Mixleder vara eller icke vara

Skall vi tillåta mixleder? Jag tycker mixleder är den bästa kompromissen mellan sportleder och tradleder. Man förstör klippan så lite möjligt samtidigt som vi inte gör avkall på säkerheten.

Flyttat från annan tråd:
[...]
Trist bara att vissa känner sig tvungna att omedelbart raljera om det hela. Som jag ser det är det fullt rimligt att en 4:a är bättre bultad än en superduper 9b+ med extra allt därför att den troligare klättras av, just det, nybörjare. Att vänta med 4or tills man "blir en bättre klättrare/säkrare" utomhus känns som en trist utsikt, det finns inte mycket lättare än så om man vill leda och det är väl fullt rimligt att betrakta 4or som nybörjargrader utomhus.
[...]
---Slut citat---
Varför skall klättringen vara tillgänglig för alla? Det kanske är olämpligt att säkra någon annan klättrare om man inte är duktig på det. Kanske man kan ha med sig en kompis som kan säkra alla som vill leda denna farliga led? Det är en minoritet av alla klättrare som klättrar grad 4. Frågan är då varför led i grad 4 då ens blev bultad?
---Slut citat---
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker spontant rätt bra om mixleder; just som du säger så gör man minimal inverkan.

Men! Om jag tänker på potentiella nyturer så skulle det ALDRIG falla mig in att göra en led till en mixad tur, och jag skulle nog bli rätt sned om någon satte en bult på en i övrigt naturligt säkrad led. Då tycker jag det är bättre/trevligare/charmigare/naturligare att det får vara en seriös led.

Dessa förhållningssätt går självklart inte ihop. Det handlar nog om från vilket perspektiv man ser det. Tittar man på en mixad led utifrån att det kunde varit en sportled så är det positivt att man låtit bli att bulta naturligt säkringsbara partier. Tittar man på det utifrån en naturlig led så känns det jävligt synd att man har förstört den genom att bulta. Alltså: Trad > Mix > Sport.

Två (för göteborgare) välkända mixleder är Tjille Ving och Nero i Fjällbo; som vardera har en bult vid kruxet. Jag tror att båda dessa faktiskt är retrobultade. Jag tycker båda är rätt trevliga leder, men om man tänker sig dem utan bulten skulle de vara extremt häftiga, seriösa och med väldigt distinkt karaktär. Om jag hade varit med när de bultades skulle jag nog motsatt mig det...
 
Min personliga uppfattning är ungefär såhär:

Det finns tre typer av "mixleder". Nästan-trad, nästan-sport och dåligt bultad sport.

När det gäller nästan-trad (dvs nån enstaka stödbult) anser jag att det är förstebestigarens åsikt (alternativt, om denne inte finns kvar eller inte längre bryr sig, en rätt konservativ lokal konsensus) som ska gälla. Att vilja behålla en trad-led så "äkta" som möjligt är en rimlig hållning. Att inte vilja höra om klättrare som slår ihjäl sig på "din" led likaså.

Nästan-sport (dvs enstaka bra killägen) är egentligen ingen stor fråga. Hur illa det än kan se ut för puristen med en bult bredvid ett killäge (förutsatt att klippan där är ok) så är det knappast en stor sak på en klippa och led som redan är välförsedd med bultar. Det är heller ingen stor uppoffring att behöva ta med kilarna. I synnerhet inte om det är tydligt i föraren.

Sedan har vi "mixleder" som snarare än dåligt bultade sportleder än något annat. Dvs killägena är lite tveksamma, bultarna glesa och du riskerar att kratra om du faller på fel ställe. De är i min mening ett otyg. Bulta ordentligt eller låt bli.
 
På etablerade mixklippor kan det gott få vara som det är, men i övrigt tycker jag inte om det.

Går det att leda på kil, om än något seriöst, så kan man låta bli att borra. Då får man en fin tradled, kanske lite runout, men inga bultar som förstör för trad-puristerna.

Om man ändå ska bulta nästan hela leden kan man gott göra det även om det finns en schysst placering i närheten. Då får man en sportled, och slipper otyget att behöva ta med sig nån enstaka kil ut när man ska sportklättra.

I synnerhet på klippor som redan är tydligt antingen sport- eller tradklippor tycker jag att man ska fundera både en och två gånger innan man skapar en mixled där. På sportklippor blir det drygt att ta med den där BD Stopper #4 som behövs på en enda av de 40 lederna. På tradklippor sticker bulten i puristernas ögon.

Men som sagt, om klippan redan är etablerad som en mixklippa, så tycker jag det kan kännas okej. De flesta som är där kommer ändå ha med sig tradrack, och det är redan en hel del bultar på klippan.
 
mix

Håller i princip med Gustav. Mest Oh.

Leder med en eller 2 killägen utan bult på i övrigt bultade väggar blir helt enkelt inte klättrade.
(Det blir däremot fina tradturer på i övrigt bultade klippor, ex Huvudleden/Skevik.)

Tradturer med en eller 2 bultar där kan bultarna göra lika stor skillnad, men det måste placeras med förnuft. Shoot man shoot/Ågelsjön skulle såklart vara klätterbar utan bulten, men den skulle få potential för väldigt skadliga fall, att dra över kanten på taket och svinga in 2 meter mot väggen efter ett fall på 4-5 meter skulle iallafall jag dra mig för! Och skulle inte vilja utsätta efterföljare för om jag satte upp leden.
Men en runout på några meter om fallet inte blir 'out of propotion' med resten av leden, det får man ta. Eller gradera leden därefter (E-grad/ X/R).
 
det är väl ungefär som forspaddling kontra skärgårdspaddling; de har mediet gemensamt, men är väldigt olika verksamheter.

(och därmed inte särskilt meningsfullt att försöka slå fast vilket som är "bäst")

Fast nä, de som söndagsklättrar 5a på bult (bultklättring) och söndagsklättrar 5+ på kil, jämfört med de som hangdoggar på bult eller hangdoggar på kil. Redpoint, onsight, flash, hangdogg, alla saker är lika, så vad är skillnaden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkalajkan Everest-filmen: hur usel kommer den att vara? Klättring allmänt 5
johnliungman Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad Klättring allmänt 45
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21
Duracellkaninen Borrbultars vara eller inte vara... Klättring allmänt 108
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.