"Skattjakt med GPS"

Saxat från IDG.se

Mitt på Gärdet i Stockholm: Tusen kronor i en plastlåda. Koordinaterna hittar du på webben och först till platsen tar hem vinsten.

Det är projektet http://gps-skattjakt.se som utlyser tävlingen och varje vecka ska en ny skatt grävas ned eller gömmas. Dag för dag ges skattjägarna fler siffror i koordinaterna som pekar mot pengarna och priset är kontant, mellan 100 och 1 000 kronor.

Även om tävlingen är skapad med GPS-mottagare i åtanke är det möjligt att delta utan speciell utrustning. Kartsystem som eniro.se kan omvandla koordinater till en punkt på en karta. Sedan är det bara att skynda sig och kanske bli den som hittar skatten. Några grova verktyg ska inte heller behövas då gps-skattjakt lovar att inte begrava skatterna djupare än 5-10 centimeter under mark.

Direktlänk: http://www.idg.se/2.1085/1.82535

Jag får hålla tillgodo med Google Earth då jag bor för lång bort för att leta och dessutom saknar GPS.. "Skatten" ligger alltså, på ett ungefär, nånstans mellan

59deg15'20 N och
59deg16'15 N samt mellan
18deg00'00 E och
18deg00'02 E

Eller har jag alldeles missuppfattat det här med kartor och koordinater? Vad blir egentligen upplösningen med sex siffror mätt i meter på den valda platsen?
/Richard

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ingen upplysning om vem som ligger bakom och språket ser ut så här:
...grävas ned ca 5-10 cm under jord eller så kommer vi att gömma de under buskar och löv...

mipert; sa:
Ingen upplysning om vem som ligger bakom...
Den färska domänen är registerad i ett namn som ger träff på Eniro.

Eftersom de inte säljer något så tycker inte jag att det är så alarmerande att det inte står i klartext på hemsidan vem som ligger bakom. Det finns ju epost-adresser om man är angelägen att få kontakt.

Även om vissa besökare uppenbarligen reagerar negativt på det tror jag det bristfälliga språket är ett av sajtens mindre problem just nu.

Med tanke på typen av annonser och att prissummorna sjunkit i snabb takt kan man nog sluta sig till att verksamheten inte är någon lysande affär. Men det kanske går bättre nu när den fått massiv gratisreklam både här i forumet och av IDG...

Webmaster för GPS-Skattjakt.se

Hej,

Mitt namn är Ramak Seyedpour. Jag och min bror är personerna bakom sajten GPS-Skattjakt.se. Sajten är relativ nytt och lanserades för drygt en månad sen. Sidan är fortfarande under uppbyggnad och kommer att optimeras beträffande struktur, texter och annonser. När det gäller språket på sidan så ber vi våra besökare att ha förståelse för att jag inte har Svenska som modersmål och är dessutom ingen skribent. Alla besökare är välkommna att skriva till oss genom denna formum eller genom att maila oss direkt. Vi är öppna för förslag och idér från er besökare för att hela tiden göra sajten bättre. Än så lägne kommer skatt pengarna från våra egna fickor, men vi hoppas att kunna ha större skatter i framtiden.

MVH
GPS-Skattjakt

Vår sajt riktar sig mer till besökare som är intresserade av geocaching och hitta skatter genom GPS och kartläsning. En del ser geocaching som en sport och det börjar bli stort även här i Sverige.

Well

Har försökt att maila direkt med resultat
Suport = Bounce mail
Webmaster = inget svar
lite att jobba på där

Ber om ursäkt, nu såg jag att mailen pekade på andra adresser som inte var gällande längre.
Men nu ska felet vara åtgärdat på vår kontakt sida...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips