Billigt och lätt 1-mans bivacktält?

Jag har sedan tidigare ett bra tält för lite längre utflykter och där lite mer utrymme krävs.

Nu skulle jag vilja ha ett enkelt (fast gärna dubbelt...) 1-manstält som inte bör väga mycket mer än 1 kg. Helst ska det inte kost mer än 500:- även om det verkar vara lättare att hitta nåt för 1500:-...

Förslag?

Jag har inte så höga krav på vattenpelare och "expeditionskvalitet" hit och dit, utan ska mest ha tältet i kajaken sommartid och skydda sovsäcken från regn och mig själv från mygg.
 
Jag skaffade ett Jack Wolfskin Gossamer just komplement till mitt Staika. Det används framför allt vid paddling. Har skrivit en recention om det http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1487

Prismässigt ligger det kring tusenlappen om du inte har sån tur som jag och hittar ett utställningsex för 600 kr. Vikten är 1,5 kg.
Gossamer är dubbelt med finmaskigt myggnät/mesh i innertältet. Golvet går dock upp en bit vilket skyddar från vattenstänk vid regn. Yttertältet sitter fast i innertältet i ena änden. Det gör att jag kan rulla bort yttertältet och ligga under näst intill bar himmel men myggfritt, om vädret är bra.

Fördelen med Gossamer framför de minsta bivacktälten som mer eller mindre endast består av en båge på en bivacksäck är att du får en bra ventilation och att du kan ta in kläder, klocka, glasögon o.dyl.
 
Har tidigare sett det där Gossamer på Northstars hemsida och tyckte väl att det var det intressantaste. Ett utställningsex hade ju förstås varit perfekt...

Jag är övertygad om att kvalitet osv är mycket väl i paritet med mina anspråk, jag skulle nog kunna stå ut med nåt sämre egentligen.


Rätt snart är man ju annars upp i priser som inte ligger så långt från HB Akto (åtminstone inte HB:s egna outletpriser) och det känns som om det är att skjuta rätt högt över målet.









[Ändrat av Mezzner 2004-05-27 kl 13:14]
 
Nu ser ju det här ut att vara HELT fel viktklass om man tittar på dina kriterier, men det beror ju på att i vikten de anger så ingår det tältstänger av stål och tältpinnar av stål.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1583

Det är det tältet jag köpte för 99 spänn i fjol (tror jag i alla fall, det ser så ut) och själva tältet väger alltså bara 845 gram. Mina 8 stycken tältpinnar i aluminium väger 120 gram.

Som stänger kör jag med teleskopstavar (också de från Rusta, fast jag har bytt ut de tunga gummihandtagen:). De är ju dock anpassade för vandring, det går att köra med kortare stänger (kan man t.ex. använda bara två sektioner från stavarna).
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1675

(Nu är det visserligen också ett enkeldukstält, men jag ville bara peka på att om man vill ha nåt enklare så finns det gott om budgetalternativ om man är beredd att byta ut lite delar.)
 
nermander; sa:
(Nu är det visserligen också ett enkeldukstält, men jag ville bara peka på att om man vill ha nåt enklare så finns det gott om budgetalternativ om man är beredd att byta ut lite delar.)

Nämligen dDuk, golv, snören och pinnar. Men fördelen är ju att man kommer upp i tid på morgon.
 
Mnja jag tycker nog Nermander har en poäng. Det är mycket roligare att köpa ett Akto eller förstås även Gossamer; men faktum är att jag kommer att somna i Rustatältet också. Det klarar nog en natt i regn också, men kanske inte en till om det inte får torka däremellan.

Jag tältade en del för i min fars gamla ryggåstält (iofs "tvärställt") i enkel bomull från 50-talet (eller äldre).
Det var lätt, med sina träpinnar och enkla tunna duk, det var faktiskt både myggtätt och välsytt och klarade en natt med regn bara man satte upp det utan att blöta ned det. Man fick sedan inte peta på duken om det regnade.

I kajak är det ju ärligt talat inte särkilt viktigt med ett lätt tält heller. Fast jag ska ju kanske ha det vid andra tillfällen också...

Jag har sedan tidigare ett Keron, vilket aldrig gjort mig besviken, men mer än hälften av gångerna jag använt det hade jag klarat mig med nåt betydligt sämre.
 
kombi-

nera ett lunch och sov tält
jag köpte et strandtält att ha vid dagsturer
funkar kanon. Smäll upp det om det regnar vid lunchen eller ha det och sov i vid bra väder
jag köpte ett på Rusta för en hundring på rea
det går att stänga. Jag tror nog att man kan ha det även en regnig natt
här ett annat ex. http://www.uteliv.net/camping/strand.htm

Classe
 
Lite experimentsugen blir man, fast jag vill samtidigt att det ska vara 100% myggtätt, samt hålla vattnet ute även andra regniga natten trots att man rivit tältet i blött tillstånd.

Då kanske ett lite bättre tält ändå går åt...

Prylsugen? Ja, kanske lite då.
 
KLAGER; sa:
Nämligen dDuk, golv, snören och pinnar.

Nu efterfrågades ett BIVACKTÄLT. Inte ett orkantåligt H-tält. Och det efterfrågades inte nåt extremlätt, bara hyffsat lätt.

Och det är just själva tältet (duk+golv) som är svårt att byta ut, så det är därför det är vettigt att leta efter nåt billigt tält där själva duken och hyffsad och sen byta ut de övriga (tunga) delarna.

För att byta linor och tältpinnar är inte särskilt svårt (på de flesta tält jag sett får man ändå linorna löst och måste knyta dit dem, så då går det lätt att sätta dit lite persiennlina istället). Byta stängerna kan vara lite svårare (särskilt om det är bågar, men är det ryggåstält är det lätt att fixa lätta alternativ). Med ett ryggås som man tänk ha i kajak så kan man t.ex. byta de tunga stålstängerna mot blompinnar i bambu (det finns rätt grova sådana, fingertjocka). Att de är långa gör ju inget i kajaken?
 
Men håller verkligen duken tätt ens för regnskurar? Jag har dålig erfarenhet av att tvingas packa ihop i mörkret kl 4 på morgonen pga tältduk som inte håller tätt. Sedan tor jag säkert att man kan få ett vattentåligt 1-mans tält för under 1000 kr men inte ett för under 200 kr!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
_tobbe_ Billigt men bra tält! Bo och sova 19
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
vandrafjäll Billigt 4-säsongers tält Bo och sova 3
Stinats Billigt tvåmannatält. Bo och sova 9
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
k1ngk0ng billigt tält? Bo och sova 3
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Henke stj EV2 billigt Bo och sova 5
ostrom Billigt tält Bo och sova 15
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
Per J Bo billigt i Turin & Cervina Bo och sova 1
iq-jonas bo billigt-ibiza? Bo och sova 0
andersmossing Billigt kan också funka Bo och sova 19
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 3
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.