Byta kajak?

Jag har som mål att delta i dkm+ i år (födelsedagspresent :eek:) ) och kör med en 55cm bred motionskajak.
Har hunnit avverka 11 pass och den börjar kännas riktigt stabil, inget dopp de senaste 6 gångerna trots relativt besvärliga förhållanden.
Tror ni det finns något att vinna på att byta till en annan kajak som är lite snabbare och kanske bättre lämpad för längre turer?
Kan träna max 3-4 ggr/vecka.

Bifogar en bild från senaste passet, anledningen till dipparna är att det passerade båtar och att jag ibland är inne i en vik och vänder.

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
02:25:12 20,37 km 07:08 min/km 8,42 km/h
 

Bilagor

  • tempo.jpg
    tempo.jpg
    23.7 KB · Visningar: 2,101
Senast ändrad:
Köp nu

Om du köper den nu hinner du bli riktigt säker i den till DKM. Tänk dock på hur du känner dig efter 4 timmar...
 
Du kan säkert bli aningen snabbare i en 51 cm bred turbåt men de första kilometrarna brukar det vara ganska stökigt av alla svall och ibland är det besvärlig sjö före och efter Gustafsfors. Om du behåller din nuvarande så har du bättre marginaler för vågor på sista sjöarna när krafterna börjar tryta. Jag gjorde felet att starta i för rank första gången och paddlade en halvtimme fortare gång nummer två med en klart långsammare kanot!
 
Ja stabiliteten är kanske viktigare som ni säger.
Det skilde i princip ingenting i marchfart mellan Nelo Viper 51 & 55 i ett test så jag funderade mer på en kajak som inte uppfyller turbåtsreglementet.
Det blir väl till att förbättra tekniken och få så många mil i kroppen som möjligt i befintlig kajak, den är ju dessutom lätt att tömma och ta sig upp i från vattnet (tack för tidigare tips) och det kan ju spara en del tid i loppet om man råkar välta.
Det var en bra tid du fick i lopp nr 2, jag har som mål att köra under 8h och drömmålet är under 7h.
Fick du vänta länge vid första lyftet? Har läst att en del fått vänta 25min där och det vore ju bra att undvika.
 
Första gången tog det nog närmare 25 minuter från kö vid upptaget vid lyft 1 tills jag var igång igen ovanför. Andra gången gick det på mindre än halva tiden för då var det breddad väg i backen och fler bryggor där uppe.

Åk dit dagen före och kolla. Det är djupt 2 meter från stranden så man måste gå in snett när man ska kliva ur.
 
Nä inga bryggor vid 1:a lyftet bara en slänt där dom lagt ut en pressening, därmot bryggor vid ilägget ;)
Även vid 2:a lyftet vid Skifors är det strand både vid upptaget å ilägget, därimot vid Gustavsfors har du pontonbryggor!

/Janne
 
Vid Skifors har det funnits brygga lite åt vänster och strand rakt fram. De flesta paddlar rakt mot stranden medan några få tar bryggan. Det har varit lite olika med antal och längd på bryggorna så räkna inte för hårt på det. Öva vid en vanlig strand där det sluttar ganska brant till djup vatten så blir det en positiv överraskning och det är med långgrunt. Skifors är det ingen brygga vid ilägget men där är det mer långgrunt.

Kika på bilderna från olika år på DKM+ sidan så får du en uppfattning. Bilden är Skåpafors ilägg från 2007 och länken nedan är en bild från DKM+ arkivet som visar lyftet vid Skåpafors.
http://www.kanotmaraton.se/galleri_07/Skapafors/images/P1020492.jpg
 

Bilagor

  • DKM ilägg1.jpg
    DKM ilägg1.jpg
    59 KB · Visningar: 1,914
Aha, på det viset - ett plus till med stabilare kajak med andra ord. :)
Läste i senaste nr av dkm+-magasinet att det skulle finnas bryggor vid samtliga lyft så det kan ju ha ändrats till i år.
Kommer dock för säkerhets skull att träna på i- och urstigning från strand för att inte hamna i onödig knipa. :eek:)
 
Statusuppdatering: jag är himla nöjd med kajaken nu när jag fått mer ordning på tekniken och fysiken bättrats på.
Har paddlat kajak i 2mån och har kört 25mil fördelat på 22 träningspass, hoppas hinna få ytterligare minst 20mil i kroppen innan DKM+.
Körde 5km på 28,35 idag med paddeln Braca FW och sitter och njuter av endorfinerna :), pulsen var uppe på strax under 180 i slutet av sträckan.
Testade även maxfarten vid intervallträningen och kom upp i 13,19km/h, förhoppningsvis kan man öka nån tiondel med en större paddel.
Har dragit åt livremmen ett snäpp och skjortorna börjar strama över axlarna - det är härligt med motionspaddling! ;)
 
