Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS

Bengt Noläng, under utsidan-signaturen Örnsätrarn, har ju så förtjänstfullt gjort Lantmäteriets terräng och fjällkartor tillgängliga för oss alla i flera format för GPSer, telefoner och som bilder. Men man skulle ju också vilja få in dem i ett bra kartprogram på PCn för att planera turer och för att titta på sina GPS spår när man kommer hem. Jag har nu hittat ett ganska enkelt sätt att läsa in dem i ett väldigt kapabelt kartprogram som heter QGIS och tänkte dela med mig hur man gör.

Beskrivningen finner ni på sidan
http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/

Har ni frågor eller kommentarer så skriv några rader som kommentar till detta inlägg.

Bengt Noläng, under utsidan-signaturen Örnsätrarn, har ju så förtjänstfullt gjort Lantmäteriets terräng och fjällkartor tillgängliga för oss alla i flera format för GPSer, telefoner och som bilder. Men man skulle ju också vilja få in dem i ett bra kartprogram på PCn för att planera turer och för att titta på sina GPS spår när man kommer hem. Jag har nu hittat ett ganska enkelt sätt att läsa in dem i ett väldigt kapabelt kartprogram som heter QGIS och tänkte dela med mig hur man gör.

Beskrivningen finner ni på sidan
http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/

Har ni frågor eller kommentarer så skriv några rader som kommentar till detta inlägg.
Jag försökte logga in på denna sida http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/ Men jag får meddelande om att jag ska logga in som admin på wordpress. Så hade varit glad om du kunde kontakta mig så jag får vet hur man gör

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Låter märkligt för det funkar när jag går till sidan. Dessutom finns inte wordpress installerar på den servern.
Men det finns en lösning för det är dags att skriva att terrängkartan nu finns att ladda ner från Lantmäteriet gratis.
I rasterform och där medföljer den här filen som talar om koordinaterna. Jag har för mig det ingår fjällinformation också, fast skalan är ju även där 1:50000 mot 1:100000 på Örnsätrans kartor vilket kanske är mer praktiskt ofta.
Det finns kartor att ladda ner i vektorformat på
I olika skalor, bl.a. 1:100000 och det finns stilar till QGIS som funkar men de är lite kluriga att justera så det blir riktigt bra. Funkar rätt bra om man bara ska titta på skärmen i avsedd skala men konstrar lite vid zoomning.

Bra att det finns flera möjligheter. Ett alternativ för dom som kan lika litet som jag är att skaffa programmet Cartograph 2 för pc. Det hanterar bl.a. sqlite och jag har lyckats konvertera kartorna till detta format. Jag delar med mig om någon är intresserad.

Det beror på hur man ska använda kartan. Använder du rasterkartan är du säker på att kartan blir exakt så som Lantmäteriet gjort den. Vektorkartorna "tolkas" innan de visas. Den geografiska informationen innehåller inte information om hur det ska ritas, bara information om de olika objekten. Sedan måste man i GIS programmet applicera en stil på typ av geografiskt objekt som anger hur det ska ritas och beroende på hur väl man gör det blir det mer eller mindre bra och kan bl.a. resultera i att vissa saker visas fel eller inte alls. Tyvärr finns det ingen standard för filformat för stilar utan det måste göras nya stilar för varje GIS-program. Lantmäteriet har stil för QGIS att ladda ner till alla vektorkartor de levererar och de funkar ganska bra men har en del brister, olika för olika kartor. Främsta bristerna rör storleken på saker som i många fall är satt i millimeter i outputmediat vilket betyder att det ändrar storlek när man zoomar. Vägnumren visas konstigt i någon av kartorna: "fel" textstorlek och vissa vägnummer har ett suffix med .1, eller annan siffra, som inte finns med i rasterkartan. De går ju bra att använda hemma eller som illustration men jag skulle ju inte gärna skriva ut en sådan karta till en grupp och ge mig ut i naturen och lita på den.
Jag skriver ofta ut kartor till kajak- och vandringsgrupper jag leder för jag lagt till extra info och inte minst fågelskyddsområden som ofta saknas i Lantmäteriets kartor.

Bra att det finns flera möjligheter. Ett alternativ för dom som kan lika litet som jag är att skaffa programmet Cartograph 2 för pc. Det hanterar bl.a. sqlite och jag har lyckats konvertera kartorna till detta format. Jag delar med mig om någon är intresserad.
Vore intressant att veta hur du gjorde.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips