Skaver mot bakkanten av racingsits

När det ändå frågas om säten, och ändå bara regnar i Uppsala, passar jag också på att fråga:

I min nyligen inköpta Plastex Marathon Swift sitter det en fräsig racingsits av senaste modell (Plastex egen) i Kevlar/kolfiber. Börjar få till balansen nu, men övre delen av mina skinkor gnider mot bakkanten. Det blir inte direkt skavsår, men en lite svullen kant på vardera skinkan efter bakre kanten. Det känns bra när jag sätter mig, men efter en normalpaddling (ca en timme) är det ett tydligt avtryck.

Vad göra? Dra mig "längre fram" med fotremmen, d.v.s. vara mer aktiv med den? Någon form av kudde, har ingenting idag? Högre knän, d.v.s. kortare avstånd mellan fötter och rumpa?
 
Tjena Kjell!

Är nog inte bättre än du på det här! Men jag skulle testa ett tunnt sittunderlägg som du tejpat på ett bakplåtspapper på!
Sen som gammal cyklist vet jag att det tog några mil att bli bekväm på en ny hård/smal racersadel kan ju va detsamma här!

/Janne
 
Senast ändrad:
Plastexsitsar är ganska smala och obehagliga. Nelo, Vajda eller Zedtech har lite mer normala sitsar.
 
Byts ut sitsen

eller modifiera den torde vara bra. Alla bakar passar förstås inte alla sitsar.

T ex VKV har ett otal olika sitsmodeller.

I ditt fall kanske du kan skära bort eller lägga till lite i bakkanten med plastning.

Thure
 
Jag är medveten, efter flera hundra timmar i olika kajaker, att alla sitsar inte passar alla bakar. VKV sitsarna är ju inte något föredömme, direkt. Den enda som verkar vettig, åtminstone för motionspaddling, är den senaste glasfibersitsen. Sitsarna i 101:eek:r och liknande modeller är inte roliga.

Jag vill ha en sits som passar syftet med kajaken, d.v.s. racingstil. Den nuvarande sitsen är inte direkt smal eller obekväm, förrän man börjar jobba lite hårdare i kajaken och rör på höfter och ben. enda problemet är bakkanten.

Jag testade igår med lite högre knähöjd, fortfarande skaver det. Jag har fegat lite hittills med låg knähöjd för balansens skull, men den börjar släppa nu. Efter gårdagens pass prövade jag att flytta fram både sits och fotbräda, eftersom kajaken var lite baktung. Döm om min förvåning när det verkade kännas mycket bättre även i sitsen, trots att jag inte ändrat avståndet mellan bak och fötter. Testet var lite för kort för att bevisa något, men verkar lovande.

Huvudstrategin just nu är att fortsätta justera, inklusive tighta åt fotremmen lite, och kanske pröva med en tunn "dyna". I sista hand gå på sitsen, jag tror att jag mest skulle flytta den skavande kanten neråt.

Fortfarande vill jag gärna veta om Nelos sitsar går att montera på Plastex ställningen, hörde någon som nämnde det. Vajdas sitsar ser "bra" ut, går dom att passa in?
 
Även en väldig försiktig justering av bakkanten skulle ju kunna göra susen. Vet inte så nog men om man inte har en lite skarp kant kanske det istället måste slutta uppåt desto mer för att man inte ska trycka sig av sitsen. Har en Vajdasits som jag tycker är liten och nätt i sidled, den har ingen tydlig bakkant, men lutar istället uppåt ändå.

Den har inte mycket till sidokanter heller, men inte katten åker man av. Jag tror i och för sig den passar min rumpstorlek sällsynt bra.
 
Vet att Vajdas sitsar har ett breddmått på 165mm cc mellan hålen om det kan vara till nån hjälp!

/Janne
 
Just ja, jag TROR att det är en Vajdasits jag har, men jag VET i alla fall att det är min rumpa. Kan inget relevant mått på den dock.
 
Glömde att ge feedback på min ömmande rumpa i somras!
Nåväl, jag testade en likadan, från en annan Plastex racer i klubben. En aldrig så liten skillnad i avrundningen gjorde susen!
Bakkanten är lite vikt bakåt, och på min var den marginellt skarpare mot övre delen av skinkorna. Jag har fortfarande kvar märken av skavsåren...

Jag bytte in den mot en annan från Bootshaus, utan kostnad. Christian verkade väl inte helt övertygad, men protesterade inte. Den nya sitsen, modell 2006 tror jag, funkar helt utan problem med skavsår.
 
Fortfarande vill jag gärna veta om Nelos sitsar går att montera på Plastex ställningen, hörde någon som nämnde det. Vajdas sitsar ser "bra" ut, går dom att passa in?

alla racingsitsar kan monteras till plastexram med väldigt små och enkla modifikationer (borr och eventuellt några brickor som distans).
plastex använder dock grövre bultar än nelo. Vajda har sina skruvar tätare har jag för mig.
och Zedtech har 5mm smalare bas
 
sätesgjutning

Varför gjuter ni inte en sits som passar rumpan om det nu är där det klämmer. Slalomkängor formbakas ju efter fötterna om man betalar.
Jag använder en bit 7 mm plyfa med en bit liggunderlag fäst med gummisnoddar. men det blir ju mest småturer i havsbandet med nätfiske och bågskytte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.