2 st K2:or på ett takräcke

Någon som har erfarenhet att packa K2:eek:r utan något annat än takräcke och vaddering. Måste man ha "kajakbågar" eller funkar det ändå? Jag kommer att åka ca 10 mil med dem på taket och bilen är en Audi 100 dvs relativt stor bil med ganska brett mellan takräckena. Någon....... erfarenhet? ;-)

PS

Iofs har jag ingen erfarenhet av K2:eek:r på takräcke men väl av längre K1:eek:r på liten bil. Vaddering (själv använder jag rörisolering) bör fungera bra tillsammans med bra spännremmar. Problemet är ju egentligen det att det blir så stort fritt överhäng bak och fram. Med långa K1:eek:r så har jag spännt fast för och akter i kofångare eller bogseringsfästen för att undvika att det blir för stor belastning på mitten av kajaken och för att så dem stadigare.
Jag har dessutom lagt på en sträng med LiquiSole (eg LiquiSeam som är snarlika) på "vadderingen" och låtit det torka in. Ger en liten men sträv yta som gör att kajaken inte glider i sidled. Vet egentligen inte om det behövs.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Maxlast

Det finns en gräns för tillåten maxlast på taket för varje bilmodell. För dom flesta bilar 75 kg, vissa har 100 kg som tillåten maxlast, men det finns de som bara har 50 kg tillåten maxlast och då är det knappast lagligt ens 2 K1:eek:r. Förmodligen inkluderar maxlasten även viken av själva takräcket.
Sedan är det sålast ej får skjuta ut mer än 20 cm åt sidan, skjuter lasten ut framför bilen ska den vara tydligt utmärkt, skjuter lasten ut mer än 1m (var 1.5 m då jag tog körkort) bakom bilen ska den vara tydligt utmärkt. Är det mörkt tillkommer regler om belysning och reflexer, som är svåra att praktiskt efterleva.

Jag har gjort takräckhållare som passar min kajak, och fäster dessutom kajaken i fören och aktern med en varsin lina till öglan för bogsering på bilen. Min kajak är 520 cm och bilen är 400 cm.

/ Per Brune

Tack för era svar. Jag har nu löst det hela med att köpa 2 par stativbågar på point65 som gör att man kan ha dem på högkant. Har också bytt bil till SAAB 9-5 kombi, det kommer göra susen. Tack för informationen om vikter och så.

På måndag drar det iväg mot Ålands skärgårdshav!! ;-)

PS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips