Sarek, vad får man inte missa?

Hej,
har precis påbörjat planeringen för sommarens vandring i Sarek. Då detta är första gången vi är i Sarek funderar jag på om det finns platser/upplevelser vi absolut inte får missa. Vi kommer troligtvis försöka starta i Aktse och ev. avsluta anitngen på samma ställe eller i Kvikkjokk. Så kom igen, överös mig med tips!

//Jocke
 
Gå först norr om Skierfe. Mellan Lulep/Alep Vassjajågåsj ned till Rapadalen. Ett annat alternativ är att gå till Pastavagge via Vassjabakti och Skajdasjvagge. Men man borde se Snavavagge och Rapaselet också. Man kann göra det från norr.

Ich tänker, man bör se utsikterna av en av följande toppar: Akka Stortoppen, Sarektjåhkkå Nordtoppen eller toppar Vuonnjestjåhkkå 1952 och 1942 och Spijkka. Ich skulle låta vädret att välja. Du kan också besöka de alla. I Guhkesvagge kan man vandra ganska ensam. I Pielavalta, Pastavagge, Ruotesvagge och Alggavagge träffar man många andra vandrare varje dag.

Därför rekommenderar jag väg tillbaka via Niakvagge, Sierggavagge och Guopervagge/Nasavagge.
Från Alkavare Kapell kan man gå till Sarvesvagge via Neijdarieppevagge. Ich rekommenderar Kanalberget från Ridanjunesjågåsj och sen Luottolahko eller Lullihavagge. Pårte är ett måste oc sedan har du sett några viktigare sevärdheter.
 
Låddepakte

Den ska man upp på ,vilken vy,(har inte varit upp,men nästa gång jag är i området ska jag kolla utsikten därifrån också).
Vid Pierikjaur är det jättevackert.
I nedre utlöparen Nåitesvagge där jokkarna sen går ihop har man en fin vy och tältplats.
Luottolako en strålande dag,och den västliga delen av platån.
Skierfe,övre delen Rapaselet (redan nämnda).Njåtsosvagge.Utsikt från toppen av Niak.
Lite svårt täcka in allt detta vid en och samma vandring.
 
Svarta spetsen! (1626 möh, 2-3km söder om Sarektjåhkkås alla toppar) Utgå från Smaila/Mikkastugan. Lätt dagsvandring in bland alla höga toppar. Inget klättrande men väl en del stenar... Inga svåra vad, ens vid högvatten. Lätt att hitta - följ bara Máhtusjågåsi (jokk). Glaciärer på nära håll utan att behöva ta sig över dem. Brant på sidorna ger rejält magsug, dock inga problem att ta sig upp med kängor och händer.

I dåligt väder så kan ju dock allt bli ett äventyr...
 
Hmm... Vill du ha riktigt bra svar på din fråga måste du nog begränsa dig en aning. Alla "måsten" i Sarek räcker till många besök. Jag skulle rekommendera dig att läsa in dig på någon del / några dalgångar. Då går det lättare att tala om vad man inte bör missa. Jag bifogar en del trådar. Här finns en hel del turförslag:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=324557#post324557
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43644
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44007
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=302080#post302080
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43278
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43178
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42459
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37393
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37465

Här följer också två berättelser om några av mina egna turer i Sarek:

http://www.utsidan.se/cldoc/1023.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/1023.htm

Slutligen en text om mina bästa tältplatser. Några av dem ligger i Sarek.

http://www.utsidan.se/cldoc/10660.htm

Go tur.

HåkanF
 
Jag tror som majjen på att rikta in sig på en ungeförlig rutt. Vilka toppar som är värda att besöka blir ju i hög grad väder- och orkberoende. Men har man lite luft i schemat så finns det ju hur många toppar som helst att välja mellan, och stannar man till nån dag i finväder så är det bara att klippa en eller ett par. Man måste inte heller upp på 1900+.

Om jag själv var på väg upp skulle jag överväga att lägga tid på Tielmamassivet och/eller Piellorieppe. Jag skulle också vara tre eller fler och ha med rep, yxor och stegjärn. En glaciärtur är en upplevelse i sig, och ger tillträde till fler toppar. Möjligheterna i området är många. Men det tipset går bort om ni saknar glaciärvana.

Ursäkta avsaknaden av mer konkreta tips, men för egen del uppskattar jag vilken topp/glaciärtur som helst i området, bara vädret och tiden tillåter. Hur lång tid har ni avsatt?

Nils
 
Tack Majjen för dina länkar, söker man på Sarek på forumen kan det vara svårt att hitta bland alla träffar.
Det finns en hel del turförslag som verkar bra.

Hur lång tid har ni avsatt?

Nils
Vi har förhoppningsvis 10-12 dagar inklusive resa.
Tack för alla tips, fortsätt gärna ösa in!

//Jocke
 
Svarta spetsen! (1626 möh, 2-3km söder om Sarektjåhkkås alla toppar) Utgå från Smaila/Mikkastugan. Lätt dagsvandring in bland alla höga toppar. Inget klättrande men väl en del stenar... Inga svåra vad, ens vid högvatten. Lätt att hitta - följ bara Máhtusjågåsi (jokk). Glaciärer på nära håll utan att behöva ta sig över dem. Brant på sidorna ger rejält magsug, dock inga problem att ta sig upp med kängor och händer.

I dåligt väder så kan ju dock allt bli ett äventyr...
VARNING VARNING!: Svarta spetsen är inte 1626! Det är en lägre topp ( som jag kallar Svarta Spetsens södra förtopp) i grannskapet som innehar denna höjd! Svarta spetsen är ca 1820 m enligt Detta är Sarek och minst 1780 enligt höjdkurvorna i Fjällkartan.

Än en gång; topp 1626 är inte Svarta Spetsen!

Förresten har Svarta Spetsen en primärfaktor på 160 meter och är den 79:e prominentaste och den 68:e högsta av alla Sareks toppar (en del förtoppar med låg/okänd pf är dock med), om detta kan man snart läsa på en hemsida jag håller på bygger.
 
Senast ändrad:
VARNING VARNING

Än en gång; topp 1626 är inte Svarta Spetsen!


Fel av mig. Slå på stora trumman och blås i alla trumpeter! Varna alla. Lås in kvinnor och barn...

Jag menade den topp som beskrivs ovan.

Antar att det är 1626 toppen som syns i bakgrunden på denna bild:
970803dagsutflykttillsvfh3.jpg


Här är toppen (tror jag eftersom föregående skrivare verkar veta väldigt exakt...)
970803dagsutflykttillsvbv6.jpg


Dock så vill jag ändå säga att det inte var svårt att ta sig upp på toppen.
 
Alkavare kapell

Hej,
har precis påbörjat planeringen för sommarens vandring i Sarek. Då detta är första gången vi är i Sarek funderar jag på om det finns platser/upplevelser vi absolut inte får missa. Vi kommer troligtvis försöka starta i Aktse och ev. avsluta anitngen på samma ställe eller i Kvikkjokk. Så kom igen, överös mig med tips!

//Jocke

Sista helgen i Juli är det gudstjänst i Alkavare kapell som ligger på en höjd vid Alkajaures utlopp. Även den som inte är direkt troende får förutom ett mål för resan många nya vänner, (brukar vara ca 30 st). Som medlem i Skarjaklubben har jag varit med flera gånger och till och med gift mig i kapellet! Ett absolut måste är att besöka denna plats! Värdens vackraste kapell endast ett par km från Sveriges mesta otillgänglighetsplats.
 
Det finns massor av saker att se – det hela handlar mera om vad det är du vill se och uppleva.
Jag har aldrig haft något ärende att uträtta uppe på fjälltoppar så dom är jag ganska dålig på. Några har jag varit på när jag haft ärende dit, men det är inga kända toppar skulle jag tro.

