Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

marf; sa:
När du väl börjar cykla, rapportera gärna då och då hur det går. Jag är väldigt nyfiken.

Jag kan ha helt fel, men om du övervägt enväxlat och tänker bygga ihop en cykel själv utan tidigare erfarenhet signalerar det bara problem. Nu kanske du byggt cyklar förr. I sådana fall ber jag om ursäkt.

Det gör det säkert och det är jag medveten om själv också, men pröva och misslyckas är den bästa lärometoden. Kommer ta tid på mig och låta en cykelmeck gå över den när jag har satt ihop allt. Har pluggat flygteknik innan osv så mecka är inga problem.

Dock så ska jag som sagt ta hjälp med växelsystemet och lite till då jag inte är så insatt i just cyklar

Snackade med cykelhandlaren ikväll och fick reda på att det var mycket svårt att få tag på lösa ramar så jag får härja lite på tyska ebay ett tag och se vad jag hittar.
 
Grattis Teodor, nu har då fått massa svar på hur dåligt det är med ss och hur föredömligt det är med växlar. Lustigt bara att de som ger råden bara har testat det ena alternativet men vet ändå hur dåligt det andra är. Imponerande.
 
boe skates; sa:
Grattis Teodor, nu har då fått massa svar på hur dåligt det är med ss och hur föredömligt det är med växlar. Lustigt bara att de som ger råden bara har testat det ena alternativet men vet ändå hur dåligt det andra är. Imponerande.

Det må så vara, dock behövde jag igentligen mer svar på hur växelsystemen brukar hålla ihop och kör man med en LX lr XT så verkar det ju gå rätt många mil så min tveksamhet där är nu borta.

Dock så känner jag igen det du påpekar från andra intressen jag har. Folk är väldigt pigga på att rekommendera det dom själva använder och ser lätt ner på det/dom andra alternativen. Men nu ska vi inte dra upp någon sån diskussion här då det är trevligt utan tjafs.


Förövrigt, är det någon som kan ge några tips hur jag kan mäta/lista ut vilken ramstorlek som är passande för mig om jag är 178cm? Antar att en runt 57-58cm passar?
 
Grädde; sa:
tack för tipsen på cyklarna men eftersom jag är lite av ett pryl freak och gillar att hålla på och pilla med saker så tror jag att jag ska bygga ihop en själv ändå, det får ta den tid det tar och kosta så mycket det behöver.

Jag förstår precis, men i det läget räcker inte 12 000 särskilt långt, om cykeln ska bli bättre än dem du kan köpa för 12 000 i handeln, räkna snarare med 25 000 eller 30 000.

Per
 
Grädde; sa:
Snackade med cykelhandlaren ikväll och fick reda på att det var mycket svårt att få tag på lösa ramar så jag får härja lite på tyska ebay ett tag och se vad jag hittar.

Vad är det för konstig cykelhandlare. Det finns mängder med firmor som säljer lösa ramar. De flesta som cyklar på allvar väljer ram och komponenter.

Cykelcity på Södermalm är en affär i närheten du skulle kunna lyssna med.

Per
 
ipg289h; sa:
Jag förstår precis, men i det läget räcker inte 12 000 särskilt långt, om cykeln ska bli bättre än dem du kan köpa för 12 000 i handeln, räkna snarare med 25 000 eller 30 000.

Per

Okej börjar få en uppfattning om hur fattig jag kommer bli här haha. Har hittat en specialized med LX komponenter rakt igenom bör kunna uppdatera den med bättre hjul osv utan att komma upp i dom priserna? Är den värd att köpa som en touring hoj? länk:

http://cgi.ebay.com/SPECIALIZED-ROC...2QQihZ016QQcategoryZ98083QQrdZ1QQcmdZViewItem
 
ipg289h; sa:
Grädde; sa:
Snackade med cykelhandlaren ikväll och fick reda på att det var mycket svårt att få tag på lösa ramar så jag får härja lite på tyska ebay ett tag och se vad jag hittar.

Vad är det för konstig cykelhandlare. Det finns mängder med firmor som säljer lösa ramar. De flesta som cyklar på allvar väljer ram och komponenter.

Cykelcity på Södermalm är en affär i närheten du skulle kunna lyssna med.

Per

Heh ja jag tyckte det var udda, ska pröva med dom tack för tipset
 
Grädde; sa:
Har hittat en specialized med LX komponenter rakt igenom bör kunna uppdatera den med bättre hjul osv utan att komma upp i dom priserna? Är den värd att köpa som en touring hoj?

Nej, hojen är från 1992, och i stort sett varenda komponent är sannolikt nersliten till den grad att de måste bytas. Här infinner sig svårigheten att shimano har ändrat sin MTB hierarki sedan dess, dagens hojar har normalt 9 drev i kassetten den där har inte fler än 7. Det är alltså inte alldeles lätt att hitta komponenter ssk inte friktionsväxelhandtag.

Dessutom är pakethållaren i aluminium. Det duger inte för långcykling, eftersom det lätt utvecklar sprickor, Tubus i chromolystål ska det vara.

Per
 
boe skates; sa:
Grattis Teodor, nu har då fått massa svar på hur dåligt det är med ss och hur föredömligt det är med växlar. Lustigt bara att de som ger råden bara har testat det ena alternativet men vet ändå hur dåligt det andra är. Imponerande.
Var i mitt inlägg framgår att jag inte cyklat långt enpinnat? Har försökt och kommit till insikten att jag tänkte fel.
Mekaniska hjälpmedel är framåtskridande.....
Dina slutsater på bristande underlag säger en hel del, om dig....

Go tur
 
boe skates; sa:
Grattis Teodor, nu har då fått massa svar på hur dåligt det är med ss och hur föredömligt det är med växlar. Lustigt bara att de som ger råden bara har testat det ena alternativet men vet ändå hur dåligt det andra är. Imponerande.

Det kan nog vara kul med SS. En hel del av mina kompisar kör SS i skogen. Men för långcykling är det ingen höjdare. Vad får dig att tro att jag inte cyklat ss? Jag ägde faktiskt en oväxlad hoj i flera år och gjorde dessutom flerdagars utflykter med den i bergig terräng (Nepal), och jag kan säga att det var ingen höjdare. Min fru cyklade oväxlat i Danmark en gång och efter ett par dagar i hård motvind fick hon någon variant av muskelinflamation, knakande ledband, minns inte exakt vad det kallades.

Per
 
johankse; sa:
Var i mitt inlägg framgår att jag inte cyklat långt enpinnat? Har försökt och kommit till insikten att jag tänkte fel.
Mekaniska hjälpmedel är framåtskridande.....
Dina slutsater på bristande underlag säger en hel del, om dig....

Varför tar du åt dig? Det enda du hade skrivit i tråden var ju en rekomendation om vettiga handlare?
 
ipg289h; sa:
Dessutom är pakethållaren i aluminium. Det duger inte för långcykling, eftersom det lätt utvecklar sprickor, Tubus i chromolystål ska det vara.

Per

Var igentligen bara ute efter ramen fast den kan ju va rätt åtgången den med.

Va tror ni om thorn cyklarna? Sitter och väger mellan en sådan och en marin från cykelnetto för att sen uppgradera lite. Marinen har ju klar fördel i priset då man kan köpa en bear valley ltd för endast 5500:- medans thorn cyklarna kostar runt en 4000:- till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.