Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 21:32
veni veni är inte uppkopplad

Hjälp, vilka berg ser man?

Hej,
jag håller på att sätta text på min fotobok från min senaste fjällvandring och skulle behöva veta vilka berg man ser. Några har jag listat ut med hand av kartan och vad jag minns för övrigt. Men vissa har jag helt enkelt ingen aning och kan inte tyda de med kartan heller. Från tråden "Gissa position" vet jag att det finns folk som kan i princip alla berg och vattendrag. På en bild har jag skrivit namnen vad jag tror och frågetecken. Den tredje bilden bör vara Kebnekaisemassivet man ser, eller? Skulle vara tacksamt för lite hjälp.
Mvh Veni

Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 23:04
paerl paerl är inte uppkopplad

Alla tre bilderna är tagna från Čievrraláhko.

Den första från rakt nedanför Darfalglaciären norrut, och man ser Várdu sticka upp längst till vänster. I bakgrunden ser man topparna i Mårmamassivet och, i mitten, glaciären under Vássačohkka lite lätt dold av kanten på Vássanjunnji eller möjligtvis om Bálggástakčorru blockerar hela vänstra halvan av horisonten och bara någon enstaka Mårmatopp (tex 1938) sticker upp ovanför.

Den andra bilden är tagen strax norr om Čievrračohkka mot nordväst. Topparna på bilden är rätt identifierade, men glaciären till höger är Siehtagasglaciären som syns ovanför Reaiddáčohkkas ostkam.

Den tredje bilden är tagen mellan de två tidigare mot SSV. Vi ser Savubákti till vänster och toppen till höger är Skárttoaivi.

PS. Tack för vandringsberättelsen på outdoorseiten.de, klart läsvärd! DS.

Senast redigerad av paerl den 2019-03-13 klockan 23:23
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 23:58
veni veni är inte uppkopplad

Tusen tack Pearl, jag är så imponerat att du kunde även positionen varifrån bilderna togs. När jag postade mitt inlägg tänkte jag efteråt att jag borde ha skrivit varifrån jag fotade. Men det behövdes ju inte.
Jag kände det var fel med Kebnemassivet på den tredje bilden. Jag fick leta upp positionen av Savubákti och Skárttacohkka på en annan karta BD8, fanns inte med på den nya Kebne & Abisko kartan. Men så måste det ju vara, fotoriktningen stämde fast jag själv kom inte riktig ihåg att jag fotade mot SSV. Anne visste inte det heller, så bra att Utsidan finns.
Jaha du läste Annes berättelse, ja hon är duktig på att skriva (hon jobbar som skribent för någon tidning).
Mvh Veni
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.