Damunderkläder för långfärdscykling?

Hej,

Då jag cyklar har jag problem med att finna bra trosor för detta. De allra flesta trosor har sömmar i grenen/söm mellan framstycke och bakstycke på trosan - som alltid resulterar i skav. Jag försöker hitta trosor utan sömmar i grenen, men har inte hittat några. Jag behöver trosor i strl XL (46-48). Andra tipsar om att köra utan underkläder, men det är svårt att hålla bra hygien med begränsat antal cykelbyxor då det är långt mellan tvätt och torkmöjligheter. Är nu i akut behov av tips då jag om 2 veckor sticker ut på 115 mils cykling under 14 dagar i norraste Sverige.

MVH.
/Anna L
 
Andra tipsar om att köra utan underkläder, men det är svårt att hålla bra hygien med begränsat antal cykelbyxor då det är långt mellan tvätt och torkmöjligheter.
Vi brukar köra med 2 ombyten. Dagens plagg tvättas/sköljs igenom varje kväll, och hinner de inte torka helt under natten så får de åka utanpå packningen nästa dag tills de är torra. Är det syntetkläder så funkar det i princip så länge det inte regnar HELA dagen.

Annars har du en länk till vadderade cykelunderbyxor här:
Billigare än många cykelbyxor( om man inte bunkrade när det var rea på Lidl...).

Kan bli lite väl tjockt att ha under vadderade cykelbyxor, men funkar bra under vanliga löpartights.
 
Tack för svaret, blir kanske lite knöligt i a f...

Jag kollade in länken - kul och smart. Det verkar ju som sagt var rätt OK under vanliga löparshorts eller dylikt. Är dock väldigt nöjd med de två paren vadderade cykelbrallor jag har så min önskan är nog inte att byta dem mot annat med vaddering och två lager med "blöja" blir nog för mycket.

Så jag hoppas alltså fortfarande på tips på just bra trosor av kanske mer traditionellt mått och snitt men utan irriterande sömmar i gren och på rumpa.

MVH.
/Anna L
 
Passform?

FMs kortkalsong syddes utan grensöm och baksöm bl a för att kunna användas utan skav på cykelsadel, åtminstone för killar. Huruvida nya trosan är detsamma vet inte jag men FMVint borde kunna upplysa. Kronkalsången säljs i välsorterade herrbutiker, 50/50, till blodspengar och för ca 30/par på SFD.
Cykelbyxor skall användas utan filsingar....
//J
 
Inga trosor!

Bästa tipset är faktiskt att skippa trosorna! Jag kan i och försig förstå dig. men bra cykelbyxor med stoppning är faktiskt det enda som fungerar, plus kanske en lite mer tolerent syn på hygienen... Två par cykelbyxor och ett par bra vanliga trosor i någon variant av microfibermaterial borde räcka gott och väl för två veckors cykling. Trosorna används när man inte har cykelbyxor på sig och tvättas samtidigt med cykelbyxorna, ett par sköljs förslagvis upp med en eller flera dagars mellanrum. Tvätten torkas förslagsvis på packningen bak, glöm bara inte att trä en packrem genom ena byxbenet, jag blev av med både bra trosor och cykelbyxor en gång...

Bästa sättet att inte drabbas av hygienångest är att hålla underredet rent! Förslagsvis med tvättlappar avsedda för barn, utan parfym förstårs. De är ganska bra faktiskt eftersom de ofta innehåller något mjukgörande som kanske uppskattas av rumpan efter några mil eller om man har mens något som åtminstone delar av befolkningen drabbas av. Lite talk, också utan parfym, svalkar och fräschar upp. Om vädret inte är alltför fuktigt svalkar talket skönt. Vid hög fuktighet tenderar alltför mycket talk att fungera som finkorningt slipmedel.

Lycka till med sommar cyklingen!
Inkan
 
Hjälp mig, vad är FM och FMVinvt?

FMs kortkalsong syddes utan grensöm och baksöm bl a för att kunna användas utan skav på cykelsadel, åtminstone för killar. Huruvida nya trosan är detsamma vet inte jag men FMVint borde kunna upplysa. Kronkalsången säljs i välsorterade herrbutiker, 50/50, till blodspengar och för ca 30/par på SFD.
Cykelbyxor skall användas utan filsingar....
//J

Hej Seobserver eller annan kunnig på förkortningen FM och FMVint. Vad är det? Ett märke eller butik antar jag... Snälla specificera.

MVH.
/Anna L
 
Bomull


Bomull blir fuktigt och det är inte det bästa när man vill undvika skav. Därför så håller jag med tidigare inlägg om att man bör undvika bomullsunderbyxor vid långcyklingar. Däremot använder jag själv bomullskalsonger till vardags i mina cykelbyxor vid kortare etapper än ca 3 mil åt gången.

I trådskaparens fall med långa etapper blir det rimligen bättre utan bomullsunderbyxor men hittar du motsvarande plagg i syntetmaterial kanske det kan vara ett alternativ.

Thure
 
Bomull blir fuktigt och det är inte det bästa när man vill undvika skav.
Thure

Jag måste blivit lurad av bilden och rubriken i så fall där står det "Ullfrotté" (så frågan är vilket som är fel, rubriken eller texten. Jag ringde och frågade vilket material de är i och fick en lång utläggning om att ullfrotté bara är märket och inte materialet. Så att ha en bild med får på var enligt henne inte att vilseleda kunden. Hade jag läst texten mer noga hade jag ju sett att de var i bomull direkt. Så jag drar tillbaka mitt tips och ber om ursäkt för förvirringen.
 
Jag ringde och frågade vilket material de är i och fick en lång utläggning om att ullfrotté bara är märket och inte materialet. Så att ha en bild med får på var enligt henne inte att vilseleda kunden.

På bilden står det även Ullfrotté Original.

Och Ullfrotté Original, det är ett material.

Läs här -> http://www.woolpower.se/se/asp/material_1.asp

"UTVECKLAT SEDAN BÖRJAN AV 1970-TALET
Ullfrotté Original är materialet som Ullfrotté AB i Östersund utvecklade tillsammans med svenska försvaret, forskare, läkare och överlevnadsexperter i början av 1970-talet. Ett slitstarkt textilmaterial bestående av fin merinoull, polyamid/polyester och luft. Produkter tillverkade i Ullfrotté Original säljs idag under varumärket Woolpower."

Helt klart vilseledande info i webshoppen.
 
Helt klart vilseledande info i webshoppen.

Tack då var det inte bara jag som var helt förvirrad/okunnig med andra ord. Nu verkar de ha plockat bort produkten från webbshoppen (såvida de inte sålt de tre exemplar de hade kvar under dagen). Tyckte hon var väldigt snorkig när jag ringde och frågade och påpekade att man får intrycket av att plagget var gjort av ull. Jag fick hela ullfrotté/woolpowers historia i luren och hon påstod att alla deras varor oavsett material hette ullfrotté. Dessutom inleddes produkttexten med "Nixies damtrosor"...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.