10 mil på tre dagar i Skåne

Hej!

Jag tänkte vandra under tre dagar i Skåne. Första dagen siktar vi på 3 mil (en del tid går åt transport) andra dagen 4 mil och sista 3 mil med tid för hemtransport.

(Om det är någon som vill oja sig över att vi borde ta det lugnare och gå kortare dagsettapper så vill jag säga att det ena utesluter inte det andra (vid olika tillfällen). Upplevelsen blir annorlunda när man snabbvandrar. Långsamvandringen gör jag med barnen)

Har ni några tips på en trevlig 10-milatur? Det var länge sedan jag vandrade längs kusten i Sverige så jag är lite inne på det men det är inget krav.

Finns en hel del fina leder, kolla Skåneledens hemsida som är riktigt bra nu för tiden. Lite annorlunda och väldigt fin är Österlenleden, se till att få med sträckan från Kivik och söderut mot Ale Stenar. Enkelt att ta sig till och från med buss/pågatåg.

Hoppas du får en trevlig tur i Skåne!
/Madeleine

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är lite beroende på hur ni skall lösa det med transporterna. Blir ni hämtade eller skall ni åka kommunalt?

Själv säger jag att det inte finns något som slår sträckan över söderåsen (På Ås-åsleden).
Börja i Åstorp och vandra mot Skäralid. Fortsätt sedan om ni vill ha längre sträcka.
Det är ganska kuperat i söderåsen men ni verkar ju vältränade så det ska ni säkert klara :)

Som det nämnts tidigare så står det mycket på Skåneledens hemsida.

//Peter

Tack för tipsen!

Kanske är det bättre att gå kustlederna på hösten eller våren när det inte är så överbefolkat som jag tror att det kan vara om det är fint väder. Vi var ute en sväng på kullen och det är ju packat med folk vilket jag inte förknippar med en trevlig vandring! Jag skulle tro att ås till åsleden är rätt glesbefolkad under soliga sommardagar?

Tack för tipsen!

Kanske är det bättre att gå kustlederna på hösten eller våren när det inte är så överbefolkat som jag tror att det kan vara om det är fint väder. Vi var ute en sväng på kullen och det är ju packat med folk vilket jag inte förknippar med en trevlig vandring! Jag skulle tro att ås till åsleden är rätt glesbefolkad under soliga sommardagar?

Ås - åsleden är, utan tvekan, den mest välbesökta leden i Skåne, framförallt på sträckan Åstorp - Röstånga.
Med välbesökt menar jag att man stöter på folk då & då och inte att man vandrar i stora klungor. Man får räkna med att det är lite folk vid lägerplatserna eftersom en del av dessa är inne i Naturreservaten och Nationalparken.
Det finns dock en anledning att den är populär och det är för att det är en fantastiskt fin vandringssträcka.

Jag har vandrat denna sträcka 3 ggr men aldrig sommartid så jag vet inte om det är mycket folk men jag kan tänka mig att det är en del.
Jag vill också att det skall vara ganska glest med folk på mina vandringar men jag har aldrig stört mig på att det varit "mycket" folk.

//Peter

Ås-til-ås har främst mycket folk inne i Söderåsens nationalpark, i övrigt ganska folktom. Öster om Söderåsen lär du inte stöta på många vandrare förrän du ansluter till Österlenleden och närmar dig Brösarp...

Dock tycker jag att Ås-till-ås är som finast höst och vår. Sommartid föredrar jag kustvandring på Österlen, Kullahalvön eller Bjärehalvön. Visst det finns mer folk, men variationen är stor och vyerna & mljöerna fantastiska. Men vill du leva "vildmarksliv" så är ås-till-ås ändå helt klart att föredra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips