2-mans tält

Är på jakt efter ett 2-mans tält till bra pris som fungerar bra.. kommer inte använda den så ofta då jag ensamvandrar men försöker få med damen på kajaksemester och vill att tältet ska fungera så att hon inte tappar suget pga det så man kanske får med henne ev fler ggr..

Kan tänka mig max 3000kr men bättre ju billigare den är bara den fungerar..

Själv har jag aldrig använt nå dyr lyxutrustning när jag är ute själv utan sover mest i hammock och ibland i enmanstält Robens Trailstar1 http://www.route62.se/cgi-bin/ibuti...143&artnr=7879&visa=1-90&Sort=Beskr&Visn=Std2

Tycker att Trailstar1 av 2010 model som fungerar riktigt bra och använt den under ca30 nätter,den står där jag ställt upp den även i stark vind och regn men klart det blir lite kondens om det är fuktigt ute så kan det bli några droppar.. har aldrig ägt ett dyrt tält av hög kvalite så jag har inget att jämföra med..

Är det någon som har erfarenhet av Nanok Domus duo
http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=ALL&prod_id=11011

Har även tittat på Robens nya Star2 2012 den kanske duger för dom få nätterna de blir..
http://www.wildoutdoorlife.se/2398.asp

Tips mottages glatt =)

Vill ju inte att det blir massa strul när man väl fått ut henne..

/Tomas
 
Kör med ett lättare tremanna tält. Det ger lite mer yta utan att det blir så mycket tyngre. Om du inte behöver självstagande så tycker jag att Bergans Compact light är bra. Här på forumet handlar det oftare om lite dyrare tält, men vi är iaf nöjda. Lite bredare än tvålarna gör att man får plats med ett.liggunderlag modell mjukare och bredare. Kanske det också ger mersmak...
 
Anledning till 2-mans tält är att det finns knapt nå plan mark alls här i Västmanland utan skogarna och stränderna är som ett stenrös.. hittar knapt plats för min 1-mans tält Robens Trailstar1 som är rätt smal..
Oftast använder jag själv hammocken då det är lätt att hitta sovplats men tjejen vill inte sova i en sån..

Känns som det lutar mer åt Robens star 2 för att den är smal fast då blir mindre plats för packningen men vi kommer ha 4st sjösäckar i kajaken till tält/sovsäck,kläder och 2st 30l ryggsäckar och ryggorna får ju plats i tältet..
 
Vill och vill? Vet hon sitt eget bästa? Attitydträning! ;-)


Har försökt förklara för henne att man sover som en kung i en hammock om man jämför me ett tält,massa sten och rötter o gosa med..

Hon tror att hon får panik i hammocken när hon inte kan rörasig,ligger man lite på sidan och sprätar ut med bääna så blir de gått om plats + att man ligger rakt och inte som en banan..

Ska försöka spänna upp hammocken på nå sätt i gästrummet så får hon prova att sova en natt i den..
 
Arctic Alpine Design WBT2 verkar tydligen vara riktigt bra tält,två olika utförande titan markpinnar är ju ett stort +..

Ang tält så har aldrig riktigt satt in mig i kvalite och optimal funktion då mina billigare tält fungerat bra till mina fjällturer mm..

Om man jämför ett billigt tällt med hyffsad kvalite Ex. Robens http://www.wildoutdoorlife.se/2398.asp som jag tog upp tidigare och ett Arctic Alpine Design WBT2 http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html

Vad är det som skilljer i kvalite och funktion? vikten var ju den samma och Robens vattenpelare var lite högre,yttertält 5000mm och golv 10000mm.. Andas den sämre då eller? = mer kondens?

Vad är de som motiverar att lägga ut 1500kr-5000kr mer på ett tält av toppkvalite??
 
Har försökt förklara för henne att man sover som en kung i en hammock om man jämför me ett tält,massa sten och rötter o gosa med..

Hon tror att hon får panik i hammocken när hon inte kan rörasig,ligger man lite på sidan och sprätar ut med bääna så blir de gått om plats + att man ligger rakt och inte som en banan..

