Vandra med bebis?

Hej!

Jag är gravid nu och barnet kommer i stort sett när som helst :) Vi är sugna på att komma igång med att vandra redan i sommar/nästa höst - tänker att det är ganska behändigt att vandra med en liten som är hyfsat lätt att bära!? Tror ni att det kan fungera? Har ni tips på lätta stugvandringar? Vi är väl utrustade och jag har vandrat en del innan, mest utomlands dock. Vägrar sova i tält med liten, så stugor är ett måste! Eller vindskydd nära civilisation. Har ni tips? Vi bor i Skåne och Skåneleden finns ju alltid, men om man vill gå lite mer i fjällen?
 
Först och främst grattis till det kommande barnet! Vandra i fjällen med barn går jättebra men man får förstås anpassa sig efter de nya förutsättningarna. Ni vet ju inte ännu hur just er bebis kommer att vara. Vissa barn kan vara ganska skrikiga på kvällarna och ha svårt att komma till ro, även när de är en 9-10 månader. Mitt förslag är därför att boka ett tvåbäddsrum på en fjällstation där ni kan göra fina dagsturer. Då är det lättare att anpassa turerna efter vädret och ni behöver inte känna att ni stör alla andra om bebisen gråter på kvällen. Ett bra sätt att servera varm mat till ett 10 månaders barn utomhus är att ha en mattermos med hett vatten och en barnmatsburk brevid. När det är dags för middag så släpper man bara ner burken oöppnad i termosen i fem minuter och sedan är den klar att servera. Lycka till och ha det så roligt i naturen med ert barn!
 
Smart, Skogsfia! Har inte tänkt på att man kan göra så ens, alltså med dagsturerna. Det låter ganska rimligt. Och cool lösning med barnmaten! :) Det är ju vårt första barn, så jag känner mig rätt bortkommen och alla tips är bra. Du vet ingen fjällstation som du rekommenderar så här på rak arm, förresten?
 
Oj, förlåt! Visste inte. Och jag ville ju ha olika svar, ett för Italienresor och ett för svenska fjällen eftersom vi inte vet än vart vi ska resa. Konstig regel?
 
Täffade på ett par med en 6-månaders bebis i sommras, vid sylarna. Jämtlandstriangeln kan kanske funka bra och då kanske stanna ett par dar på varje ställe. Enkelt att komma till och från och telefonerna funkar om man har telia - skulle gissa att mormor etc kommer att vara mest oroliga...

//Peter
 
Peter: Är så sjukt sugen på jämtlandstriangeln men tyckte att det verkade väl långt och svårt! Men då såg du några som gjorde det alltså!? Gud vad kul! Det här verkar ju bättre än vad jag trodde. Tack snälla för svar!
 
Trist med tykna svar. Ett trevligt påpekande om reglerna hade varit bättre.

Nåja, till ämnet. Tre fjällstationer som lär nämnas är Grövelsjön, Storulvån och Saltoluokta. Jag har bara varit vid Storulvån, men där kan man ju iaf göra dagsturer i olika svårighetsgrad och det är nog ett utmärkt sätt att lära sig hur det funkar med pyttesmå barn på tur.

I somras var vi i fjällen med vår niomånaders grabb och gjorde enkla dagsturer med honom i bärstol. Han gillade bärstolen, men det kanske inte alla barn gör så det är ju bra att testa på nära håll från civilisationen. Angående mat så funkar ju kall barnmat också, om man inte har möjlighet att värma. Skaffa bra kläder till barnet, merinoullbodies t ex.
 
Oj, förlåt! Visste inte. Och jag ville ju ha olika svar, ett för Italienresor och ett för svenska fjällen eftersom vi inte vet än vart vi ska resa. Konstig regel?

Inte en konstig regel, i de flesta forum finns regler mot korspostning. Om det dessutom var så att du skulle vandra i olika områden och ville ha fler svar, då vore det väl bättre att också skriva in det tänkta vandringsområdet i rubriken för att få relevanta tips?
Och inte bara som nu kopierat in samma sak på flera forum...
 
Storulvån som redan nämnts är en jättebra station att göra turer ifrån. Stationen är fin, ganska modern och med bra faciliteter. Saltoluokta är äldre, kanske med mer karaktär och känns ännu lite mer bort från allfartsvägarna eftersom man inte kan köra bil ända fram (det är båt sista vägen men man sitter inne under tak och i lä så var inte orolig för barnet). Abisko kan vara ett annat alternativ. Jag har tyvärr inte besökt stationerna söder om Storulvån så dem kan jag inte kommentera.
P.S. Bry dig inte om paragrafnisse som måste hitta något att gnälla över. Livet är för kort för att hänga upp sig på småsaker. Ha det gott!
 
Vill

ni åka till fjällen med bil eller tåg? Grövelsjön förstås närmast men nattåg är bra alternativ till Jämtland eller Lappland.

Basläger är bra med barn. Skulle föreslå att ni börjar med ett sån tält eller fjällstation eller hyr en stuga.

Självhushåll finns på alla fjällstationer.

Alla fjällstationer som nämnts är bra och har mycket fina omgivningar. Grövelsjön och Storulvån har lite närmare till kallfjäll.

Fördelen med att inte dubbelposta är att det är lättare för andra som har samma frågeställningar som du att hänga med. Det finns rätt många äldre trådar att läsa för den som vill göra aktiviteter med små barn. Se barn och friluftsliv http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=72

Thure
 
Tack igen för tips! Och ok, jag fattar med dubbelposter. Fast fattar fortfarande inte varför har ni två olika forum om ni ändå läser varandras trådar? Fast jag skäms ärligt över att jag var för lat för att läsa tillbaka i forumen; jag fattar att folk har skrivit om detta förr. Men snabbkollen jag gjorde på nätet handlade mest om barn mellan typ 3-11 år, så tyckte att det var värt att skriva en ny tråd... När vi köpte nya Gortexjackor läste vi faktiskt tillbaka istället för att skapa en ny tråd - vi tyckte att det fanns trådar om jackor så att det räckte liksom :)

Vi har ingen bil, så tåg blir färdsättet! Men det är ju ganska lätt att kolla vart man kan ta sig med tåg via sj's hemsida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanwhe Vandra med 2-3 månaders bebis Fjällvandring 11
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.