Men, från Aktse skall du naturligtvis gå upp på Skerfe, äta lunch innan du går upp på toppen och middag när du kommer ned från toppen. Däruppe tycker jag att du skall sitta med kikare och studera deltat under dig, titta på älgarna som betar i deltat som skuggor och dagrar. Det är en mina favoritplatser, jag har varit där ca 75 gånger under årens lopp. Det är en utsikt jag aldrig tröttnar på eftersom färgskiftningarna är så enorma i deltat. Det tilltalar mig.

Från Aktse följer du alltså leden upp till Skerfe. På vägen går du förbi ett stort kluvet klippblock som folk brukar ha som toalett samt kasta skräp i – det är en gammal offerplats. Där kan du studera dina medmänniskors respekt för andra religioner (som fortfarande är i bruk på sina håll). Det tycker jag är en lärorik sak att se, sorglig, men lärorik.

Från Skerfe tycker jag att du har två vägar att välja på, du kan gå över Passåivie, eller följa västra sidan och hålla höjden något så när. Passåivie är ett heligt fjäll, passe betyder heligt/farligt, (samma ord har gett namnet till Pastavagge = ”Passevagge”, där bodde Bieggolmai, vindarnas Gud, och därifrån kom alla stormar).
På toppen hittar du en upphöjning med lite stenar runtomkring, det är också en offerplats, men den här är ren och fin eftersom det mycket sällan vandrar någon just här.

Väljer du att hålla höjden och följa västra sidan av Passåivie så kommer du till en annan offerplats som är utmärkt på kartan. Den offerplatsen skall du behandla med respekt, ungefär som om du gick i din egen kyrka, den var i bruk bara för några år sedan, kanske fortfarande. Om du tittar på fjällkartan så ser du att det finns en hel del offerplatser runt omkring Passåivie, det är alltså ingen tillfällighet. Det var här man offrade till fjället. Det var bara Nåjden som gick upp på fjället. Det finns fler offerplatser i området än de som är utmärkta - men dom får du leta efter själv om du är intresserad.

Västerut, på anda sidan jokken finns en blockterräng med mörka stenblock. Där finns en hel del lämningar från den gamla Samiska nomadtiden, förrådsgrottor och annat. Här hände det ofta att man lastade om från akja och pulka till klövjning av renarna. Normalt skedde detta lite längre österut nere i björkskogen, men detta var en alternativ plats. Gå omkring lite här om du är intresserad men rör ingenting, titta med ögonen, inte med händerna.

Från denna offerplats går du rakt ned mot den spets som bildas av gränsen till Sarek vid Abmojokk. Där kan du börja leta efter ytterligare en bäck, en liten en, oftast torr i mitten av juli, som rinner söderut mot den jokk som ansluter till Abmojokk. Där finns en liten dal mellan kullarna, där finns grönt gräs och det är en perfekt tältplats, slät och fin. Lagom mjuk för en trött rygg, vatten nära intill österut. Där har jag sovit många, många gånger. Är du där i kvällningen så kan du höja dig sakta västerut så att du kan se ut över Jokkotjkaskalako, ligg lågt och använd kikare, det brukar löna sig – under förutsättning att vinden ligger därifrån och om du inte syns eller hörs.

Jokkotjkaskalako betyder högfjällsplatån mellan bäckarna och det är precis vad det är. Här rör sig en del djur, här finns det olika rovfåglar och här växer en hel del hybrider av olika slag, bland annat finns här upp till 5 blommor på en Isranunkel som bara skall ha en blomma, dessutom har dom lite fel färg, det är bara att leta.

Du kan välja mellan att gå rakt över platån och in söder om Valak. Går du upp mot punkten 1075, där jokkarna börjar, kan du hitta en liten ”sjö” eller vattensamling, i dess västra ända ligger tre kluvna stenblock, sa 2 meter höga, även detta är en gammal offerplats. Under det största stenblocket finns en liten grotta som ibland är bebodd av diverse djur. Du får själv fundera ut vilka.
Det är också en bra tältplats, lite stenigt men du hittar flera bra tältplatser omkring dessa stenblock som ger bra vindskydd.
Abmojaur och Njetterjaur är värda ett besök om du väljer att följa platån på andra sidan Abmojokk.

Om du går mot Valak och håller höjden ser du snart en mörk, nästan svart sten vid foten av Valak, den ser ut som Skerfe, gå till den, håll höjden och följ Valaks sluttning och gåca 2 km och håll ögonen öppna så ser du ett stenblock, ca 1 kbm stort lite drygt som står ”uppe i luften”. Det vilar på tre punkter, två av dessa punkter är två stenar av en knytnäves storlek, den tredje punkten är två stenar i samma storlek på varandra som stödjer klippblocket. Här har alltså stenblocket legat inne i inlandsisen som smält och lagt ned det på en grusbädd. Gruset har spolats bort av smältvatten och dessa stenar ”klickade” fast när det sista gruset spolades bort. Klippblockat har alltså stått där i ca 10.000 år – så var snäll att låt det stå kvar, försök inte knuffa ned det…. Efter 10.000 år trycker jag att det har rätt att stå kvar. Det är inte speciellt stort – men ändå tycker jag att det är ett litet monument över istiden.

Fortsätt, håll höjden och du kommer fram till gröna Fläcken döär det också står en renvaktarstuga (låst). Bra tältplaster här.

Härifrån kan du välja väg, in mot Sarek via Vassjavagge för att se även det övre Rapaselet i ”Rapevalley” som vi sa på den tiden. Du kan också välja att gå ned mot Sitojaure (det är brant nedåt) och ta dig till Rinim. Du kan gå dit (jobbigt men fullt genomförbart) eller åka båt dit, elda på stranden rakt nedanför, där finns en gammal boplats med en torvkåta (säkert förfallen numera), vid stranden finns ett stort stenblock ut i vattnet, elda på det när du hör en båt så svänger båten in till dig.

Ja, du vet väl att om du eldar på en strand så är det en ”nödsignal” eller signal att du behöver båttransport. Eldar du en bit från stranden är det bara en lägereld bland andra och ingen båt svänger in till dig.

Väljer du att gå till Rinim så innan du kommer dit passerar du ett vattenfall till vänster om dig. Intill fallet, på västra sidan, finns en liten platå som vattnas av dimman från fallet, där finns det över 60 olika arter fjällväxter, sevärt - om du gillar fjällväxter.

Från Rinim kan du gå västerut och gå via Pastavagge in mot Pielaslätten.

Vid Rinim, som är en mycket gammal plats där människor rört sig i tusentals år, finns fångstgropsystem och även en ”gärsgård” byggd av stenar upp mot fjällsluttningen av Takartjåkkå, det är en ganska unik sak. Gärdesgården är alltså en fortsättning av det staket som fanns mellan fångstgroparna och som styrde renarna ut över groparna.

Vid ingången till Pastavagge finns ett stort stenblock, javisst, du har rätt, en offerplats även detta. Gammalt tillbaka gick man inte in i Pastavagge eftersom Bieggolmai bodde där. Denna sida är ingen bra tältplats när det blåser östlig vind, alltså från Pielaslätten in mot Pastavagge. Blåser det 20 m sek där, så vid rätt vind (fel vind) så kan det blåsa 40 sek m eller mer i Pastavagge och i denna ändan av dalen kan det ibland låta som om ett expresståg körde genom dalen – och det är vinden du hör. Många tält har blåst sönder just här.

Det här var en liten guidning på bara några få mil. Jag har bara tagit med några få av de saker som finns i just det här området, resten får du leta efter själv beroende på ditt intresse.

Någon annan kan ge dig beskrivningar om andra vägar att gå.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.