Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mixleder vara eller icke vara
- Trådstartare embl
- Start datum
Hatet av bultar (resp kilar) förekommer ju i någon mån på forum, men det är väl tämligen sällsynt ute på klipporna.
Det är bara för att det är 1-3personer på forumet som framstår som fundamentalister
Fast i och för sig, om du minns för ett par veckor sedan, så förekom det rätt starka känslor kring bultar IRL. Lustigt.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Hatet av bultar (resp kilar) förekommer ju i någon mån på forum, men det är väl tämligen sällsynt ute på klipporna.
Håller helt med, därför tycker jag det är så synd att det är så på detta forum... Vore roligt om alla bara kunde vara vänner och respektera vad 2 och 3 part gillar att klättra...
Sj klättrar jag både sport och trad, båda är riktigt roliga men jag personligen upplever att det är skillda sporter.. Eller hur man nu ska uttrycka sig... Och önskar att alla kunde se tjusningen med båda
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.670835,21.026029
Fast nä, de som söndagsklättrar 5a på bult (bultklättring) och söndagsklättrar 5+ på kil, jämfört med de som hangdoggar på bult eller hangdoggar på kil. Redpoint, onsight, flash, hangdogg, alla saker är lika, så vad är skillnaden?
mentaliteten.
hävdar fortfarande att den väsentliga skillnaden är att sportklättring är ett sätt att ta bort det farliga, så man kan koncentrera sig på moven, medan trad har ett litet vidare perspektiv, eller annorlunda, iaf.
sen kan man ju alltid tänja på gränserna och vara litet crossover, men det ändrar ju inte grundförutsättningarna.
min uppfattning är att det händer olyckor vid sportklättring just därför att man har skaffat sig en bild av att det inte är farligt, och det leder till nonchalans som gör att man inte är lika säkerhetsmedveten som när man lägger egna säkringar (eller frisolar, för den delen).
samma gäller väl bouldering.
samma gäller väl bouldering.
Konkret
"Lust och fägring", ett av mina absoluta favoritsvan är en mixled med 2 kilar och 4 bultar. Just blandningen av kil och bult förhöjer definitivt njutningen!
Leden börjar med ett kort, halvrisigt säkrat parti, grad 6- klättring upp till en OK fingerpjäs. Sedan blir det direkt blankare och en kort utklättring i grad 7 för en upp till den första bulten. Sedan är det tätbultad men mycket ihållande svaklättring i grad 8 till dess man kommer förbi sista bulten och en lång utklättring över lätt terräng för en till ankaret.
Eftersom det inledande, lätta partiet, inte är helt optimalt säkrat så var jag lite pressad där. Skulle leden haft ytterligare två bultar i början skulle jag bara tyckt att den haft en irriterande ointressant start innan den "riktiga" klättringen börjat.
Så en led med två lägg + fyra bultar kan vara ett mästerverk.
"Lust och fägring", ett av mina absoluta favoritsvan är en mixled med 2 kilar och 4 bultar. Just blandningen av kil och bult förhöjer definitivt njutningen!
Leden börjar med ett kort, halvrisigt säkrat parti, grad 6- klättring upp till en OK fingerpjäs. Sedan blir det direkt blankare och en kort utklättring i grad 7 för en upp till den första bulten. Sedan är det tätbultad men mycket ihållande svaklättring i grad 8 till dess man kommer förbi sista bulten och en lång utklättring över lätt terräng för en till ankaret.
Eftersom det inledande, lätta partiet, inte är helt optimalt säkrat så var jag lite pressad där. Skulle leden haft ytterligare två bultar i början skulle jag bara tyckt att den haft en irriterande ointressant start innan den "riktiga" klättringen börjat.
Så en led med två lägg + fyra bultar kan vara ett mästerverk.
