Vilket liggunderlag underst resp. överst?

Oavsett årstid och plats har jag alltid min luftmadrass (Exped) underst och mitt cellplast-liggunderunderlag ovanpå närmast sovsäcken. Jag tycker det är skönast och varmast.

Min polare har däremot cellplastunderlaget närmast golvet och luftmadrassen överst och tycker det är bäst.

Hur gör ni?

Hej från
Mulle
 
Cellplast ovanpå vintertid, för det känns varmare så. Cellplast under om det finns vassa kottar och stenar. Men med en Exped dunmadrass känns det ganska överflödigt, cellplasten är med bara på vintern och bara som reserv eller för korta raster.
 
Har samma, i snön är det inga problem heller att har exped madrassen direkt på marken och skumgummi madrassen ovanpå. Det känns mkt varmare. Har jag en filt med mig ligger den emellan båda, då åker de inte omkring och det känns som luften i madrassen inte kylls lika mkt på sidorna om filten täcker dessa. Jag har dessutom ganska lite luft i madrassen, precis så mkt att jag inte slå igenom när jag ligger ned, tycker det känns varmare då än om jag pumpa lika mkt som jag har på sommaren.

Jag använder just nu en Exped Basic UL då jag ändå har den och den är så liten och lätt att det inte gör något att bära den + en skumgummi madrass. I kajaken har jag en skumgummi madrass i botten för att isolera mot den kalla vattentemperaturen, den är typ 120-140cm lång och räcker ihop med exped madrassen, funkar fint att sitta på vid raster också och tar ingen plats vid transporten.
Provade med bara en Dun 7 UL för nåt år sedan men den gick sönder efter 5:e natten. Sedan dess lita jag inte på att bara har en dunmadrass för den natten var ingen rolig upplevelse och det vill jag inte vara med om igen.
Med den varianten som jag gör nu kan jag ändå klara en kall natt trots ifall exped madrassen pajar, och allt ihop är ändå liten och lätt.
 
Nu har jag dock inte testat att använda både min Thermarest och mitt gamla vanliga liggunderlag vintertid, men rent spontant känns det som det vanliga (cellplast) liggunderlaget borde väl ligga underst och thermarest (med dun) överst?

Dunmadrassen (thermarest) borde göra mest nytta närmast kroppen och cellplasten borde göra mest nytta som isolering mot den kalla marken?!
 
Senast ändrad:
Det har du nog rätt i. Jag misstänker att det är olika beroende på vilken madrass man använder. Är den fylld med dun eller syntet gör den nog mera nytta ovanpå cellplasten men är den likt min UL matta komplett tom är den bäst underst.
 

avslutad210712

Gäst
Cellplasten underst både vinter som sommar. Och cellplasten på sommaren är ett tunt lätt som egentligen används mest som rastunderlag dagtid. Att det hamnar underst på natten är bara för att det är enklast att stuva undan det där dvs tar minst plats i tältet/absiden och är ur vägen.
 
Klart att det måste vara minst 14mm!
Byggnormen kräver ju grundisolering 100 mm markskiva.;)

Men nu bär och tältar vi.
4 mm ovanpå en lätt luftmadrass har fungerat väl för mig, men envar får bära precis så mycket som de vill.
Bubbelplast fungerar också.
Se bara till att det finns friktion mellan madrass och liggunderlag.
Gummifärgsduttar har visat sig fungera, se till att de matchar. (Inte i färg men väl i position)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...