Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vindskydd toppmonterat kök
- Trådstartare Tundraman
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hitta förövrigt en bra flaska till bränsle...
Ikea flaska/kylklamp 0,5l...bra kork som verkligen är tät.
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70353569/
Bilagor
Hitta förövrigt en bra flaska till bränsle...
Varför inte en säkerhetsflaska istället?
När det gäller vindskyddet så ser det ut som om vinden får rätt så lätt för att blåsa in. Har du testat det en dag när det inte är vindstilla?
För mycket luft in överallt gör att det inte fungerar som vindskydd men väl vinddämpare.
Studerar du verkliga vindskydd har de hål i botten och längst upp bottenhålen brukar bara vara i en sektor.
Jag har experimenterat med vindskydd modell vik, ventilationsrör, folie och kex samt kakburkar. Bäst visade sig Siggs och Trangias vara säkert inte utan orsak.
Luftströmning är en lära i sig inom den tekniska akademin.
go tur
Ps jag rekommenderar pröva med att täta en del med chrometejp, av högtemparurtålighet.
Studerar du verkliga vindskydd har de hål i botten och längst upp bottenhålen brukar bara vara i en sektor.
Jag har experimenterat med vindskydd modell vik, ventilationsrör, folie och kex samt kakburkar. Bäst visade sig Siggs och Trangias vara säkert inte utan orsak.
go tur
Ps jag rekommenderar pröva med att täta en del med chrometejp, av högtemparurtålighet.
För mycket luft in överallt gör att det inte fungerar som vindskydd men väl vinddämpare.
go tur
Har provat vindskydd av olika sorter till både gaskök o spritkök.
Ang gaskök så får de inte va för tät mellan kastrull o vindskydd för då blir gasbrännaren för varm o man förstör tärningar...
Ju längre ner vindskyddet går desto längre ner på brännaren blir de varmt.. Mkt luft underifrån kyler o tillräckligt me genomsläpp uppe men ändå håller kvar en del värme ...
Ett vinskydd ska ju inte va helt tät utan bara lugna ner lågan att den värmer kastrullen o inte fladdrar utanför av vinden..
Med "spritbännarren" måste de va mkt mer genomsläpp uppe men underifrån kan de va lite mer vindskyddat men ändå såpass mkt att den ger nog me syre till spritbännarren..
Blir de för tätt upptill då blir de för varmt innanför bränslet förångas fortare eller att de blir för lite syre så spritbännarren slocknar..
Har testa med samma spritmängd otaliga modeller av vindskydd o de kan skilja så mkt som 10 min i brintid med 25
ml bränsle.. Har haft brintid från 8min till ca19min med olika vinskydd..
Just nu me denna modell av vindskydd så brinner spritbännarren i ca 10-12min med 25ml bränsle beroende på väder..
Allt handlar o genomströmning,syre o hur varmt de blir innanför vindskyddet..
Har gjort ett eget vindskydd av en gammal färgburk som jag knackade ut för att den skulle passa över gastuben. Har inte hårdtestat det än, bara kokt lite kaffe och tortellini på det. Tror ni det är risk för överhettning av brännaren eller är det ok? Är själv lite fundersam på hur högt man ska låta vindskyddet vara, vill ju inte att det ska vara så lågt att all värme blåser bort.
Ps. Jag ser att inte alla ventilationshål syns, det finns en inre cirkel med hål under brännaren.
Ps. Jag ser att inte alla ventilationshål syns, det finns en inre cirkel med hål under brännaren.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 21
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 2