Det är ju en väldigt bra poäng. Jag kanske är lite speciell, men jag tycker om all klättring oavsett svårighetsgrad, så länge man lägger egna säkringar. En 4:a är alltid utmanande i någon mening; säkrar man inte så måste man vara väldigt skärpt även om det är lätt, och annars måste man fokusera på att lägga bra bitar och göra konsekvensanalyser.Eftersom det inledande, lätta partiet, inte är helt optimalt säkrat så var jag lite pressad där. Skulle leden haft ytterligare två bultar i början skulle jag bara tyckt att den haft en irriterande ointressant start innan den "riktiga" klättringen börjat..
För att en (tätt) bultad led ska vara intressant måste själva klättringen vara fin. Om man tänker efter så tror jag att många jättefina tradturer skulle bli nästan helt ointressanta att klättra om de var bultade; för deras charm är inte själva klättringen...
Mix leder är ju helt ok, men om det rör sig om 7 bultar och en enda kil placering så tycker jag att man kan lika gärna slänga in en bult till vid kilplaceringen. Att låta bli känns mest som en icke färdig sportled.
Samma sak gäller det omvända. En tradled med en kort sträcka osäkrad blank vägg får gärna förbli utan bult för min del, men det får gärna stå något om det i föraren. Skulle det röra sig om ett riktigt långt och/eller farligt fall ned på en hylla, visst är en bult kanske motiverad då, men det känns för min del ändå som en förstörd tradled. Jag har inga problem med att stå över en led med ett långt run-out vid en krux om det ligger i närheten av min gräns, jag glider bara vidare till nån annan led eller prövar den på topprep, men visst, sitter det en bult där så leder jag den även om jag tycker ett det är en sabbad tradled. Klättringen kan ju vara hur fin som helst ändå, och det är ju i grund och botten det jag bryr mig mest om. Jag blir ju inte arg, jag bara tycker det är lite synd...
När det är en blandning så är det en mixled, och jag kan gilla dem lika mycket. Jag vet inte var min gräns går för att det ska vara en mixled eller en förstörd trad eller bultled, det varierar säkert från led till led, men mix klättring tycker jag verken bättre eller sämre än annat. Leden kan vara skitkul eller helt kass för det. Mixleder ger mig mig bara mera möjligheter att klättra mera. Bultarna kan vara bra placerade eller helt kasst placerade, precis som vilken annan sportled som helst. Har den som satt upp leden gjort ett bra job finns det ingen anledning att klaga tycker jag. En fin led är en fin led, oavsett om den är mixad, sport eller trad, men jag gillar inte när man gör om det ena till det andra, t ex göra om en tradled till en mixled eller gör om en mixad led till en sportled... Det är lite synd att "det vilda i min bur" i häggsta blev helbultad tycker jag, det var en ganska kul och varierande mixled med lite pirr på sina håll... R.I.P.
Lite OT om diskussionen om bult vs trad:
Bultens vara eller icke handlar väl om mentaliteten. Jag har faktist hört via omvägar en relativt känd (iaf bland vissa) klättrare påstå att man kan inte bli bättre på klättring om man bara tradklättrar, och det är bara galningar som pressar grader på trad om det nu inte är absolut extremt välsäkrat. Helt absurd! Personen har uppenbara problem med att lita på de säkringar han lägger. Jag har inte fel, jag såg själv honom sträcka sig ut lång åt vänster för att klippa en bult på en led bredvid när han kunde lagt tre bomber kammar i sprickan han klättrade om han bara ville/vågade. Jag undrar varför han klättrar trad överhuvudtaget, han har ju inget förtroende för det han gör, och säger att vi som faktist har det är galningar... Och han är nog inte ensam heller... Jag vet inte hur många jag ser säger att de kan leda en viss grad på bult och en betydligt lägre grad på trad. Jag kan förstå det till en viss del, men varför inte göra något åt det? Varför skulle man inte vilja kunna klättra till sin fulla potensial på egna säkringar om man ändå är tradklättrare? Varför nöjer man sig med att vara en halvdan tradklättrare och briljera på bult eller topprep? Var kommer det här med att trad är så jäkla farligt att pressa grader på ifrån? Jag undrar hur ni som har dessa stora skilnader resonerar när det gäller mixleder. Är det inte lite förvirrande då?
Oj oj, dubbla shots i kaffet är jag inte så van vid, jag borde kanske skriva mina inlägg innan jag slänger i mig så starkt kaffe.
Samma sak gäller det omvända. En tradled med en kort sträcka osäkrad blank vägg får gärna förbli utan bult för min del, men det får gärna stå något om det i föraren. Skulle det röra sig om ett riktigt långt och/eller farligt fall ned på en hylla, visst är en bult kanske motiverad då, men det känns för min del ändå som en förstörd tradled. Jag har inga problem med att stå över en led med ett långt run-out vid en krux om det ligger i närheten av min gräns, jag glider bara vidare till nån annan led eller prövar den på topprep, men visst, sitter det en bult där så leder jag den även om jag tycker ett det är en sabbad tradled. Klättringen kan ju vara hur fin som helst ändå, och det är ju i grund och botten det jag bryr mig mest om. Jag blir ju inte arg, jag bara tycker det är lite synd...
När det är en blandning så är det en mixled, och jag kan gilla dem lika mycket. Jag vet inte var min gräns går för att det ska vara en mixled eller en förstörd trad eller bultled, det varierar säkert från led till led, men mix klättring tycker jag verken bättre eller sämre än annat. Leden kan vara skitkul eller helt kass för det. Mixleder ger mig mig bara mera möjligheter att klättra mera. Bultarna kan vara bra placerade eller helt kasst placerade, precis som vilken annan sportled som helst. Har den som satt upp leden gjort ett bra job finns det ingen anledning att klaga tycker jag. En fin led är en fin led, oavsett om den är mixad, sport eller trad, men jag gillar inte när man gör om det ena till det andra, t ex göra om en tradled till en mixled eller gör om en mixad led till en sportled... Det är lite synd att "det vilda i min bur" i häggsta blev helbultad tycker jag, det var en ganska kul och varierande mixled med lite pirr på sina håll... R.I.P.
Lite OT om diskussionen om bult vs trad:
Bultens vara eller icke handlar väl om mentaliteten. Jag har faktist hört via omvägar en relativt känd (iaf bland vissa) klättrare påstå att man kan inte bli bättre på klättring om man bara tradklättrar, och det är bara galningar som pressar grader på trad om det nu inte är absolut extremt välsäkrat. Helt absurd! Personen har uppenbara problem med att lita på de säkringar han lägger. Jag har inte fel, jag såg själv honom sträcka sig ut lång åt vänster för att klippa en bult på en led bredvid när han kunde lagt tre bomber kammar i sprickan han klättrade om han bara ville/vågade. Jag undrar varför han klättrar trad överhuvudtaget, han har ju inget förtroende för det han gör, och säger att vi som faktist har det är galningar... Och han är nog inte ensam heller... Jag vet inte hur många jag ser säger att de kan leda en viss grad på bult och en betydligt lägre grad på trad. Jag kan förstå det till en viss del, men varför inte göra något åt det? Varför skulle man inte vilja kunna klättra till sin fulla potensial på egna säkringar om man ändå är tradklättrare? Varför nöjer man sig med att vara en halvdan tradklättrare och briljera på bult eller topprep? Var kommer det här med att trad är så jäkla farligt att pressa grader på ifrån? Jag undrar hur ni som har dessa stora skilnader resonerar när det gäller mixleder. Är det inte lite förvirrande då?
Oj oj, dubbla shots i kaffet är jag inte så van vid, jag borde kanske skriva mina inlägg innan jag slänger i mig så starkt kaffe.
Var kommer det här med att trad är så jäkla farligt att pressa grader på ifrån
En tanke är ju att det faktiskt går att klättra farligt på trad med runouts, halvdana lägg och floppande säkringar. Sport, å andra sidan, är ju, så länge bultarna är som de ska, i princip helt säkert.
Sen kan jag personligen tycka att det kan kännas säkrare att slänga in kil efter kam efter kil i en välsäkrad spricka än vad det känns att klättra en sport led där, om man drar sakerna till sin spets, jag förlitar mitt liv på någon för mig okänd persons kunskap om hur man bultar i berg. Men faktum kvarstår ju, vid bra bultningsarbete får du inte samma riskmoment som vid tradklättring.
Mike:
Jag håller med om att skillnaden mellan kil och bult ofta överdramatiseras (på forum?), om det är så man ska tolka delar av ditt inlägg.
På sätt och vis tycker jag av ungefär det skälet att en runout* är lika ovälkommen på en tradled, som på en sportled, och jag ser inte att tradleden blir förstörd av en bult. Jag kan tycka att det är synd att den behövs, det hade varit tjusigare utan kanske, men jag är nog rätt osentimental trots allt.
Sen måste jag ju säga att allt man lägger är inte bombers, och därmed kan det ju bli lite större skillnad, mentalt/säkerhetsmässigt, mellan kil och bult.
Jag tror också att man kan fastna i "tradträsket" så att det går ut över graderna, bara helt enkelt genom att det finns mer lätt tradklättring, medan sport i sig har en lite tydligare ambition på grader, samt att det finns mer hårda sportleder än lätta.
*En runout, där fall resulterar i ett fall i hylla/sva eller marken.
Jag håller med om att skillnaden mellan kil och bult ofta överdramatiseras (på forum?), om det är så man ska tolka delar av ditt inlägg.
På sätt och vis tycker jag av ungefär det skälet att en runout* är lika ovälkommen på en tradled, som på en sportled, och jag ser inte att tradleden blir förstörd av en bult. Jag kan tycka att det är synd att den behövs, det hade varit tjusigare utan kanske, men jag är nog rätt osentimental trots allt.
Sen måste jag ju säga att allt man lägger är inte bombers, och därmed kan det ju bli lite större skillnad, mentalt/säkerhetsmässigt, mellan kil och bult.
Jag tror också att man kan fastna i "tradträsket" så att det går ut över graderna, bara helt enkelt genom att det finns mer lätt tradklättring, medan sport i sig har en lite tydligare ambition på grader, samt att det finns mer hårda sportleder än lätta.
*En runout, där fall resulterar i ett fall i hylla/sva eller marken.
Visst, allt man lägger är inte bombers, men det går att söka ut svåra tradleder som är på eller över ens gräns som ändå är riktigt lätt säkrade. Det behöver inte vara farligt. Det farliga är väll om man väljer att pusha vidare på en kass säkring eller inte, då har man kanske gjort ett dåligt val av led eller ett dåligt beslut för stunden.
Det går, tro mig, jag har medvetet sökt ut leder på detta vis och har kunnat klättra flertalet leder på eller över min onsite gräns, och gå på och ta fall utan att ta medvetna häng... Det har inte varit helt naturligt för mig, jag har varit en ganska rädd klättrare på trad, men det går att göra något åt det bara man anstränger sig lite... Fråga runt om välsäkrade tradleder på eller över sin gräns, läs förare, fråga andra om ev. knepiga säkringssituationer... Man får väll vara lite noga med vilka leder man ger sig på, men så jädrans jobbigt är det inte att hitta tradleder som lämpar sig för pusha sig på...
Neh, det argumentet köper jag inga, det är något annat som ligger bakom...
Det går, tro mig, jag har medvetet sökt ut leder på detta vis och har kunnat klättra flertalet leder på eller över min onsite gräns, och gå på och ta fall utan att ta medvetna häng... Det har inte varit helt naturligt för mig, jag har varit en ganska rädd klättrare på trad, men det går att göra något åt det bara man anstränger sig lite... Fråga runt om välsäkrade tradleder på eller över sin gräns, läs förare, fråga andra om ev. knepiga säkringssituationer... Man får väll vara lite noga med vilka leder man ger sig på, men så jädrans jobbigt är det inte att hitta tradleder som lämpar sig för pusha sig på...
Neh, det argumentet köper jag inga, det är något annat som ligger bakom...
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 3 M
- Svar
- 24
- Visningar
- 4 M
- Svar
- 10
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg