Byta sits?

Har en Kajaksport Artisan där sitsen känns sådär. Jag funderar på att skära ut den och byta mot en bottenmonterad sits. Gillar VKV's nyaste sits men funderar på om det finns billigare alternativ? Vill inte ha ryggstöd utan en sits med ungefär samma utformning som VKV-sitsen. Finns det någon modell där man kan justera sitsen i kajaken längdriktning vore det ett plus.

Kom gärna med tips och råd!
 
Vajda har 2-3 olika "racing" sitsar som även säljs med bottenplatta! Sitsen är oxå justerbar i längd å höjd ;)

/Janne
 
Kanske det

Hur bekväma är racingsitsar, kan de jämföras med "vanliga" sitsar som ex VKV's? Kan man sitta flera timmar i sträck? Hur monterar man sådana, limmar/skruvar?
 
jag tycker att de är väldigt bekväma jag kan sitta några timmar i min i alla fall men mår kass efter 30 min på en havskajakssits men det handlar förståss bara om vana.

Plattformen limmar man vanligtvis till botten med sika flex

nackdelen med vajdas system hjämfört med övriga racingtillverkare är att sitsen bara kläms fast i framkant och sitter på stift i bakkant vilket gör att man kan tappa sitsen samt att den bottenmonterade plattformen är formpasad för civetcats skrov vilket gör att man får modda det lite kan man leva med det är det ett bra system.
 
Hur bekväma är racingsitsar, kan de jämföras med "vanliga" sitsar som ex VKV's? Kan man sitta flera timmar i sträck? Hur monterar man sådana, limmar/skruvar?

Du får plasta fast en horisontell skiva som skenorna sen fästs på. Enkelt med en plyfaskiva av wbp (water boil proof) kvalitet med ett lager glasfiber som skydd. Lägg 2-3 blöta remsor glasfiber som du lägger skivan på och sen remsar du fast den i skrovet.

Sitsar hittar du hos t ex Nelo eller Zedtech.

Nelo+sits.jpg

Bild: http://www.nelo.eu/en/news/article/new_seats/
 
Hur bekväma är racingsitsar, kan de jämföras med "vanliga" sitsar som ex VKV's? Kan man sitta flera timmar i sträck? Hur monterar man sådana, limmar/skruvar?

Njaa

Racingsitsar sitter i kajaker som mestadels används för sprint lopp upp till 1000m. De används även av paddlare som är vana vid dessa sitsar sedan barnsben.

Havskajaksitsar är anpassade för att sitta på länge.

Något att tänka på är även att en racingsits gör kajaken betydligt rankare.

När vi tog fram NKV Castorn gjorde vi en havskajakliknade sits basserad på Trappers Barra-q sits. Man kan relativt enkelt använda bottenplattan till en racing sits och sedan göra en egen sits i glasfiber ett ganska kul och överkommligt projekt.

Har du ingen större vana vid racingsitsar försök att paddla en kajak med en sådan i

Hans Friedel
 
Racingsitsar är gjorda för smala kajaker och har inget stöd på sidorna. Monteras en sådan sits i en bred havskajak hamnar all vikt på sittknölarna, medan i en racingkajak tar skrovsidorna upp en viss belastning. Sittknölarna brukar inte må bra av att knuggas för hårt åt alla håll.

T.ex. VKV's plast och Reval Series sitsar är vidare och har stöd på sidorna. Punktbelastningen blir lägre. Stöden på sidorna håller baken på plats när det skvalpar.

Som alltid med sitsar har vi olika form. Den som passar en kanotist är en pina för en annan.
 
T.ex. VKV's plast och Reval Series sitsar är vidare och har stöd på sidorna. Punktbelastningen blir lägre. Stöden på sidorna håller baken på plats när det skvalpar.

En sitsformfråga, av mest teoretiska skäl... Nä, jag tror inte det främst är en pryl(sits)fråga om jag skall hantera Escapen (turbåt 51cm) i Gbg Södra för motion.... utan såklart främst en vanesak, en talangfråga. Och skämtsamt: träning ger övning som vi brukar säga...

Men ändå...
Erik, sitsen i Escapen har inget stöd i sidorna. Skulle jag månne (teoretiskt alltså) kunna hantera skvalpigheten en smula (på marginalen) bätte med sits-med-stöd-på-sidorna? Vad tror du?
 
Men ändå...
Erik, sitsen i Escapen har inget stöd i sidorna. Skulle jag månne (teoretiskt alltså) kunna hantera skvalpigheten en smula (på marginalen) bätte med sits-med-stöd-på-sidorna? Vad tror du?

Beror väl på vad du tycker. Oftast är det inga problem med skvalp för kanoten lutar ändå inte så mycket. Känns det som rumpan inte hamnar rätt i sitsen är det ett problem.

Dock, största orsaken till att ha högre sidor är för att utjämna belastningen på baken.
 
Har en Kajaksport Artisan där sitsen känns sådär. Jag funderar på att skära ut den och byta mot en bottenmonterad sits. Gillar VKV's nyaste sits men funderar på om det finns billigare alternativ? Vill inte ha ryggstöd utan en sits med ungefär samma utformning som VKV-sitsen. Finns det någon modell där man kan justera sitsen i kajaken längdriktning vore det ett plus.

Kom gärna med tips och råd!

Själv använder jag en kudde fylld ned styrolitkulor som man kan köpa i en möbelaffär. formar sig efter baken och man blir inte blöt i baken av svett. Klistrade ett brett kardborreband i botten och sydde motsvarande i kudden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
digitalis Byta kajak? Paddling allmänt 45
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
EricL Höjbar sits? Paddling allmänt 5
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
ctve8n Byte av sits - slipbar "foam" Paddling allmänt 8
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Anders paddlar VKV:s nya sits Paddling allmänt 2
Globetrotter /Ryggstöd/Sits från Airsports Paddling allmänt 8
jjjjy66 Mjukare sits. Paddling allmänt 11
Lågare sits i Måken (Seagull)? Paddling allmänt 10
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Baidarka-sits Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.