Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-11, 11:27
mountainfox mountainfox är inte uppkopplad

Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!!

Tänkte jag skulle vara lite smart och spara vikt. Gjorde ett ultralätt vindskydd med en bit tjock alu-folie och gaffa. Tejpade fast aluminiumet på gasburken och voila... Trots att det fläktade en del när jag gjorde experimentet, så blev det en extrem värmeutvecklingen under det toppmonterade köket. Handtaget började bli oroväckande varmt så jag stängde fort av. När det hela svalnat och jag skulle skruva av köket, så visade det sig att ventilen på tuben gått sönder och all gas sprutade ut. Jag antar i alla fall att det var värmeutvecklingen som gjorde slut på ventilen.

Ibland ska man visst lära sig den hårda vägen.. Nu har jag nåt mer luftigt vindskydd, typ en lämplig sten jag råkar passera eller ryggan..

Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 11:48
Lars_P Lars_P är inte uppkopplad

Uj-uj,

Heder at du lägger ut detta!

Hm, märkligt att det gick så. Jag vet att flera andra här på utsidan provat liknande skydd (uppklippt ölburk fastsatt med gummisnodd runt flaskan), och det skall ha funkat bra.

Sedan har jag oxå läst att det inte är så lätt det där med vindskydd; det skall vara lagom drag, ventilation och skydd för att funka. Trangian verkar vara det enda som ger nåt. Jag har därför lagt ner iden att göra eget skydd typ ditt. Det får bli att fortsätta att söka ordentlig lä istället.

Inväntar kommentarer från bättre vetande (xxargs,,)

/Lars
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 11:48
brigas brigas är inte uppkopplad

Jag brukar bara vika fast grillfolien runt kanten på kokburken/kaffepannan när jag vill vara lätt.
Det funkar,blir kuftigt kring burken med skydar lågan från vind.
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 12:17

Citat:
Ursprungligen postat av brigas Visa inlägg
Jag brukar bara vika fast grillfolien runt kanten på kokburken/kaffepannan när jag vill vara lätt.
Det funkar,blir kuftigt kring burken med skydar lågan från vind.
Tänkte inte på det... Ska provas! (under säkra omständigheter)
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 12:25
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

och jag kör bara ölburkskyddet till mitt bensinkök.

Sist jag körde ett liknande försök som ditt, så smälte jag piezotändaren på mitt kök... Det lärde mig något.

Brukar numera palla upp ett vindskydd av ett liggunderlag på lämpligt avstånd från brännaren.
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 12:36
thureb thureb är uppkopplad nu

Jag

råkade ut för att plasten runt brännarfoten smälte på ett Biltemakök när jag skulle koka potatis i en 2-liters rostfri kastrull. Ytterst obehagligt. Kastrullen välte (klarade mig från brännskador) men det gick inte lägre att vrida av gaskranen så jag slängde ut hela köket på en gammal eldstad där gasen fick brinna slut.

Köket hade jag inomhus på en bänk men med en öppen dörr alldeles intill. Köket var inte modifierat på något sätt.

Thure
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 12:44
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad

Ide om vindskydd, alla garv o skratt tillåtna....

Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 13:11

Hmm... innovativt peter1959... (nä inte skrattat åt din fina teckning
Inte dumt alls. Liksom inte redo att hoppa på primus eta-power-vågen innan billigare och lättare alternativ är provade (men vid det laget är jag nog redo för ett multifuel. Med vindskydd). Ska dock låna en pulversläckare kanske nånstans...
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 13:26
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Jag gjorde en liten ring som fördes över utblåset och vilade på fästena till kärlstödet,funkade bra i hårdare vindar på ett tidigare kök.Sett till köket i första inlägget skulle det kanske vara 10-15 mm högt och ha en slits,träs på innan kärlstöden fälls ut.

peter
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 13:29
thureb thureb är uppkopplad nu

Själva knepet

borde vara att haka på ETApowerkonceptet så att värmen absorberas av kokkärlet och innehållet i kastrullen och att inte värmen blir kvar i brännaren eller blåser iväg.

Vindskyddet borde alltså vara kopplat till kastrullen och leda värme dit samt sprida de varma lågorna/gaserna uppåt via kastrullsidorna.

Bra luftintag nedifrån och bra luftutsläpp upptill.

Thure
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 13:42
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad

Det här kanske inte funkar ?
Det räcker väl inte till.
Har ett gaskök med integrerat vinskydd runt om själva brännare, o de funkar skapligt.
Man måste nog som ture skriver fixa lufthål nedertill .

Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 13:52
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av peter1959 Visa inlägg
Det här kanske inte funkar ?
Det räcker väl inte till.
Har ett gaskök med integrerat vinskydd runt om själva brännare, o de funkar skapligt.
Man måste nog som ture skriver fixa lufthål nedertill .
Luftintaget är hålen som sitter på själva stammen.Ringen gjorde jag av ca 2mm stålplåt.

peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.

Logga in

Aktuellt: Tips till helgen