Ska försöka spänna upp hammocken på nå sätt i gästrummet så får hon prova att sova en natt i den..

Jag får väl erkänna att trots att jag fixade både Hillebergtält och uppblåsbart liggunderlag till frugan så tyckte hon att det var skit att bo några nätter i terränglådan - hon tyckte att det var för mycket natur... Hur fan kan det någonsin bli för mycket natur? Antagligen fel forum att ställa den frågan i...
 
Jag håller med sofiah om att det kan vara en god idé att satsa på ett 3-mannatält för era kajakturer. Om din respektive är tveksam till att sova i tält, så kan det extra utrymmet och den extra rymden göra upplevelsen behagligare. Men det är naturligtvis en smaksak och det blir, som du själv skriver, svårare att hitta en bra tält ju större tältet är.

Detta är några av mina tankar kring pris och kvalitet (i enkelhet, huller om buller):
Tältets pris stiger med att dess vikt minskar. Dukens kvalitet och beläggning tillsammans med bågar och pinnar avgör detta. Silikoniserad duk är något lättare än PU-belagd. Vidare är silikoniserad duk ofta något rivtåligare då själva beläggningen påverkar detta, medan PU-belagd är något tåligare för stick. Självklart påverkas detta även av dukens tjocklek (och därmed vikt). En tunn och lätt duk med hög rivstyrka och tillräcklig vattenpelare är ofta silikoniserad och relativt dyr. Dessutom kan duken vara tillverkad av polyester eller nylon, där nylondukar är något lättare än motsvarande polyester. Nylondukar är oftast silikoniserade (men ibland bara på utsidan och PU-belagda på insidan) och polyesterdukar ibland det ena, ibland det andra. Billiga tält är allt som oftast av PU-belagd polyester med tejpade sömmar.

Nackdelen med PU-belagd polyester är vikten och rivstyrkan om väven är av låg kvalitet. PU-beläggningen är på tältets insida, vilket medför att duken kan bli våt utan att läcka igenom vatten. Detta är inte så trevligt, då man ska packa ner tältet.
En fördel med poyesterdukar är att de har högre UV-tålighet. Ett ultralätt silnylon tält bör inte stå uppställt på en campingplats veckovis i gassande solsken.

Nylon expanderar omvänt, dvs det expanderar vid kyla och dras ihop vid värme. Därför tenderar nylontält att slacka mer än tält av polyster då temperaturen sjunker på kvällen eller när regnets kalla droppar landar på duken.

Antalet "silikonstrykningar" som duken är belagd med påverkar både rivstyrkan och vattenpelaren.

Vad gäller vattenpelartalet, så tror jag inte man ska stirra sig blind på den. På ett spänt tält rinner vattendropparna av. Själv är jag lite tveksam till när innertältets bottenväv har för låg vattenpelare. Men det är jag och jag tycker det är trist att behöva använda footprint (tältunderlag).

Tält med no-name tältbågar och pinnar av aluminium är nästan alltid billigare än tält med märkespinnar som Yunan och DAC.

Tältduk andas inte (silikoniserad inget och PU-belagd knappeligen). Ventileringen sker genom ventiler och vid glipan mellan mark och tältduk.

Det finns många tält i din prisklass som säkert passar er bra. Du verkar vara inne på Robens, så varför inte detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7062
eller detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7064 (fri frakt)
eller detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7059

Huller om buller som sagt. Jag måste sticka ut nu och hinner inte mer. Lycka till med tältköpet(valet).
/daniel
:)
 
Jag håller med sofiah om att det kan vara en god idé att satsa på ett 3-mannatält för era kajakturer. Om din respektive är tveksam till att sova i tält, så kan det extra utrymmet och den extra rymden göra upplevelsen behagligare. Men det är naturligtvis en smaksak och det blir, som du själv skriver, svårare att hitta en bra tält ju större tältet är.

