2000:- för att vandra i bla Vålådalen.

En variant på temat är de (oftast) byaföreningar som i anslutning till en enkel övernattningsstuga, koja och torrdass, kanske lite ved att tillgå uppmanar besökare att swisha ett frivilligt bidrag till föreningen. Något som jag gör med glädje men just den här frågan är av helt annan karaktär. ”Smygavgiftifiera” allemansrätten ska stoppas i sin linda.
Natursvineri, markslitage etc ska motverkas på annat sätt.
 
Jag förstår nog inte vad din fråga är. Det här är dom frågor jag hittar i dina inlägg:

Den som anordnar äventyrsbanor borde naturligtvis få ta betalt för det jobbet, men kan det spilla över på och inskränka Allemansrätten?
Det verkar som att Allemansrätten är ordentligt hotad? Någon som vet hur länge de har velat ta ut denna avgift? Finns det redan i fler naturreservat?
Du kan inte hålla med om att det skapar en konstig situation?


Kan du tala om för mig vilken fråga du avser så skall jag svara efter bästa förmåga. (Den fråga jag svarat på är den sista frågan och där skriver jag: "Jovisst är det konstigt men så är det.")

För att klargöra min inställning, så att vi inte kommer in i en onödig diskussion, så vill jag påpeka att jag en mycket stor motståndare till att sådant som ingår i Allemansrätten avgiftsbeläggs i smyg. Så är t.ex vandring i Glaskogen inte något som skall vara avgiftsbelagt.
Däremot begär jag inte att alla andra skattebetalare skall finansiera båtar, vindskydd, öppna stugor, utedass och ved för att jag skall kunna utöva min hobby!
Jag är givetvis glad och tacksam för att man i min hemkommun gör det men det är inget som jag tycker mig kunna kräva av dom.
Som en ytterligare information kan jag nämna att delar av Allemansrätten oftast är satta ur spel av dom regler som gäller i Naturreservat/nationalparker så inom sådan områden kan man inte stödja sig på den (oskrivna) lagen,

Om du hade citerat mitt inlägg som du svarar på, så hade frågan framgått:

Du har undvikit att svara på min fråga två gånger. Frågan var om du inte själv inser att det är trevligare med torrdass (och i känsliga områden anvisade tältplatser) på ställen som har högt besökstryck. (Inklusive att skattepengar redan går till detta.)

Och för att utveckla min åsikt tydligare, så går redan skattepengar till den infrastrukturen, som man nu vill ta betalt för, men som fortsatt borde ingå i Allemansrätten, och inte avgiftsbeläggas. Med mindre än att vi övergår till nattväktarstat, där i stort sett alla skatteuttag rensas bort.

Specialregler för att skydda naturen i reservat/nationalparker är i övrigt rimligt.

Men vi är kanske ganska överens ändå, i och med att du skriver att du ändå är motståndare till den smygande avgiftsbeläggningen.
 
Som en ytterligare information kan jag nämna att delar av Allemansrätten oftast är satta ur spel av dom regler som gäller i Naturreservat/nationalparker så inom sådan områden kan man inte stödja sig på den (oskrivna) lagen,
Ja, att man inte får tälta, plocka blommor etc. av naturskyddsskäl, men det är en väldig skillnad från att betala för att bara vistas på marken. Till det yttersta handlar det om vem som har rätt till marken, vem som har rätt att säga "det här är mitt", kan man äga mark, och liknande mer filosofiska frågor som inte är av Gud givna men kan regleras av lagar. Dessa lagar, stiftade av människor enligt demokratins principer, reglerar ganska mycket. Så vitt jag vet är det förbjudet att ta betalt för att vistas på mark, och det gäller oavsett om det finns andra inskränkningar i allemansrätten.
 
Som många andra skrivet så tycker jag det är ok med små frivilliga avgifter och snälla skyltar. Be om ett bidrag för att underhålla leder eller rastplatser. Och be folk att inte använda ved el kasta sopor el dyl om man inte bidrar.

Det jag riktigt hatar är när man försöker bluffa och lura folk att betala. Speciellt när det är stora turistorganisationer som i Åre el Funäsfjällen, som går ut med direkt felaktig information i syfte att bluffa folk och tjäna pengar... Dom borde polisanmälas för felaktig marknadsföring eller nåt...
 
Om du hade citerat mitt inlägg som du svarar på, så hade frågan framgått:
Den frågan har du aldrig ställt i inlägg som skett innan du påstår att jag undvikit att svara på den två gånger. Du har bara ställt frågan: "Du kan inte hålla med om att det skapar en konstig situation?" och den frågan har du fått svar på, eller hur?
Skulle jag ha fel så ber jag dig ange numret på det inlägg där frågan ställs.
 
Den frågan har du aldrig ställt i inlägg som skett innan du påstår att jag undvikit att svara på den två gånger. Du har bara ställt frågan: "Du kan inte hålla med om att det skapar en konstig situation?" och den frågan har du fått svar på, eller hur?
Skulle jag ha fel så ber jag dig ange numret på det inlägg där frågan ställs.

Frågan var inte utsökt formulerad, eftersom du svarade att ja, det är konstigt, istället för resonemanget jag var ute efter. Men i inlägget du borde ha citerat i ditt svar, så var frågan glasklar.
 
Ja, att man inte får tälta, plocka blommor etc. av naturskyddsskäl, men det är en väldig skillnad från att betala för att bara vistas på marken. Till det yttersta handlar det om vem som har rätt till marken, vem som har rätt att säga "det här är mitt", kan man äga mark, och liknande mer filosofiska frågor som inte är av Gud givna men kan regleras av lagar. Dessa lagar, stiftade av människor enligt demokratins principer, reglerar ganska mycket. Så vitt jag vet är det förbjudet att ta betalt för att vistas på mark, och det gäller oavsett om det finns andra inskränkningar i allemansrätten.

Det har (av vad jag förstått) fattats en hel del onödiga begränsande beslut och regler för många reservat av Länsstyrelserna. Jag har tidigare läst att bl.a i Västra Götaland så ser man nu över de gamla bestämmelserna och tar bort sådant som inte kan motiveras av skyddsskäl för just det reservatet. Hoppas fler Länsstyrelser följer efter!

Det är inte många som tar med sig sin mark när dom flyttar till dom "sälla jaktmarkerna" så man kan kalla sig markägare men till sist blir det ändå vi tillsammans som rår om den. Den som brukar den har prioritet i användandet men visst är det en gemensam tillgång. Av det följer att man kan inte ta betalt för vistelse på mark (förutsatt att det inte är en anläggning). I alla fall inte i Sverige!
 
Den som brukar den har prioritet i användandet men visst är det en gemensam tillgång.
Ja, markägande är i praktiken (och bör vara!) mer en rätt att bruka marken än ett ägande i samma bemärkelse som att äga ett föremål. Ägande är intressant att filosofera om. Särskilt när jag inser att jag äger samma mark som en blåmes, några katter och massor av myror, tidvis en igelkott och en grävling, och vattensorken som åt upp rötterna på ett körsbärsträd som jag hade betalat pengar för i en butik. Hur surt det än är, vem är jag att säga att det är bara mitt?
 
Naturreservat, ( och nationalparker ) är en annan femma...Det finns ju mängder i Sverige, hade inte fattat detta förut. Dom vanligaste reglerna där är att man bara får elda på vissa ställen, ibland att man bara får campa på vissa ställen, eller inte cykla i terrängen, dvs en viss begränsning av allemansrätten i reservatet för att skydda känslig natur. Men om man följer föreskrifterna är det fritt fram, såklart utan att betala någon --
 
Naturreservat, ( och nationalparker ) är en annan femma...Det finns ju mängder i Sverige, hade inte fattat detta förut. Dom vanligaste reglerna där är att man bara får elda på vissa ställen, ibland att man bara får campa på vissa ställen, eller inte cykla i terrängen, dvs en viss begränsning av allemansrätten i reservatet för att skydda känslig natur. Men om man följer föreskrifterna är det fritt fram, såklart utan att betala någon --
Det kan verka som att du inte betalar men du betalar för Naturreservatets bildande och skötsel via skattsedeln tillsammans med alla andra skattebetalare. Sedan har ju du och jag förståndet att använda oss av det vi betalat för! 😁
 
Ja visst kan man ondgöra sig över att Glaskogens stiftelse vill ha betalt. För deras del är alternativet att helt avstå från skötsel eftersom dom för närvarande befinner sig i ekonomisk kris. Då kan du ju vandra gratis med gott samvete och sköta dig själv. Stiftelsen har skött Glaskogen sedan 1986 så att ta betalt är inte något nytt påfund.
Kanske har jag missat något, är det så att stiftelsen har tagit betalt redan tidigare? Ända sedan starten kanske? Men om det här med betalning istället är något nytt så vore det intressant att få veta hur resonemanget gått som lett fram till det. Kommuner brukar inte har vinstkrav på alla verksamheter men kanske de ändå anser att deras stiftelse ska gå ihop. Har du insikt i hur de resonerar?
 
Jag tolkar det som att Glaskogskortet ger dig rätt att nyttja övernattningsstugor, ordnade tältplatser etc. https://www.visitarvika.se/sv/gora/glaskogens-naturreservat-30437
Det är ju inte en del av allemansrätten, jag har inga problem med att betala för en sån sak.

Att man får ta betalt för daglig skötsel av skidspår, och sen tycka att de som vandrar samma väg på sommaren minsann borde betala på samma sätt känns däremot som en total misstolkning av ett undantag från allemansrätten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Toppbok Áhkká 1926-2000 Fjällvandring 22
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
2000 meters bestigningar i Sarek Fjällvandring 9
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.