Nybörjare i klätterhall

Jag har börjat klättra och funderar på några saker:
Om jag tar grönt/rött kort hos ett klätterföretag-gäller det hos alla andra klätterföretag då också?
Är grönt/rött kort internationellt gångbara?
Brukar hyra av sele och skor ingå i inträdesavgiften?

Mvh

Om jag tar grönt/rött kort hos ett klätterföretag-gäller det hos alla andra klätterföretag då också?

Generellt sett ja. Åtminstone överallt som jag varit. Antar att någon lokal hall inte MÅSTE göra det om de inte vill. Men skulle förvåna mig.
Sedan är det nog väldigt olika hur ofta sådant kollas, tror inte jag haft mina kort i selen på något år men aldrig någon som frågat.

Är grönt/rött kort internationellt gångbara?
Nej- såvitt jag känner till kräver dock nästan inga hallar utanför Sverige rött eller grönt kort. Varierar säkert från land till land, men överallt jag varit har det räckt att man skriver på 20 sidor disclaimer om att man förstår att klättring är farligt och sker på egen risk.

Brukar hyra av sele och skor ingå i inträdesavgiften?
Nej, oftast inte. Dock brukar det ingå i kursavgiften om man går någon kurs.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips