Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
1-lagers eller 3-lagers?
- Trådstartare Henkes
- Start datum
Inte helt svartvitt
Även flerlagers polyetenkajaker kan deformeras en varm sommardag t.o.m. i skuggan. Variationer i fabrikat och skrovform kan vara avgörande. De enskilda lagren i en flerlagerskonstruktion är naturligtvis tunnare så det är lättare att slita hål i det yttersta lagret av flerlagerskajaker, enlagersvarianten täl djupare repor. Generellt är flerlagerskonstruktionerna styvare och både enlagers- och flerlagersvarianterna kan lätt formas om ifall de deformerats.
Även flerlagers polyetenkajaker kan deformeras en varm sommardag t.o.m. i skuggan. Variationer i fabrikat och skrovform kan vara avgörande. De enskilda lagren i en flerlagerskonstruktion är naturligtvis tunnare så det är lättare att slita hål i det yttersta lagret av flerlagerskajaker, enlagersvarianten täl djupare repor. Generellt är flerlagerskonstruktionerna styvare och både enlagers- och flerlagersvarianterna kan lätt formas om ifall de deformerats.
Olika plaster och egenskaper
Tyvärr är det inte så enkelt att det bara handlar om antalet lager. Det finns homogena gjutningar (1-lagers) som är hur styva som helst, det finns flerlagers som är mjuka. Det handlar om olika tillverkares val råvara och metod.
Jag har i min ägo en forskajak med laminat, som visar alla tecken på mångårig brutalt användning - men inget egentligt fel. Jag har också haft flera med homogent material, de var både styva och hållbara. Det gäller såväl Prijon-kajaker som Valley-kajaker.
Tyvärr är det inte så enkelt att det bara handlar om antalet lager. Det finns homogena gjutningar (1-lagers) som är hur styva som helst, det finns flerlagers som är mjuka. Det handlar om olika tillverkares val råvara och metod.
Jag har i min ägo en forskajak med laminat, som visar alla tecken på mångårig brutalt användning - men inget egentligt fel. Jag har också haft flera med homogent material, de var både styva och hållbara. Det gäller såväl Prijon-kajaker som Valley-kajaker.
Man skall däremot inte jämföra billiga plastbaljor med kvalitetskajaker av plast.
Det kan vara svårt att identifiera kvalitetskajaken, pris eller känt märke garanterar inte alltid kvalitet. Har själv erfarenhet av kajaker bl.a. från två kända klassiska brittiska tillverkare varav den ena tillverkarens plastbaljor har fungerat bra oavsett konstruktion men den andra tillverkarens flerlagerskonstruktion säckade ihop i värmen redan innan sommaren hade riktigt börjat.
Det kan vara svårt att identifiera kvalitetskajaken, pris eller känt märke garanterar inte alltid kvalitet. Har själv erfarenhet av kajaker bl.a. från två kända klassiska brittiska tillverkare varav den ena tillverkarens plastbaljor har fungerat bra oavsett konstruktion men den andra tillverkarens flerlagerskonstruktion säckade ihop i värmen redan innan sommaren hade riktigt börjat.
kan du inte namnge de brittiska kajakerna och vilken som var bra resp mindre bra?... har tittat på just en brittisk (Venture)
kan du inte namnge de brittiska kajakerna och vilken som var bra resp mindre bra?... har tittat på just en brittisk (Venture)
Visst, men det är frågan om enskilda exemplar så man ska inte dra förhastade slutsatser.
Den äldsta, en Valley Avocet i 1-lagers polyeten, klarade sig hyffsat bra i ca tio år, en liten buckla fick den under sitsen av att ligga på en sten i solen. En bula lätt fixad med värmeblåsare om man tog sig besväret att ta loss sitsen för att komma åt stället. För det mesta låg den sommartid förvarad i skuggan av några alar vid vasskanten utan några som helst problem, och ibland på terassen på solsidan av huset även då problemfritt.
En nyare Valley Nordkapp PE i 3-lagers polyeten har fått ta stryk både som lastad och olastad på färder utan att visa tecken på bestående deformationer, men mjuk är den om man lyfter den lastad och tung är den även tom. Den förvaras i ett skjul på två tvärbjälkar. Inget illa att säga om den men i materialväg ser jag inte någon större skillnad till den gamla Avoceten... skrovformen är naturligtvis helt annan så det kan ju hända att en Nordkapp tillverkad som gamla Avoceten skulle innebära problem.
En nyanskaffad P&H Scorpio LV i flerlagers polyeten (Corelite) fick en majmånad ta Avocetens plats vid vasskanten på precis samma ställe i skuggan av samma träd. Innan midsommar hade kajaken säckat ihop på nästan hela mittsektionen så att man inte längre fick fötterna in i sittbrunnen då däcket låg nu så nära bottnet. Kajaken hade fått nästan negativ rocker i skrovet och såg allmänt bedrövlig ut, men inga egentliga bucklor som kunde orsakas av stenar eller hårda jordklumpar under skrovet. Jag reklamerade naturligtvis, men återförsäljaren vägrade åtgärda saken med hänvisning till tillverkarens instruktioner att kajaken ska förvaras på kant. Orkade inte ta upp fajten så jag fixade kajaken själv med passligt formade plankor, trälister och kilar samt värme, tid och tålamod. Tror jag fick den återställd, har inte jämfört sida vid sida med en ny Scorpio men jag märker iaf inget fel på den längre. Nu förvaras den övertäckt i en vagga gjord av breda lastremmar, men fortfarande inte på sida för jag vill att kajaken ska gå rakt då den paddlas. Kajaken används sällan tungt lastad, egentligen är den bara på dagsturer och fungerar suveränt frånsett det ussla skäddasystemet som uppgraderats ett par gånger utan någon större nytta.
Prijon
Har paddlat Prijon kajaker i många år utan något som helst problem med deformering i värme och en kajak uppdragen bland värsta stenlandskap och väga på vassa egg med full packning i kajak.
Att det blir fula repor av vassa stenar och plast som korvar sig utefter reporna åtgärdas med sikel. Kajaken yta går att hantera på liknande sätt som slalomskidorna och där vet man vad som händer i offpist åkningen ;-)
Har paddlat Prijon kajaker i många år utan något som helst problem med deformering i värme och en kajak uppdragen bland värsta stenlandskap och väga på vassa egg med full packning i kajak.
Att det blir fula repor av vassa stenar och plast som korvar sig utefter reporna åtgärdas med sikel. Kajaken yta går att hantera på liknande sätt som slalomskidorna och där vet man vad som händer i offpist åkningen ;-)
Liknande trådar
- Svar
- 44
- Visningar
- 13 K
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg