Mixleder vara eller icke vara

Så länge du bara läser det som står i föraren men inte vet nånting annat om den så är det onsight... Säger nån däremot typ, ooh den leden har ett hårt krux då är det typ flash...

Ganska knepiga "regler" ska man vara benhård så är nog många OS egentligen FL
 
Äh... klart att det fortfarande kan vara på blick även om någon råkar säga att leden har ett hårt krux.

De som inte kan klättra på blick överhuvudtaget brukar kompensera denna brist med att sätta så löjligt höga krav på definitionen så att alla andra bestigningar i deras fantasi i stort inte är bättre än deras oändliga nednötande
 
Så länge du bara läser det som står i föraren men inte vet nånting annat om den så är det onsight... Säger nån däremot typ, ooh den leden har ett hårt krux då är det typ flash...

Ganska knepiga "regler" ska man vara benhård så är nog många OS egentligen FL

Så om du får föraren uppläst för dig är det en flash snarare än en OS för at någon har verbalt kommunicerat med dig att leden har ett krux där och där? Nu förstår jag verkligen inte logiken... :D

Jag var inte heller medveten om att det fanns definita regler om vad som är OS/flash, jag har faktiskt inte ens lyckats hitta någon som nästan skulle kunna kallas koncensus!

Med detta sagt tycker jag att ni får fortsätta den här diskussionen i en mer lämpad tråd. Det lär ju finnas ca. asmånga lämpliga trådar att diskutera ämnet i om jag känner internet rätt :)
 
Med detta sagt tycker jag att ni får fortsätta den här diskussionen i en mer lämpad tråd. Det lär ju finnas ca. asmånga lämpliga trådar att diskutera ämnet i om jag känner internet rätt :)
Känner jag internet rätt så brukar de flesta trådarna skapa diskussioner som inte rör ursprungsämnet... inte helt olikt samtal i verkliga livet faktist... I och med du själv kommer med åsikter och sedan ber oss att dra vidare till en annan tråd känns lite skumt, du borde leva som du lär, eller vill du bara få sista ordet i ämnet? :)
 
Känner jag internet rätt så brukar de flesta trådarna skapa diskussioner som inte rör ursprungsämnet... inte helt olikt samtal i verkliga livet faktist... I och med du själv kommer med åsikter och sedan ber oss att dra vidare till en annan tråd känns lite skumt, du borde leva som du lär, eller vill du bara få sista ordet i ämnet? :)

Det är helt korrekt, men olikt verkliga livet så brukar man inte sätta en rukbrik på sina samtal! Att jag väljer att skriva min åsikt först och sedan ber diskussionen att dra vidare till en annan tråd beror nog mest på att jag är lite av en hycklare och lite på att jag mestadels är för oengegerad för att själv öppna trådar som riskerar att leda till monstruösa diskussioner. :)
 
Graden avslöjar mer om svårigheten på leden än hur välsäkrad den är. En äkta onsite så ska man väll bara valsa upp till en led som ser fin ut och ge sig på den, sen kolla i föraren vad det var för grad. Det är rätt kul, det var den första 6+ leden jag försökte klättra onsite.

Jag har själv inte hört talas om att någon tycker att en onsite är bommad tack vare att man om leden är välsäkrad, det är nytt för mig. Gustav, du får ursäkta att jag mal på, men jag tycker detta låter helt mysko. Hur ska man välja en lämplig led att pressa onsite graden om man inga får veta hur den är säkrad? Säger någon att den är glest säkrad i starten, oj då, där rök onsiten. Man läser välsäkrad i föraren, oops, nu kan jag inga onsite klättra den. Jag vill ha tips på välsäkrade 6+ och 7- tradleder att pröva onsite klättra, nej då, det får man inga veta för då är det ingen onsite? Lite ontopic: Om det är en mix led och det står i beskrivningen vart en bult eller pitong är, är onsiten bommad?

Det här måste vara något relativt nytt, påhittad av de som vill verka ännu mer "äkta" onsite klättrare, men då ska de fasiken inte veta graden på leden... För det om något är den enskild största anledningen till att folk väljer att gå på en särskild led onsite eller inte, och avslöjar mest om hur svår en led är.

Mike, jag tar tillbaka allt. Vet inte varför jag överhuvudtaget skrev den där kommentaren. (Jo det vet jag visst, det var för att jävlas lite med Anders)

Min egen uppfattning, om jag nu ska vara seriös, är att gränsen mellan on sight och flash (och för den delen redpoint) är så luddig att den är helt meningslös att försöka reglera. För den som (likt Anders eller jag själv, och du med antar jag) bara bryr sig om skillnaden för sitt eget höga nöjes skull är det klättrarens egna regler som gäller.

"Äkta" på blick är roligt. Jag önskar att jag var bättre på det. Några av mina bästa klätterupplevelser kommer just ifrån såna där "Den linjen ser fin ut. Jag fixar den nog. Yes! undrar vad jag klättrat?"
 
Flash/OS-diskussioner är rätt meningslösa.. men just nu klart mindre uttjatade än detta med bultar...

För mig som på sätt och vis tycker att det är viktigt för mig själv hur jag lyckas med min klättring, så är ju grader och stil en viktig möjlighet att mäta för mig själv hur det går. Man VILL ju se utveckling.

Men gränsen mellan flash och OS är hårfin, och har man inte en massa kompisar som bryr sig om ens scorecard (och kompisar bryr sig som regel betydligt mindre än man tror om andras prestationer), så är det ju mest för sin egen känsla.

Det gör att min egen uppfattning om huruvida jag varit hjälpt av förhandsinfo eller ej är viktigare än det "formella". Vissa leder är ju såna att det faktiskt spelar rätt liten roll om man flashar eller OS:ar. Jag kan på vissa leder ha stor - eller ingen - behållning av att säkra kompisen innan jag gör ett eget försök.

Som regel är det väl dessutom så att det är leder där det inte är klurigt att OS:a som jag lyckas göra OS, så i praktiken saknar distinktionen mellan flash och OS betydelse för mig.

Jag gladde mig dock mycket i somras över en "topprepsflash" jag gjorde, men känslan var också rätt tydlig; äsch, var den inte svårare, då var det ju inte så mycket att glädja sig åt. Jag hade nämligen föreställt mig att det var en mycket svårare led.

Jag utgår också som regel att alla leder som jag gjort över mitt "normala max" är felgraderade. Jag har därmed inte heller förbättrat mig på flera år.
 
Jag tänkte onsighta några 6-.. och danskarna ropar "sträck dig till juggen" eller "det är ett bättre grepp till vänster", då anser jag att det är självklart en flash. Så skillnaden mellan onsight och flash existerar. Redpoint vet väl alla om att det är 2a försöket eller mer?
Jag tror Jens hade en artikel om vad som är gul grön och rött ljus för de respektive svårighetsgraderna.
 
Jag tänkte onsighta några 6-.. och danskarna ropar "sträck dig till juggen" eller "det är ett bättre grepp till vänster", då anser jag att det är självklart en flash.
Japp, detta är en bommad onsite, och f*n vad jag hatar beta skrikare, onsite eller ej. Att de inga kan fråga först utan att blörta ut betan, bara för att vissa att de minsan kan leden/problemet... Jag har fått ett par onsite sabbade på grund av det, och två av gångarna var det försök på personlig svåraste onsite grad. Den ena gången till och med efter att jag bett om att inte få någon beta :( Och även om det inga är nå onsite så kanske man vill få lista ut saker själv.

Värst är ju bouldering inomhus. Inte bryr jag mig om nå onsite, flash eller vad inne, men jag vill lista ut problemen själv. Går det inte kan det vara trevligt med tips men jag vill inga ha dem innan jag själv gett upp, men jag tycks vara rätt ensam om det... En "No beta thank you!" t-shirt ska tryckas upp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkalajkan Everest-filmen: hur usel kommer den att vara? Klättring allmänt 5
johnliungman Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad Klättring allmänt 45
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21
Duracellkaninen Borrbultars vara eller inte vara... Klättring allmänt 108
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.