437
Det är ju inte en del av allemansrätten, jag har inga problem med att betala för en sån sak.

"Med Glaskogens rast- och övernattningskort får du använda faciliteterna i Glaskogens Naturreservat. Gäller även för övernattning i raststugor och vindskydd samt tält (ej camping) i området."

Det är inte glasklart men låter det inte som att de menar all tältning? Utom på en campingplats kanske?
 
Kanske har jag missat något, är det så att stiftelsen har tagit betalt redan tidigare? Ända sedan starten kanske? Men om det här med betalning istället är något nytt så vore det intressant att få veta hur resonemanget gått som lett fram till det. Kommuner brukar inte har vinstkrav på alla verksamheter men kanske de ändå anser att deras stiftelse ska gå ihop. Har du insikt i hur de resonerar?
Jag gick i Glaskogen för omkring 20 år sedan och redan då (som jag minns det) så fanns "kortet" att köpa. Vi upptäckte inte det innan vi gick ut och hade därför inte köpt något kort men det gick bra ändå.
 
"Med Glaskogens rast- och övernattningskort får du använda faciliteterna i Glaskogens Naturreservat. Gäller även för övernattning i raststugor och vindskydd samt tält (ej camping) i området."

Det är inte glasklart men låter det inte som att de menar all tältning? Utom på en campingplats kanske?
"camping" kanske syftar på husbilar e.d.
 
Jag förstår nog inte vad din fråga är. Det här är dom frågor jag hittar i dina inlägg:

Den som anordnar äventyrsbanor borde naturligtvis få ta betalt för det jobbet, men kan det spilla över på och inskränka Allemansrätten?
Det verkar som att Allemansrätten är ordentligt hotad? Någon som vet hur länge de har velat ta ut denna avgift? Finns det redan i fler naturreservat?
Du kan inte hålla med om att det skapar en konstig situation?


Kan du tala om för mig vilken fråga du avser så skall jag svara efter bästa förmåga. (Den fråga jag svarat på är den sista frågan och där skriver jag: "Jovisst är det konstigt men så är det.")

För att klargöra min inställning, så att vi inte kommer in i en onödig diskussion, så vill jag påpeka att jag en mycket stor motståndare till att sådant som ingår i Allemansrätten avgiftsbeläggs i smyg. Så är t.ex vandring i Glaskogen inte något som skall vara avgiftsbelagt.
Däremot begär jag inte att alla andra skattebetalare skall finansiera båtar, vindskydd, öppna stugor, utedass och ved för att jag skall kunna utöva min hobby!
Jag är givetvis glad och tacksam för att man i min hemkommun gör det men det är inget som jag tycker mig kunna kräva av dom.
Som en ytterligare information kan jag nämna att delar av Allemansrätten oftast är satta ur spel av dom regler som gäller i Naturreservat/nationalparker så inom sådan områden kan man inte stödja sig på den (oskrivna) lagen,
Mycket nära där jag bor finns en badplats. Det kostar inget att bada där, men kommunen använder pengar till skötsel av området ( jag vet inte hur mycket det kostar ). Jag använder aldrig den badplatsen - likväl är jag med och pröjsar. Så är det med det som finansieras med skattemedel. Jag använder biblioteket, men det gör inte alla. Jag kan även använda ett bibliotek i kommun där jag inte bor och inte betalar skatt.
 
"Med Glaskogens rast- och övernattningskort får du använda faciliteterna i Glaskogens Naturreservat. Gäller även för övernattning i raststugor och vindskydd samt tält (ej camping) i området."

Det är inte glasklart men låter det inte som att de menar all tältning? Utom på en campingplats kanske?

Det gäller såklart inte tält, det är bara ett försök att lura folk att betala. Man får tälta enligt allemansrätten utan att betala, även på ytorna vid deras rastplatser. Men om man använder service & "faciliteter", dvs utplacerad ved & soptunnor & torrdass & vindskydd, då tycker jag man bör betala för detta...
Man kan ju köpa en säck ved på Byggmax för 50 sek och ta med, den + småpinnar från skogen räcker nog några dar ---
 
Glasklart att det inte gäller vandring i alla fall. Men gäller det eldstäder också så hjälper det ju inte att ta med ved. Då får man ta fram gasköket eller äta mackor.
 
Men om man använder service & "faciliteter", dvs utplacerad ved & soptunnor & torrdass & vindskydd, då tycker jag man bör betala för detta...
På Skåneleden - där 29 kommuner står för den praktiska skötseln - finns rastplatser, vindskydd (ofta med ved) och ett antal torrdass. Soptunnor finns nog också. Ingenstans (vad jag vet) kräver någon betalning för detta och med tanke på hur användandet varierar bland folk så skulle det nog vara svårt att hitta ett rättvist avgiftssystem. Sedan är dessa inrättningar inte bara bekvämligheter för nyttjarna utan de minskar också nedskräpning, slitage på fel ställen och att folk gör sina behov för mycket överallt. Kommunerna får alltså mindre renhållning än vad de annars skulle haft. Det är win-win som motiverar varför t ex en kommun bör ge viss service "gratis" i naturen. Men visst skulle jag också - i vissa lägen - vara beredd att betala något för detta.
 
På Skåneleden - där 29 kommuner står för den praktiska skötseln - finns rastplatser, vindskydd (ofta med ved) och ett antal torrdass. Soptunnor finns nog också. Ingenstans (vad jag vet) kräver någon betalning för detta och med tanke på hur användandet varierar bland folk så skulle det nog vara svårt att hitta ett rättvist avgiftssystem. Sedan är dessa inrättningar inte bara bekvämligheter för nyttjarna utan de minskar också nedskräpning, slitage på fel ställen och att folk gör sina behov för mycket överallt. Kommunerna får alltså mindre renhållning än vad de annars skulle haft. Det är win-win som motiverar varför t ex en kommun bör ge viss service "gratis" i naturen. Men visst skulle jag också - i vissa lägen - vara beredd att betala något för detta.

Att låta kommuner sköta renhållning och dasstömning är oftast görligt då det sker vid bilvägs ände, men i Blekinge skärgård även på öar finns soptunor och utedass som töms av resp kommun och det bidrar nog till ökad trivsel både för den som är nödig och den som kommer efter (och slipper se spåren i naturen).

En annan lösning är att idrotts- eller friluftföreningar "adopterar" en sträcka eller ett område och håller det rent, i utbyte mot bidrag till föreningen.

Ännu har väl ingen lyft frågan om att ifall det ska vara skattefinansierat så är det huvudsakligen svenskar skattebetalare som betalar, utlädska turister/gäster betalar lite moms på det som konsumeras i Sverige. Få länder har samma gratis rätt till naturen som Sverige så det jämnar inte riktigt ut sig, tror jag.

Inte lätt när många ska att på allemanskakan samtidigt och på olika sätt.

/Patrik
 
Det gäller såklart inte tält, det är bara ett försök att lura folk att betala. Man får tälta enligt allemansrätten utan att betala, även på ytorna vid deras rastplatser. Men om man använder service & "faciliteter", dvs utplacerad ved & soptunnor & torrdass & vindskydd, då tycker jag man bör betala för detta...
Man kan ju köpa en säck ved på Byggmax för 50 sek och ta med, den + småpinnar från skogen räcker nog några dar ---
Men om man inte vill betala för att använda torrdasset, går det bra att skita gratis utanför?
 
En variant på temat är de (oftast) byaföreningar som i anslutning till en enkel övernattningsstuga, koja och torrdass, kanske lite ved att tillgå uppmanar besökare att swisha ett frivilligt bidrag till föreningen. Något som jag gör med glädje men just den här frågan är av helt annan karaktär. ”Smygavgiftifiera” allemansrätten ska stoppas i sin linda.
Natursvineri, markslitage etc ska motverkas på annat sätt.
http://www.huthyfs.com/Rangruntgal/images/page24.html får exemplifiera min attityd. Tälta i närheten skulle jag aldrig göra utan att rådgöra med kringboende.
 
http://www.huthyfs.com/Rangruntgal/images/page24.html får exemplifiera min attityd. Tälta i närheten skulle jag aldrig göra utan att rådgöra med kringboende.

Hur ska själva rådfrågningen fungera i mitt exempel undrar jag.
Ett välkomnande anslag att alla är välkommen, även om man inte tillhör byalaget eller bor på orten. De närmast boende två hus finns en mil bort. Ska jag ta mig dit och få ett klargörande från någon? Ansvarig i byalaget?

Det känns ibland svårt att förstå varandra. Kanske det beror på att mycket utgår från hur det ser ut i landets södra delar där det är många som ska samsas om en mindre yta. Där oginheten från markägare (rätt eller fel) ständigt finns att ta hänsyn till.

Här i norr har vi mer gott om plats om man bortser från våra turistområden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Toppbok Áhkká 1926-2000 Fjällvandring 22
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
2000 meters bestigningar i Sarek Fjällvandring 9
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.