Mjukare sits.

Originalet, glatt och halkigt speciellt vaxat =)

1.jpg


Mäter diverse mått, skapar mall.

2.jpg


Klipper ut och klistrar fast. Cellgummit är ca 5mm tjockt med klister på ena sidan.

3.jpg


Bätter än liggunderlag, åker inte runt. Skönt med höftstöd.

Observera differensen mellan mall och slutprodukt.. =)


.


[Ändrat av Jadde 2004-06-03 kl 22:29]
 
nä det var inte det jag fattar poängen alla har väl gjort det där i flera år eller? och? var menat som ett lite spydigare. Vad är nytt?
 
Nä, alla har INTE gjort så Magnus. Trist attityd, har du blivit moderator här eller?

Varför vara spydig? Skapar trist stämning och får rel. nya deltagare på forumet att inte känna sig välkomna. Intresserar inte inlägget dig så låt bli att svara.
 
Men kom igen, ibland när man gjort nåt själv är man ju nöjd med resultatet - och det sammanfaller inte alltid med tillfällena när man i själva verket gjort nåt banbrytande och på det hel taget beundransvärt.

Jag tyckte det såg prydligt ut och undrar ju faktiskt var man får tag på det praktiska materialet. Sitsen är ju ganska lik min XP-sits (om jag vågar säga det utan att detta urartar till en P65-tråd...).

Vet i och för sig inte om jag vill ha hög friktion i sitsen. Om man sitter lite snett efter att man klivit ombordm, är det ju lättare att justera läget om det inte är så strävt. Och just det kräver ju lite balans, åtminstone i en, med mina mått, lite topprank kajak.
 
Jo, det ser snyggt ut och är säkert praktiskt ifall man vill leka i vattnet, men på en turkanot tycker inte jag att det är praktiskt. Även om neopren inte suger åt sig vatten, hamnar vatten i strukturen. Får man in vatten på sitsen vilket är lätt hänt, är det svårt att få sitsen torr. Neopren kan bli en riktigt liten bakteriehärd ifall man inte tvättar det ofta. Man svettas som bekant i skrevet.
Misstänker att det är Skim som har inspirerat. Hoppas att du lätt får bort klistret från sitsen den dagen du ledsnar på svampen.
Det är fantastiskt hur fort lösningar och handhavande kopieras bland turpaddlare. Ett tag hade många dille på att förstärka kölarna med glasfiber och polyester, sedan var det inreda med liggunderlag i hela kanoten, fångrem på paddeln osv. Vissa lösningar stannar medans andra försvinner.
 
Nyheten?

Särskilt nytt är det knappast, förstår inte vart du har läst det. Ville bara förmedla hur det kan se ut i ett specifikt fall, som mitt. Plus att jag precis hade kommit på hur man infogar bilder :)

Angående vätan så visst blir den blöt men det blev även mitt gamla liggunderlag. Den nya sitsen torkar dessutom snabbare samt åker inte runt. Skönt för oss som inte har så mycket sidfläsk =)

Ett ark kostar 100kr och räcker till minst fyra sitsar.


..
[Ändrat av Jadde 2004-06-04 kl 12:45]
 
Arneri; sa:
Misstänker att det är Skim som har inspirerat. Hoppas att du lätt får bort klistret från sitsen den dagen du ledsnar på svampen.
Det är fantastiskt hur fort lösningar och handhavande kopieras bland turpaddlare. Ett tag hade många dille på att förstärka kölarna med glasfiber och polyester, sedan var det inreda med liggunderlag i hela kanoten, fångrem på paddeln osv. Vissa lösningar stannar medans andra försvinner.

Hade faktiskt samma farhågor själv... Den första sitsen jag klistrade på blev lite.. ful så jag tog bort den och till min förvåning lossnade den väldigt lätt. Bara små limrester fanns kvar, lite t-röd senare och allt var borta. Hur klistret sitter efter några säsonger låter jag dock vara osagt :)
 
smiley

Nej jag blev lite förbluffad att någon laggt in ett så stort inlägg med bilder och allt om en hyfsat basic grej vilket jag i och för sig tycker är bra för det finns aldrig nog med guider. Jag lade sedan min lite sarkastiska kommentar efteråt efterssom jag kännde att detta var något som skulle komma tids nog ändå speciellt efter att ha läst tråden om point där diskussionen om Prylnissar mot det här gör jobbet gott nog människor. Jag lade till en smiley på slutet för att visa att jag inte menade något illa med det. Den gick inte hem.
 
Om man inte redan gjort det

Hej tänkte bara tillföra något konstruktivt till denna tråd efter missförståndet åvan.

Jag brukar annvända det tunna liggunderlaget som finns i olika färger på stadium. Dels för att det är ganska tunnt dels för att det är lätt att skära det lite tjockare gröna typen är inte alls lika bra.

Sedan bygger jag oftast en tvålagerslösning där det första lagret blir ett stöd runt hela Ändalykten detta brukar se ut lite som ett M. Jag fasar alla kanterna med en skallpell eller sandpapper
Sedan klistrar jag på ett lager till med hål för sittbenen. Fördelen med detta är att man gör den annars ofta allt för platta sitsen lite mer skålad och när man suttit in den blir det kanon.

Vill man sedan inte sitta fast klär man bara hela rasket med Teflonbakpapper.
 
Re: smiley

Siven; sa:
Nej jag blev lite förbluffad att någon laggt in ett så stort inlägg med bilder och allt om en hyfsat basic grej vilket jag i och för sig tycker är bra för det finns aldrig nog med guider. Jag lade sedan min lite sarkastiska kommentar efteråt efterssom jag kännde att detta var något som skulle komma tids nog ändå speciellt efter att ha läst tråden om point där diskussionen om Prylnissar mot det här gör jobbet gott nog människor. Jag lade till en smiley på slutet för att visa att jag inte menade något illa med det. Den gick inte hem.

:) =) :-O
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.