100% merinoull i underställ?

Har använt ett Norskt märke från XXL det är varmt men kräver ständigt att man lagar små hål fast nästan nytt.
 
Har använt ett Norskt märke från XXL det är varmt men kräver ständigt att man lagar små hål fast nästan nytt.

Köp inte plagga i singeljersey, och köp hellre lite tyngre ytvikter. Anledningen att det går mot lättare och lättare varor beror på att man köper garn per kilo.

Devold är ett av marknadens bästa varumärken när det gäller ullkvalitet, men här har vi ju ett typexempel på när konsumenten blandar ihop nötningshållfasthet med kvalitet. Om man vill ha hög nötningshållfasthet får man köpa paraaramid eller nåt åt det hållet.
 
Merinoullen och all ull ska aldrig tvättas med såpa eller andra starka tvättmedel. Helst inte i maskin. Man förstör ullens egenskaper då. Vi har ullkläder i "alla" fabrikat och vi har alltid handtvättat med Sonett Ull Silke tvätt och efter att ha sköljt klart så åker plaggen ner i en balja med ljummet vatten med upplöst Sonett Ullkur och kläderna masseras i det vattnet. Efteråt blir dom väldoftande och smutsavstötande och behagliga att bära och håller sig fräscha länge.
Naturligtvis så kan kroppslukt sätta sig i kläder grejen med ullfibern är att den inte är tät och den ansamlar inte skiten så som synteten gör. Jobba hårt i en Helly Hansen typ och du blir sjöblöt och kall, men i ett ullplagg blir man också varm och svettig men den andas och fortsätter värma och man kan gå den torr. Magi eller hur. Djuren och naturen har designat det perfekt.
Om dom säger 100% ull så är det troligtvis så. Det som får det att lukta är som jag beskrivit kring tvätt och skötsel men det beror även på vissa tillverkares behandling. Om den är mot mal / mott osv vet jag inte men det är alltid skillnad efter att vi tvättat så som vi gör.
Tunna ullkvalitet är betydligt mindre slitstarka t ex 100g/m2 om en går upp till 150g så håller det mycket bättre. 200 gram är "4ggr" starkare än 100g ;) skulle jag dra till med. Men den tunna 100g+ är ju super om sommaren.
Vi har några merino med syntet i sig som uppenbart blir statiska och luktar mer efter vädring samt håller lite bättre - har dom i jobb. 100% merinotextil har en väldigt komplex och elastisk varp som många inte tror är av ull men det är den. Det är vävtekniken som ger tyget sina elastiska egenskaper inte tråden i sig. Ull är dessutom starkt.
"Ull - is the shit" Allt gott alla strävsamma livsnjutare och sunda latmaskar //
 
Merinoullen och all ull ska aldrig tvättas med såpa eller andra starka tvättmedel. Helst inte i maskin. Man förstör ullens egenskaper då.

På vilket sätt förstör man ullens egenskaper?
Ull är naturmaterial och Hälsingesåpa etc är naturmaterial och på vilket sätt passar inte dom ihop?
På vilket sätt är maskintvätt med ylleprogrammet dåligt för ull?
 
På vilket sätt förstör man ullens egenskaper?
Ull är naturmaterial och Hälsingesåpa etc är naturmaterial och på vilket sätt passar inte dom ihop?
På vilket sätt är maskintvätt med ylleprogrammet dåligt för ull?
Ull tovar sig i basisk miljö. Spelar ingen roll om det basiska är "naturligt" eller inte. Hälsingesåpa är bra till furugolv (vilket i sig är en styggelse), inte ull.
 
Har underställ från Smartwool, Aclima och Icebreaker. Samtliga i 100% ull. Tvättar dem mycket sällan även fast jag svettas så de blir sjöblöta vid längdskidåkning. Läste nånstans att även vid blandningar med syntet så hjälper ullen till att hålla lukten borta. I mitt fall stämmer det rätt väl med mitt gamla Lifa vinterunderställ som jag tror är 50% syntet.
när jag väl tvättar plaggen så kör jag tvättmedel utan tensider. Åsså ullprogram på tvättmaskinen
 
På vilket sätt förstör man ullens egenskaper?
Ull är naturmaterial och Hälsingesåpa etc är naturmaterial och på vilket sätt passar inte dom ihop?
På vilket sätt är maskintvätt med ylleprogrammet dåligt för ull?
Min erfarenhet - så här ... om jag ska använda det skonsamma tvättmedlet och återfettning så funkar inte det i maskin - återstår handtvätt. Kör jag maskin så kan vissa saker krympa och maskin sliter alltid mer än handtvätt. Såpa är starkt avfettande och det vill jag absolut inte göra med ullen. Såpa är underbart till att rengöra penslar och såpa med fetsåpa på skurgolv mm Hoppas att du har hittat eller hittar dina lösningar som passar dig. Allt gott!
 
Har underställ från Smartwool, Aclima och Icebreaker. Samtliga i 100% ull. Tvättar dem mycket sällan även fast jag svettas så de blir sjöblöta vid längdskidåkning. Läste nånstans att även vid blandningar med syntet så hjälper ullen till att hålla lukten borta. I mitt fall stämmer det rätt väl med mitt gamla Lifa vinterunderställ som jag tror är 50% syntet.
när jag väl tvättar plaggen så kör jag tvättmedel utan tensider. Åsså ullprogram på tvättmaskinen
Håller verkligen med. Ull gör stor skillnad. Om plagget är lanolin-återfettat så kan en enkelt bara skölja det i ljummet vatten och få bort salter osv. Ofta tvättar jag ett plagg och det går som hejsan att göra det för hand - win win för plagget miljön och mig. Skitiga är ju inte kläderna. Allt gott!
 
Li
Om du syftar på Devold kan jag bara instämma. Sköna förvisso, men går sönder (hål i väven samt raspas upp vid resåren) oacceptabelt fort.
liknade erfarenheter här. Devold slits mer-betydligt mer än t ex Smartwool och Icebreaker. Det blir som sagt småhål och lite andra tokerier. Devold tycker jag är bäst i 200g/m2 och uppåt - huvtröjorna tex. Allt gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.