Detta är några av mina tankar kring pris och kvalitet (i enkelhet, huller om buller):
Tältets pris stiger med att dess vikt minskar. Dukens kvalitet och beläggning tillsammans med bågar och pinnar avgör detta. Silikoniserad duk är något lättare än PU-belagd. Vidare är silikoniserad duk ofta något rivtåligare då själva beläggningen påverkar detta, medan PU-belagd är något tåligare för stick. Självklart påverkas detta även av dukens tjocklek (och därmed vikt). En tunn och lätt duk med hög rivstyrka och tillräcklig vattenpelare är ofta silikoniserad och relativt dyr. Dessutom kan duken vara tillverkad av polyester eller nylon, där nylondukar är något lättare än motsvarande polyester. Nylondukar är oftast silikoniserade (men ibland bara på utsidan och PU-belagda på insidan) och polyesterdukar ibland det ena, ibland det andra. Billiga tält är allt som oftast av PU-belagd polyester med tejpade sömmar.

Nackdelen med PU-belagd polyester är vikten och rivstyrkan om väven är av låg kvalitet. PU-beläggningen är på tältets insida, vilket medför att duken kan bli våt utan att läcka igenom vatten. Detta är inte så trevligt, då man ska packa ner tältet.
En fördel med poyesterdukar är att de har högre UV-tålighet. Ett ultralätt silnylon tält bör inte stå uppställt på en campingplats veckovis i gassande solsken.

Nylon expanderar omvänt, dvs det expanderar vid kyla och dras ihop vid värme. Därför tenderar nylontält att slacka mer än tält av polyster då temperaturen sjunker på kvällen eller när regnets kalla droppar landar på duken.

Antalet "silikonstrykningar" som duken är belagd med påverkar både rivstyrkan och vattenpelaren.

Vad gäller vattenpelartalet, så tror jag inte man ska stirra sig blind på den. På ett spänt tält rinner vattendropparna av. Själv är jag lite tveksam till när innertältets bottenväv har för låg vattenpelare. Men det är jag och jag tycker det är trist att behöva använda footprint (tältunderlag).

Tält med no-name tältbågar och pinnar av aluminium är nästan alltid billigare än tält med märkespinnar som Yunan och DAC.

Tältduk andas inte (silikoniserad inget och PU-belagd knappeligen). Ventileringen sker genom ventiler och vid glipan mellan mark och tältduk.

Det finns många tält i din prisklass som säkert passar er bra. Du verkar vara inne på Robens, så varför inte detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7062
eller detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7064 (fri frakt)
eller detta:
http://www.campingworld.co.uk/Models.aspx?ModelID=7059

Huller om buller som sagt. Jag måste sticka ut nu och hinner inte mer. Lycka till med tältköpet(valet).
/daniel
:)

Tackar för bra info! Verkar som både billiga och dyra tält har sina nackdelar... Ska spana runt ett tag om det dyker upp nå vettiga tält..
 
En fundering!
Vad är det som skiljer ett 3 säsongs
tält mot ett vintertält?

Har tälta rätt många ggr med mitt 3 säsongs på vintern och det har fungerat helt ok fast det har varit lite klurigt att få vindtät mellan duk o marken när det har vart lite snö..
 
En fundering!
Vad är det som skiljer ett 3 säsongs
tält mot ett vintertält?

Har tälta rätt många ggr med mitt 3 säsongs på vintern och det har fungerat helt ok fast det har varit lite klurigt att få vindtät mellan duk o marken när det har vart lite snö..

Ja, det tycker jag också är lite oklart. För mig är 3-säsongstälten de dubbelväggiga (dvs tält med inner- och yttertält) tält som just har en ganska stor glipa mellan marken och yttertältet. 3-säsongstälten har ofta innertält med stor andel mesh (myggnät). Vidare kan de ha något klenare tältbågar än vad samma tillverkare skulle ha till sitt motsvarande vintertält.

Däremot kan man läsa på utsidan om flera användare som gladeligen och med framgång använder dessa tält året om.

Själv skulle jag inte vara bekväm med ett 3-säsongstält på vinterfjället när snöstormen och minusgraderna blåser in under yttertältet och genom myggnätet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.