Kajak o VHF

Handelsfartyg har fortfarande skyldighet att vakta ch 16 och 70 DSC. Mer info finns här
https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin_radioliikenneopas_SV.pdf

Här ett dokument från IMO om att kravet försvann 2005.

http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=15443&filename=77(69).pdf

Och motsvarande info här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kustradiostation

"Övergången till det huvudsakligen satellitbaserade[8] kommunikations- och sjösäkerhetssystemet GMDSS den 1 februari 1999 har inneburit att kontinuerlig manuell passning av telefoni-nödfrekvenser inte längre är obligatorisk på fartyg över 300 BRT, däremot bör det ändå ske när det är praktiskt genomförbart på alla fartyg till sjöss."

Mats
 
Ett utdrag ur kommunikationsverkets utbildningsbok 2014 nedan. Det är sant att kanal 16 kommer efter DSC men alla VHF som används har ju DW så i praktiken vaktar nog samtliga handelsfartyg ch 16.

2.2.1 RADIOVAKTHåLLNING På FARTYG
Handelsfartyg till sjöss håller vakt på anropskanalerna 70 (DSC) och kanal 16 genom lyssning. Dessutom håller fartygen vakt inom fartygstrafikserviceom- rådet (VTS) och på den aktuella VTS-arbetskanalen. Enligt bestämmelserna är radiovakthållning obligatorisk på handelsfartyg. Andra fartyg än handels- fartyg bör också passa kanal 70, om fartyget är utrustat med VHF-DSC- apparat, samt kanal 16. Dessutom bör fartyget passa aktuell VTS-kanal inom VTS-området till exempel genom dubbelpassning (DW), (se avsnitt 3.1.2).

Handelsfartyg har oftast flera VHF-radiotelefoner och därför är det inget problem för fartygen att samtidigt passa flera VHF-kanaler. På fartyg med en enda radiotelefon bör kanalpassningen ordnas på följande sätt:
1. Om fartyget har en VHF/DSC-apparat avlyssnas kanal 70.
2. I VTS-områden passas det aktuella områdets VTS-kanal (bilaga 9).
3. Kanal 16 passas genom dubbelpassning eller scanning om detta är
möjligt utan att störa passningen enligt punkt 1 och 2. Många VHF- radiotelefoner ger möjlighet att scanna flera kanaler. Vid scanning bläddrar radiotelefonen igenom på förhand valda kanaler och stannar på en kanal där trafik pågår. Med radiotelefoner som är försedda med scanningsfunktion är det möjligt att också passa andra kanaler än de kanaler som nämns ovan.
 
Om jag inte minns fel släpptes passningskravet på Ch16 för handelsfartyg 2005. Men jag kanske minns fel, hittar tvetydiga träffar om detta vid en googling.

VHF är bra av alla de skäl som nämns ovan, men en handapparat är inte att lita på till om man vill komma i kontakt med en kustradiostation i Stockholms skärgård. Ganska ofta problem när man är i ytterskärgården med detta. Däremot helt OK för att ropa upp båtar/fartyg i närheten. Har själv haft VHF i flera år och ska byta upp mig till en 25 W-station i kajaken.

Mats

VHF radion passas väldigt mycket av lite seriösare båtfolk , det som minskat på VHF radion är telefontrafik försvunnit till stor del och hamnat i mobiltelefontjänster och sattelittelefontjänster.

Varför skall du ha en 25W statation i kajaken? - din antennhöjd/motstationens antennhöjd och antenntypen bestämmer nästan hela räckvidden vid fri sikt komminukation.
Högre effekt kan man använda som medel för att skjuta igenom skogsterräng.
Visst blir det skillnad med 25W kontra 5W men då är man långt ute , sen förbättrar det på reflektioner via berg så dom hittar till din motstation - räckvidden oavsett effekt hindras dock av frisikt vilkoret ganska stabilt.

Vad du kan göra med en bärbar att byta ut en inneffektiv gummipinne på 20cm mot en 1/4 50cm antenn.Brukar kallas skogsantenn 155MHz , dom fungerar fint på Marina Vhf bandet.
En sådan ger en markant förbättring.

Ännu bättre är ju att montera en båtantenn på kajaken och helst få upp den en bit , men har du ju en kabel mellan radio och antenn.

http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm kan man räkna frisiktsdistanser.
Kuststationer oftast 100m, handeslfartyg,segelfartyg 20-50m - man får ju inte så mycket mellan två kajaker..

Notera att ändra in/utdata till meter.

VHF bryts av en del nedanför horisonten/berg så det tillkommer en del.
 
Denna låg före en VHF på min lista.
Jag måste säga att jag gillar det där enkla i en nödsituation.
Typ trycka på en knapp.

VHF är i första hand en kommunikationskanal för mej som fungerar ypperligt då man är en större grupp och vill hålla kontakten med flera ledare etc. Sen fungerar den ju i en nödsituation men till det behövs den ju mer sällan eller aldrig...
 
Senast ändrad:
VHF radion passas väldigt mycket av lite seriösare båtfolk , det som minskat på VHF radion är telefontrafik försvunnit till stor del och hamnat i mobiltelefontjänster och sattelittelefontjänster.

Varför skall du ha en 25W statation i kajaken? - din antennhöjd/motstationens antennhöjd och antenntypen bestämmer nästan hela räckvidden vid fri sikt komminukation.
Högre effekt kan man använda som medel för att skjuta igenom skogsterräng.
Visst blir det skillnad med 25W kontra 5W men då är man långt ute , sen förbättrar det på reflektioner via berg så dom hittar till din motstation - räckvidden oavsett effekt hindras dock av frisikt vilkoret ganska stabilt.

Vad du kan göra med en bärbar att byta ut en inneffektiv gummipinne på 20cm mot en 1/4 50cm antenn.Brukar kallas skogsantenn 155MHz , dom fungerar fint på Marina Vhf bandet.
En sådan ger en markant förbättring.

Ännu bättre är ju att montera en båtantenn på kajaken och helst få upp den en bit , men har du ju en kabel mellan radio och antenn.

http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm kan man räkna frisiktsdistanser.
Kuststationer oftast 100m, handeslfartyg,segelfartyg 20-50m - man får ju inte så mycket mellan två kajaker..

Notera att ändra in/utdata till meter.

VHF bryts av en del nedanför horisonten/berg så det tillkommer en del.

Bra svar - skogsantenn ska jag kolla upp.

När jag var ute på Röder i somras och klättrade upp på berget med fri sikt åt alla håll kunde jag inte få kontakt med Stockholm Radio vare sig via Svenska Högarna eller Nacka. Det tror jag inte hade varit något problem med en 25 W-station.

Mats
 
Är det ingen som funderat på en AIS?
Denna modell tycker jag verkar passa i en kanot:

http://www.serviceport.se/sv/produk...-smartfind-s10-personlig-ais-larmsandare.html

Denna låg före en VHF på min lista.
Jag måste säga att jag gillar det där enkla i en nödsituation.
Typ trycka på en knapp.

Men det blev som sagt en PLB.
(Riv av lock, rulla ut antenn, trycka på knapp)

mvh thomas

AIS:en du länkar till skulle kunna vara ett bra komplement till flytvästens blixtljuslampa. Visste inte att de hade blivit så här små.

Mats
 
Det var nog fel på din radio , har kört nästan 100km från 15m masthöjd till bas på runt 100 (MÖV)Meter Över Havet och 5W - men köp skogsantennen eller så på 50cm så får du se på grejer när det gäller räckvidd!

Det blir en väldigt markant skillnad mot små gummipinnar , frisikts villkoret blir dock svårt att uppfylla från kajak - men den hjälper till en del
 
Det var nog fel på din radio , har kört nästan 100km från 15m masthöjd till bas på runt 100km och 5W - men köp skogsantennen eller så på 50cm så får du se på grejer när det gäller räckvidd!

Det blir en väldigt markant skillnad mot små gummipinnar , frisikts villkoret blir dock svårt att uppfylla från kajak - men den hjälper till en del

Nej, radion är kollad och testad så det handlade (tyvärr) inte om den.

Mats
 
Byt till en bättre antenn så kör du därifrån till kustradion utan problem.
Om du har lite höjd - använd LOS kalkylatorn som jag nämde i tidigare inlägg för garanterad räckvidd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.