Höjbar sits?

Hej! Jag är nybörjare och testar nu lite olika kajaker för motions- och dagsturer med tanke på ett köpa en egen. En utmaning är att jag är extremt ovig i betydelsen kan inte sitta med sträckta ben, utan jag måste böja på benen rejält för att få någorlunda sittställning, dvs inte sitta krummande rygg. Det funkar helt ok, men ett alternativ skulle ju vara att ha en lite högre sits, även om jag fattar att det påverkar stabiliteten etc. Förutom att lägga i t ex en dyna i sitsen för att komma lite högre upp, finns det kajaker med höjbara sitsar som standard? Alternativt kajaker som har en lite högre sits? I slutändan hoppas jag på en kajak under 20 kg, men det här med sittställningen är nog en vettig aspekt så här i början. Är 189 lång och väger 71 kg.
 
Motions och tävlingskajaker har ofta möjlighet att justera höjden på sitsen, men det är som du redan konstaterat med avkall på stabiliteten. Och ganska mycket. Höja några cm går väll an, men höjder du 5cm så blir det tokinstabilt, speciellt med Motions eller tävlingskajaker.

Går det inte att experimentera mera med fotstöden? Paddlar man t.ex surfski så kan man sitta med fotstödet nära kroppen och höga knän. Kostar också lite stabilitet men inte alls lika mycket som att höja sitsen.
 
Tack för svar och tips!
Jo, jag har suttit med höga knän. Går bra också i täckta kajaker med stor öppning, men jag ska testa surfski också.
Vad gäller havskajaker: om det ändå står "ställbar sits" menar man då bara lutningen på sitsen, eller är det då alltid också höjbar sits? Eller kan ställbar sits helt enkelt vara lite olika?
 
Ställbar sits på havskajaker brukar bara innebära att den går o flytta fram/bakåt. På tävlingskanoter kan man däremot, förutom höjden, även ställa in lutningen.
Enligt min erfarenhet lutar havskajaksitsar oftast för mycket bakåt och har byggt om några till något mer framåtsluttande. Ger möjlighet till effektivare paddling och man slipper luta mot ryggstödet så mycket.

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Om du kan tänka dig en sit on top fiskekajak. så finns de som är både stabila och med höga säten. De är dock mer tungdrivna ån tex havskajaker.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.