Då har man klarat av sitt första DKM+.
Hann träna 50mil inför loppet.
Hade som mål att komma in under 6h eftersom jag kört 3-milspass med mycket ork kvar.
Det började dock inget bra på fredag eftermiddag när jag halkade och slog upp ett 3cm långt och halvcentimetern djupt jack mellan tårna som de limmade ihop på vårdcentralen, nu var målet bara att fullfölja loppet.

Det blev en sen incheckning på Baldersnäs och jag kunde inte somna förrän efter 02:00.
På lördag morgon blev det till att trä en plastpåse över foten och sen på med sandaler för att få lite mer stabilitet.
Måste säga att jag är imponerad över vilka höga vågor det blev i starten, men det är klart att ca 500x100kg som snabbt accelererar upp i runt 10km/h måste ge en del sjögång.
Eftersom sandalerna var ganska breda så var jag tvungen att ta ner ena foten från plattan och styra med den andra - det var sådär lagom lätt att hålla riktningen i vågorna.
Att försöka hänga på våg kunde jag glömma och det var ett mindre projekt att köra om en k2:a.

Det var ingen direkt kö i Skåpafors, det saknades dock brygga vid upptaget (i Skifors saknades brygga vid både upptag och isättning).
I Skifors hade jag 9,1km/h i medelhastighet och hoppet tändes åter att komma in under 6h.
Men efter den för långa pausen i Skifors hade medelhastigheten sjunkit till 8,5 km/h, det visade sig efteråt att jag såsat bort 32min vid de 3 lyften - ganska ofattbart.

Efter ca 2,5 mil började jag bli rejält trött i magen och i Gustavsfors var det nästan kramplika känningar, medelhastigheten i Gustavsfors var 9 km/h.
Eftersom jag inte haft magkänningar tidigare vid så låga hastigheter så antog jag att det dels berodde på att sandalerna lyfte upp fötterna några centimeter från botten samt att fötterna hamnade närmare kroppen pga sulans tjocklek.
Jag fick heller inte in fötterna under fotremmen utan fick ha dem ovanpå remmen vilket gjorde det hela än värre, paddlingstekniken blir ju heller inte direkt bättre av detta.
Lämnade sandalerna i Gustavsfors och hoppades på måttlig vind på Lelång.

Men det var att hoppas på för mycket, det var en frisk ihållande motvind i princip in i mål och ett par gånger skvalpade det in lite vatten i kajaken.
Gjorde ett strandhugg för att justera sitsen bakåt och få lite avlastning för magen.
Det var nedslående att ibland se hastigheten sjunka under 7km/h och det blev till att stålsätta sig att klara loppet under 7h.
Tid i mål blev 6:53 och det är jag nöjd med efter omständigheterna.

Har fått blodad tand vad gäller paddling och har följande plan för att klara loppet under 6h nästa år:
- ökad träningsmängd, kanske uppåt 70-80 mil.
- mer intervallträning
- lite styrketräning under vintern
- minimera tiden vid lyften, max 15min totalt
- skaffa rotationssits och maratonroder
- träna oftare i kraftig vind

Väl mött på DKM+ nästa år!
 
Lätt frustrerad

Hej och grattis till den fina tiden

Själv gjorde jag mitt andra DKM+ och är väl egentligen ganska nöjd - fast samtidigt riktigt frustrerad ändå. Jag kände mig förvånansvärt pigg efter Gustavsfors (till skillnad mot förra året) och såg fram emot slutsträckan ner till Bengtsfors. I min havskajak var inte vågorna i sig något egentligt problem, men motvinden gjorde sitt och helt klart var att jag tappade den effektiva paddlingstekniken - farten sjönk betydligt.

Det positiva i det hela är att jag absolut inte är "färdig" med DKM+. Nästa år ska min gräns passeras. Lika bedrövlig som slutsträckan kändes i år, lika fin var den förra året.

Kommer inte att vara lika ambitiös som du vad gäller träningsupplägget, men visst finns det idéer i bakhuvudet. Årets målsättning på 7 h fanns inom räckhåll och bara en sådan sak inspirerar också.

Lycka till med träningen, så håller vi tummarna för en väderrepris från 2010. Då jäklar....

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.