Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-02-12, 18:28
Göran_ Göran_ är inte uppkopplad

Lågviktsbrännare - billig?

Jag har en primusbrännare på 300 (!) gram vilket jag insett är lite onödigt. Tror jag läst om UL packlistor som hade mycket lättare brännare som var beställda från t ex ali express?

Någon som känner till det jag menar eller pratar jag ur nattmössan?
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 18:46
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Toppbrännare finns som väger mindre. Lättast är givetvis spritbrännare enligt DIY.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:19
Benji Benji är inte uppkopplad

Hej,
jag har en 45 grams brännare från biltema som kostar 299:- som jag tycker fungerar utmärkt.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000035763/

Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 20:35
chilehead chilehead är inte uppkopplad

Jag har denna 70g-brännare från Biltema fungerar utmärkt 249:-
http://www.biltema.se/sv/Friti ... -2000033698/

Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 21:34
laztur laztur är inte uppkopplad

Har en MSR pocket rocket och den lille BRS 3000 från AliExpress du tänker på.
Koktiden på vatten för en "turmat" är det marginell skillnad på. Gillar BSR:en bättre då den är så liten. (har läst att en del fått problem med sina, men min tuffar på)

Länk
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 23:58
bico bico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Benji Visa inlägg
Hej,
jag har en 45 grams brännare från biltema som kostar 299:- som jag tycker fungerar utmärkt.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000035763/

Jag har också denna brännare. Dels som extra reserv-brännare vid längre turer, dels som enda brännare vid dagsutflykter.

Den funkar klockrent.

/Birger
Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 00:49
joanna joanna är inte uppkopplad

Fire Maple, 48 g i toppmonterad version. Finns även som markstående (98 g) samt med förvärmningsslinga. Alla tre med samma trevligt bredstrålande brännare, som därmed duger till mer än vattenkokning, och med bra reglage som går att skruva ner till minimal underhållssjudning. Säljs även under andra namn och stötvis som no-name på Biltema o.d., men tillverkas antagligen allihop i samma kinesiska fabrik.
Jag har alla tre, använder numera mest den toppmonterade och sällan den med förvärmningsslinga. Alla har skött sig problemfritt i nu sammanlagt rätt många år.

Varför den av chilehead länkade Biltema-versionen väger 70 g i stället för originalets 48 har jag ingen aning om, men misstänker att man sparat in på titandelarna och ersatt dem med stål-dito.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.

Logga in

Tips!