byta underliggande- mot släproder

Är det en svår procedur att bygga om en kajak från att den har ett underliggande roder till släproder?

Jag har varken kajaken eller det tänkta rodret i mina händer idag så jag vill fråga innan jag sätter igång projektet.

Kajaken är en motionskajak/turkajak på 520cm 51cm. Skrovform ungefär som Nelo Razor. Rodret är ett Sealline.

Vad tror ni? Vilka ev. problem kommer jag att stöta på?
 
Tre moment kanske kan sägas ingå:

1. Demontera befintligt roder och sätt igen hålet för axeln. Enkelt, och det går antagligen bra att bara sätta i silicon eller liknande i hålet.

2. Montera det nya rodret i aktern.
Lite pyssligare, beror på vilket montage du väljer, på axeltapp i bussning i akterspetsen, eller en sån axel som sitter mer som ett gångjärn.

Jag har monterat ett Sealline på en XP, men det var enkelt, jag satte det i originalhålet! Å andra sidan flyttade jag originalrodret till en kajak som varit utan roder och roderfäste. Det gick ganska bra att först fylla akterspetsen med t ex glasfiberspackel, för att sedan borra och montera en färdig bussning (från Svima).

3. Dra linor. Det kan vara lite pyssligt, men du har ju redan linor så du kanske bara behöver dra dessa genom däcket till rodret. På Svima köpte jag små plastbeslag för själva genomföringen. Inga större problem alltså. Att plasta fast grejor inne i en färdig kajak är dock lite allmänt pillrigt och kan bli lite kladdigt. Riktigt hur mycket sånt arbete det är i ditt fall vet jag inte.

(BKK har väl montera släproder på sina Razors, men då finns det nog bussning från början?)
 
Avstå?

Ett underliggande roder är hydrodynamiskt effektivare dvs det åstadkommer större roderverkan med mindre kraft och mindre bromseffekt. Detta beroende på mindre turbulens till följd av att rodret ligger intill köllinjen.

Därför föredrar jag underliggande roder på VKV Lisa jämfört med släproder.

Men det finns tillfällen där släproder är att föredra framför allt tycker jag att säl-ilandstigning (Seal landing) dvs att surfa in till en sand eller stenstrand till bottenkänning är ett sådant tillfälle. Beror alltså på var du paddlar.

Men en racerkanot tål knappast att buklanda med så där kan jag inte se fördelen.

Thure
 
tackar

Anders:
Tackar för informationen och tipsen! Smart att fylla igen akterspetsen med passande material om man måste dit med en bussning.

Thure:
Nej, att avstå är inget alternativ.
 
Ett annat alternativ

är att byta underliggande roder i stället. Faktiskt inte så svårt om du sågar upp en lucka i däcket som du jobbar igenom för att avsluta installationen med att plasta dit luckan igen.

Varför vill du ha släproder på en racerlåda?

Thure
 
Lyssna på Ture

Hej

Om du ej avser att ränna utför forsar med kajaken finns inget riktigt behov av släproder.
Har haft en Nelo Razor med släproder och gjorde tvärtom mot vad du vill göra.
Det underliggande rodret ger så mycket bättre och precisare styregenskaper, ovärderliga vid vågkörning.
 
Ja, underliggande roder är den snyggaste lösningen. I princip underhållsfri och håller vanligtvis din livstid.
Tänk på alla gamla VKV och Struers som fungerar felfritt trots att deras första ägare redan trillat av pinn.

Problemet med Sealline rodret är att roderhuset är så stort att det ligger flera cm under vattenytan. Att dra roderlinor på ett snyggt sätt är svårt.
Seal line är dock i mina ögon det bästa släprodret som finns på marknaden.

Enda nackdelen med ett underliggande roder är att rodret kan slås genom skrovet, men oftast bryts roderbladet av utan att någon skada sker.

Att paddla bekymmerfritt med underliggande roder handlar om attityd. Med släproder struntar man oftast vad som är under kanoten och paddlar tills det tar emot. Med släproder är man mer observant. Skulle ett grundområde dyka upp och man fruktar att rodret kommer ta i, är det bara att kanta kanoten med lågt stöd så minskar risken att rodret skall ta i rejält.
 
Utöver attityden så påstår jag att träningsvattnet har rätt stor betydelse. Inte vattnet då, utan bottentopografin...
Jag har kört av ett roder vid två tillfällen då det varit lurigt stenigt nära stranden (och lite vågor).

Hade knappt repor över huvudtaget på kajaken, men som sagt så fick jag reparera och senare byta rodret.

Kajaken höll bra, men roder är ganska dyra i sin enkelhet, och det kan ju bli lite trist paddling hem utan roder om man är långt hemifrån.
 
hmm

Erik:
Håller med dig att lösningen med roderlinorna inte kommer att se särskilt snygg ut. Roderhuset på Sealline är stor... hur mycket det släpar i vattnet beror ju på hur högt det placeras i vertikalled. Nja, särskilt snyggt kommer det nog inte bli... Skulle du försöka undvika att roderhuset släpar i vattnet?

Thure, Sven:
Jag vet mycket väl hur trevligt ett underliggande roder kan vara när det fungerar som bäst. Helt otippat är anledningen till bytet inte att befintligt roder fungerar dåligt eller för att jag tycker det är skoj att borra hål i kajaken ;). Nä, kajaken skall ibland transportera mig nedför lättare forsar (max klass II) med varierande vattenstånd...

Ämnet i tråden är fortfarande HUR man gör ett sådant byte, inte VARFÖR. :)
 
Fortsätt med underliggande roder

Bra att du svarar men du styr inte hur vi andra svarar på dina inlägg.

Om du skall paddla utför forsar som du beskriver så kan du fortsätta med underliggande roder. Ett alternativ är att tillfälligt sätta på en fena i stället. I forsar har man liten nytta av roder men med en racerlåda kan det underliggande rodret eller en fena ge lite bättre balans via lateralmotståndet. En racerlåda helt utan roder blir betydligt rankare än samma låda med underliggande roder.

Sannolikt så ger släproder något sämre stabiliserande effekt men det beror givetvis på roderarea hur stabilt roderbladet är mm.

Funderat på downhill-låda?

Jag har paddlat en del fors med min VKV Lisa med underliggande roder och inte haft några roderproblem annat än att roderaxeln vid något tillfälle blivit lite böjt men det har gått bra att bända tillbaka.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-09-27 kl 16:31]
 
Att roderhuset släpar i vattnet och skvätter är väl kanske mest ett skönthetsfel och bromsar ej märkbart.

På en race/motionslåda kommer roderhuset ligga i linje med köllinjen om du har tur.
 
Det borde ju gå att få till ett lagom högt montage, men det kan innebära en hel del jobb. Erik, har inte du nån bild på Razor med Sealline i originalbussning?

Det finns ju ett par andra roder för eftermontage, bl a har Prijon ett som verka lite ambitiöst och som ska vara utformat med hydrodynamiska hänsyn.

Åh, du Thure, om larserikss inte får styra dina svar borde väl du inte få styra dina?

Eller, det är väl så egentligen att om någon startar en tråd och där tydligt förklarar sin fråga så har han viss rätt att hoppas på svar på frågan istället för att frågan som sådan bara debatteras.
Fast å andra sidan kanske han har fel, egentligen borde han kanske strunta i rodret och byta till grönslandspaddel... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
digitalis Byta kajak? Paddling allmänt 45
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark Paddling allmänt 72
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.