100% Butangas till gasköket?

De gasbehållare man köper till gasköken är ju 30/70 Butan- och Propangas.
På min Optimus Crux-förpackning står det 3000w med denna gasblandning, och 4200W(!!!) med Butangas. Någon som vet vart man kan köpa butangas så man kan ta med ut i naturen, dvs finns det butangas i sådana små gasbehållare?

Eller är det livsfarligt med ren butangas? det tror inte jag. för varför skriver dem det på akrtongen annars?

/Mattias

Hej,

Jag har inte ett Crux men Optimus reklam folder. I foldern uppger Optimus 4200W med 100% propan vid ett tryck på 3 bar och effekten till 3000W men propan/butan 30/70 mix vilket verkar mera troligt än omvänt. Problemet med propan är att det måste förvaras med ett högre tryck - tunga flaskor. Gastuber för gasol används bla i husvagnar och till trädgårds grillar. Jag rekomenderar dig att fråga Optimus om råd om du önskar driva köket på propan.

Ren butan fanns åtminstonde tidigare i gastuber som passade primuskök men effekten minskar dramatiskt vid kyla.

Lev å må,

Magnus

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!!

Jag skrev lite fel där. Det jag menade var precis det som du skrev.

Nån som vet om det fortfarande går att köpa ren butangas i gasbehållare som passar sådana kök?

Skulle vara mycket bra på sommaren. Visst förbrukar man mindre ren butan vid matlagning jämfört med 30/70 mix av propan/butan?

/Mattias

Blev fel igen, förståss. Det står på kartongen att det är 4200w med Propangas, inte Butan som vi skrev.

Men mina frågor kvarstår...

Nån som vet om det fortfarande går att köpa ren Propangas i gasbehållare som passar sådana kök?

Skulle vara mycket bra att ha på sommaren. Visst förbrukar man mindre gas med ren Propan som har högre effekt vid matlagning jämfört med 30/70 mix av propan/butan som har lägre effekt?

/Mattias

UH

Hej,

Jag skrev 100% propan i mitt inlägg ovan, jag inte säker på om trycket på 3bar ovan är korrekt för på optimus hemsida str det LP-gas canister, Butane/Propane mixture. LP-gas canister tolkar jag som low pressure vilket borde innebära ett tryck på 3kPa.

Hur som helst, ren propan saluförs på mycket tunga flaskor pga högt tryck se t.ex. http://www.gasol.nu. T.ex Gasolflaska 2000: Vikt, fylld: 1,2 kg. Gasolmängd: 340 g. Flaskvolym: 0,8 l. Gasolflaska 2012: Vikt, fylld: 5,7 kg. Gasolmängd: 2 kg. Flaskvolym: 4,8 l. MAO inte UL utan UH (ultra heavy). Tro mig jag har burit 2012 i ryggsäcken vid någon enstaka utflykt.

Leta i forumet så finns det diskutioner om propan och friluftskök och kontrollera med optimus de brukar svara snabbt på e-post eller telefon.

Med vänlig hälsning, Magnus

På Crux-kartongen står det:
"4200w/14300 BTU/H with Propane at 3 bar (corresponds to 3000w using a 70/30% Butane/Propane canister)"

Löser nog en del funderingar..

Hmm, bära omkring på gas med en 1kg, eller 3.7kg gasbehållare hade jag ändå inte tänkt så det gör inget att de inte passar.

Får ta och skicka ett mail till Optimus, så man får höra vad de säger.
Kan ju återkomma med deras svar

Mvh Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips