Kajak o VHF

Handelsfartyg har fortfarande skyldighet att vakta ch 16 och 70 DSC. Mer info finns här
https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin_radioliikenneopas_SV.pdf

Här ett dokument från IMO om att kravet försvann 2005.

http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=15443&filename=77(69).pdf

Och motsvarande info här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kustradiostation

"Övergången till det huvudsakligen satellitbaserade[8] kommunikations- och sjösäkerhetssystemet GMDSS den 1 februari 1999 har inneburit att kontinuerlig manuell passning av telefoni-nödfrekvenser inte längre är obligatorisk på fartyg över 300 BRT, däremot bör det ändå ske när det är praktiskt genomförbart på alla fartyg till sjöss."

Mats
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett utdrag ur kommunikationsverkets utbildningsbok 2014 nedan. Det är sant att kanal 16 kommer efter DSC men alla VHF som används har ju DW så i praktiken vaktar nog samtliga handelsfartyg ch 16.

2.2.1 RADIOVAKTHåLLNING På FARTYG
Handelsfartyg till sjöss håller vakt på anropskanalerna 70 (DSC) och kanal 16 genom lyssning. Dessutom håller fartygen vakt inom fartygstrafikserviceom- rådet (VTS) och på den aktuella VTS-arbetskanalen. Enligt bestämmelserna är radiovakthållning obligatorisk på handelsfartyg. Andra fartyg än handels- fartyg bör också passa kanal 70, om fartyget är utrustat med VHF-DSC- apparat, samt kanal 16. Dessutom bör fartyget passa aktuell VTS-kanal inom VTS-området till exempel genom dubbelpassning (DW), (se avsnitt 3.1.2).

Handelsfartyg har oftast flera VHF-radiotelefoner och därför är det inget problem för fartygen att samtidigt passa flera VHF-kanaler. På fartyg med en enda radiotelefon bör kanalpassningen ordnas på följande sätt:
1. Om fartyget har en VHF/DSC-apparat avlyssnas kanal 70.
2. I VTS-områden passas det aktuella områdets VTS-kanal (bilaga 9).
3. Kanal 16 passas genom dubbelpassning eller scanning om detta är
möjligt utan att störa passningen enligt punkt 1 och 2. Många VHF- radiotelefoner ger möjlighet att scanna flera kanaler. Vid scanning bläddrar radiotelefonen igenom på förhand valda kanaler och stannar på en kanal där trafik pågår. Med radiotelefoner som är försedda med scanningsfunktion är det möjligt att också passa andra kanaler än de kanaler som nämns ovan.
 
Om jag inte minns fel släpptes passningskravet på Ch16 för handelsfartyg 2005. Men jag kanske minns fel, hittar tvetydiga träffar om detta vid en googling.

VHF är bra av alla de skäl som nämns ovan, men en handapparat är inte att lita på till om man vill komma i kontakt med en kustradiostation i Stockholms skärgård. Ganska ofta problem när man är i ytterskärgården med detta. Däremot helt OK för att ropa upp båtar/fartyg i närheten. Har själv haft VHF i flera år och ska byta upp mig till en 25 W-station i kajaken.

Mats

VHF radion passas väldigt mycket av lite seriösare båtfolk , det som minskat på VHF radion är telefontrafik försvunnit till stor del och hamnat i mobiltelefontjänster och sattelittelefontjänster.

Varför skall du ha en 25W statation i kajaken? - din antennhöjd/motstationens antennhöjd och antenntypen bestämmer nästan hela räckvidden vid fri sikt komminukation.
Högre effekt kan man använda som medel för att skjuta igenom skogsterräng.
Visst blir det skillnad med 25W kontra 5W men då är man långt ute , sen förbättrar det på reflektioner via berg så dom hittar till din motstation - räckvidden oavsett effekt hindras dock av frisikt vilkoret ganska stabilt.

Vad du kan göra med en bärbar att byta ut en inneffektiv gummipinne på 20cm mot en 1/4 50cm antenn.Brukar kallas skogsantenn 155MHz , dom fungerar fint på Marina Vhf bandet.
En sådan ger en markant förbättring.

Ännu bättre är ju att montera en båtantenn på kajaken och helst få upp den en bit , men har du ju en kabel mellan radio och antenn.

http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm kan man räkna frisiktsdistanser.
Kuststationer oftast 100m, handeslfartyg,segelfartyg 20-50m - man får ju inte så mycket mellan två kajaker..

Notera att ändra in/utdata till meter.

VHF bryts av en del nedanför horisonten/berg så det tillkommer en del.
 
Denna låg före en VHF på min lista.
Jag måste säga att jag gillar det där enkla i en nödsituation.
Typ trycka på en knapp.

VHF är i första hand en kommunikationskanal för mej som fungerar ypperligt då man är en större grupp och vill hålla kontakten med flera ledare etc. Sen fungerar den ju i en nödsituation men till det behövs den ju mer sällan eller aldrig...
 
Senast ändrad:
VHF radion passas väldigt mycket av lite seriösare båtfolk , det som minskat på VHF radion är telefontrafik försvunnit till stor del och hamnat i mobiltelefontjänster och sattelittelefontjänster.

Varför skall du ha en 25W statation i kajaken? - din antennhöjd/motstationens antennhöjd och antenntypen bestämmer nästan hela räckvidden vid fri sikt komminukation.
Högre effekt kan man använda som medel för att skjuta igenom skogsterräng.
Visst blir det skillnad med 25W kontra 5W men då är man långt ute , sen förbättrar det på reflektioner via berg så dom hittar till din motstation - räckvidden oavsett effekt hindras dock av frisikt vilkoret ganska stabilt.

Vad du kan göra med en bärbar att byta ut en inneffektiv gummipinne på 20cm mot en 1/4 50cm antenn.Brukar kallas skogsantenn 155MHz , dom fungerar fint på Marina Vhf bandet.
En sådan ger en markant förbättring.

Ännu bättre är ju att montera en båtantenn på kajaken och helst få upp den en bit , men har du ju en kabel mellan radio och antenn.

http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm kan man räkna frisiktsdistanser.
Kuststationer oftast 100m, handeslfartyg,segelfartyg 20-50m - man får ju inte så mycket mellan två kajaker..

Notera att ändra in/utdata till meter.

VHF bryts av en del nedanför horisonten/berg så det tillkommer en del.

Bra svar - skogsantenn ska jag kolla upp.

När jag var ute på Röder i somras och klättrade upp på berget med fri sikt åt alla håll kunde jag inte få kontakt med Stockholm Radio vare sig via Svenska Högarna eller Nacka. Det tror jag inte hade varit något problem med en 25 W-station.

Mats
 
Är det ingen som funderat på en AIS?
Denna modell tycker jag verkar passa i en kanot:

http://www.serviceport.se/sv/produk...-smartfind-s10-personlig-ais-larmsandare.html

Denna låg före en VHF på min lista.
Jag måste säga att jag gillar det där enkla i en nödsituation.
Typ trycka på en knapp.

Men det blev som sagt en PLB.
(Riv av lock, rulla ut antenn, trycka på knapp)

mvh thomas

AIS:en du länkar till skulle kunna vara ett bra komplement till flytvästens blixtljuslampa. Visste inte att de hade blivit så här små.

Mats
 
Det var nog fel på din radio , har kört nästan 100km från 15m masthöjd till bas på runt 100 (MÖV)Meter Över Havet och 5W - men köp skogsantennen eller så på 50cm så får du se på grejer när det gäller räckvidd!

Det blir en väldigt markant skillnad mot små gummipinnar , frisikts villkoret blir dock svårt att uppfylla från kajak - men den hjälper till en del
 
Det var nog fel på din radio , har kört nästan 100km från 15m masthöjd till bas på runt 100km och 5W - men köp skogsantennen eller så på 50cm så får du se på grejer när det gäller räckvidd!

Det blir en väldigt markant skillnad mot små gummipinnar , frisikts villkoret blir dock svårt att uppfylla från kajak - men den hjälper till en del

Nej, radion är kollad och testad så det handlade (tyvärr) inte om den.

Mats
 
Byt till en bättre antenn så kör du därifrån till kustradion utan problem.
Om du har lite höjd - använd LOS kalkylatorn som jag nämde i tidigare inlägg för garanterad räckvidd
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips