"Skattjakt med GPS"

Saxat från IDG.se

Mitt på Gärdet i Stockholm: Tusen kronor i en plastlåda. Koordinaterna hittar du på webben och först till platsen tar hem vinsten.

Det är projektet http://gps-skattjakt.se som utlyser tävlingen och varje vecka ska en ny skatt grävas ned eller gömmas. Dag för dag ges skattjägarna fler siffror i koordinaterna som pekar mot pengarna och priset är kontant, mellan 100 och 1 000 kronor.

Även om tävlingen är skapad med GPS-mottagare i åtanke är det möjligt att delta utan speciell utrustning. Kartsystem som eniro.se kan omvandla koordinater till en punkt på en karta. Sedan är det bara att skynda sig och kanske bli den som hittar skatten. Några grova verktyg ska inte heller behövas då gps-skattjakt lovar att inte begrava skatterna djupare än 5-10 centimeter under mark.

Direktlänk: http://www.idg.se/2.1085/1.82535
 
Jag får hålla tillgodo med Google Earth då jag bor för lång bort för att leta och dessutom saknar GPS.. "Skatten" ligger alltså, på ett ungefär, nånstans mellan

59deg15'20 N och
59deg16'15 N samt mellan
18deg00'00 E och
18deg00'02 E

Eller har jag alldeles missuppfattat det här med kartor och koordinater? Vad blir egentligen upplösningen med sex siffror mätt i meter på den valda platsen?
/Richard
 
Ingen upplysning om vem som ligger bakom och språket ser ut så här:
...grävas ned ca 5-10 cm under jord eller så kommer vi att gömma de under buskar och löv...
 
mipert; sa:
Ingen upplysning om vem som ligger bakom...
Den färska domänen är registerad i ett namn som ger träff på Eniro.

Eftersom de inte säljer något så tycker inte jag att det är så alarmerande att det inte står i klartext på hemsidan vem som ligger bakom. Det finns ju epost-adresser om man är angelägen att få kontakt.

Även om vissa besökare uppenbarligen reagerar negativt på det tror jag det bristfälliga språket är ett av sajtens mindre problem just nu.

Med tanke på typen av annonser och att prissummorna sjunkit i snabb takt kan man nog sluta sig till att verksamheten inte är någon lysande affär. Men det kanske går bättre nu när den fått massiv gratisreklam både här i forumet och av IDG...
 
Webmaster för GPS-Skattjakt.se

Hej,

Mitt namn är Ramak Seyedpour. Jag och min bror är personerna bakom sajten GPS-Skattjakt.se. Sajten är relativ nytt och lanserades för drygt en månad sen. Sidan är fortfarande under uppbyggnad och kommer att optimeras beträffande struktur, texter och annonser. När det gäller språket på sidan så ber vi våra besökare att ha förståelse för att jag inte har Svenska som modersmål och är dessutom ingen skribent. Alla besökare är välkommna att skriva till oss genom denna formum eller genom att maila oss direkt. Vi är öppna för förslag och idér från er besökare för att hela tiden göra sajten bättre. Än så lägne kommer skatt pengarna från våra egna fickor, men vi hoppas att kunna ha större skatter i framtiden.

MVH
GPS-Skattjakt
 
Vår sajt riktar sig mer till besökare som är intresserade av geocaching och hitta skatter genom GPS och kartläsning. En del ser geocaching som en sport och det börjar bli stort även här i Sverige.
 
Well

Har försökt att maila direkt med resultat
Suport = Bounce mail
Webmaster = inget svar
lite att jobba på där
 
Ber om ursäkt, nu såg jag att mailen pekade på andra adresser som inte var gällande längre.
Men nu ska felet vara åtgärdat på vår kontakt sida...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GPS-skattjakt Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.