Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta

Får börja med att påpeka att jag inte är speciellt insatt i denna "bulta eller inte" diskussion.

Jag ser inte riktigt problemet med att bulta en sk. "tradled". Vill man klättra trad, så är det väll bara att skippa bultarna? Eller anser tradklättrare att dom har någon form av förtur på vissa linjer?

Får börja med att påpeka att jag inte är speciellt insatt i denna "asfaltera eller inte" diskussion.

Jag ser inte riktigt problemet med att asfaltera en sk. "vandringsled". Vill man vandra på sten och grus, så är det väll bara att traska bredvid vägen? Eller anser tradvandrare att dom har någon form av förtur på vissa vandringsleder?
 
Får börja med att påpeka att jag inte är speciellt insatt i denna "asfaltera eller inte" diskussion.

Jag ser inte riktigt problemet med att asfaltera en sk. "vandringsled". Vill man vandra på sten och grus, så är det väll bara att traska bredvid vägen? Eller anser tradvandrare att dom har någon form av förtur på vissa vandringsleder?

Så du menar alltså att klättringen förlorar charmen om det sitter bultar vid sidan av sprickan?

För övrigt ett otroligt larvigt inlägg.
 
Så du menar alltså att klättringen förlorar charmen om det sitter bultar vid sidan av sprickan?

För övrigt ett otroligt larvigt inlägg.

Men herregud. jag trodde inte du menade allvar först..
Vad är det för mening med att leda egentligen? man kan ju lika gärna klättra.
Eller vafan. man kan ju gå runt vid sidan om klippan.

Det klart det förlorar charmen om man bultar. Klättring handlar ju faktiskt bara om HUR man tar sig upp till toppen på en klippa, och inte ATT man tar sig upp (för då hade man ju valt en enklare väg)

Kan man lägga egna säkringar på en linje behövs inga bultar, så enkelt är det
 
Men herregud. jag trodde inte du menade allvar först..
Vad är det för mening med att leda egentligen? man kan ju lika gärna klättra.
Eller vafan. man kan ju gå runt vid sidan om klippan.

Det klart det förlorar charmen om man bultar. Klättring handlar ju faktiskt bara om HUR man tar sig upp till toppen på en klippa, och inte ATT man tar sig upp (för då hade man ju valt en enklare väg)

Kan man lägga egna säkringar på en linje behövs inga bultar, så enkelt är det

Alla klättrar ju av olika anledningar. Som du säger, det handlar om HUR man tar sig till toppen. Vill du klättra topprep, så gör det. Vill du klättra trad, så gör det.
Jag ser inte problemet med att kombinera olika klätterstilar på en led. Det är ingen som tvingar dig att använda bultarna som sitter på väggen.

Finns det någon annan anledning till att inte bulta (ex dåligt för klippan?) skulle jag köpa det direkt. Men att det skulle förstöra för eventuell tradklättring, det håller jag inte med om.
 
Så du menar alltså att klättringen förlorar charmen om det sitter bultar vid sidan av sprickan?

Ja.

Nu hör jag (om du tittar på vad jag skrivit tidigare) inte till dom som reservationslöst vill motarbeta all bultning, men att bulta en klätterled är rätt jämförbart med att asfaltera en stig.
Det gör den mer lättillgänglig (bra för vissa) men samtidigt mer artificiell och själlös (tråkigt för alla andra).
 
Alla klättrar ju av olika anledningar. Som du säger, det handlar om HUR man tar sig till toppen. Vill du klättra topprep, så gör det. Vill du klättra trad, så gör det.
Jag ser inte problemet med att kombinera olika klätterstilar på en led. Det är ingen som tvingar dig att använda bultarna som sitter på väggen.

Ok, det här har disskuterats tusen gånger på forumet innan.

Men om vi jämför det med att gå på lina 50 meter upp i luften. Det är ganska häftigt, men väldigt farligt.

Så därför spänner jag upp ett skyddsnät under så att ingen ska behöva ramla ner och dö! det tycker ju jag är ganska rimligt, och snällt mot de som ska gå.

Den som står däruppe redo att gå blir dock sur för att det inte är samma sport för honom längre.

Det är ju ingen fara skriker jag, du måste ju inte använda skyddsnätet!


förstår du liknelsen?
 
Ok, det här har disskuterats tusen gånger på forumet innan.

Men om vi jämför det med att gå på lina 50 meter upp i luften. Det är ganska häftigt, men väldigt farligt.

Så därför spänner jag upp ett skyddsnät under så att ingen ska behöva ramla ner och dö! det tycker ju jag är ganska rimligt, och snällt mot de som ska gå.

Den som står däruppe redo att gå blir dock sur för att det inte är samma sport för honom längre.

Det är ju ingen fara skriker jag, du måste ju inte använda skyddsnätet!


förstår du liknelsen?

Så genom att sätta upp det där skyddsnätet låter du många fler, som kanske inte är redo att offra sina liv, få möjligheten att få den kicken som både den med och utan skyddsnät söker. Om någon part tycker att denna "frihetskänsla" försvinner med skyddsnät, så är det bara för honom att ta bort det och gå utan.

Antingen har du ingen aning om vad tradklättring är eller så trollar du.

Har tradklättrat några gånger. Inte hade jag stört mig på några bultar längst vägen. Är det något jag missat så får du gärna förklara!
 
Har tradklättrat några gånger. Inte hade jag stört mig på några bultar längst vägen. Är det något jag missat så får du gärna förklara!

Poängen med att klättra trad är just att det inte är så tillrättalagt. Att det är ditt eget ansvar att hantera riskerna.

Skillnaden mellan att skippa en befintlig bult och att bulten inte finns där kanske verkar akademisk, men i huvudet är det en enorm skillnad.

Klättrar jag med trad-hjärnan måste jag i svåra lägen fatta beslut om jag ska backa, ödsla energi på att få till en halvbra säkring eller helt enkelt gå på till nästa bra placering. Tar jag då en run-out så är det en medveten avvägning, något helt annat än att hoppa över att klippa en bult. Det vore bara vårdslöshet.
 
Senast ändrad:
Så genom att sätta upp det där skyddsnätet låter du många fler, som kanske inte är redo att offra sina liv, få möjligheten att få den kicken som både den med och utan skyddsnät söker. Om någon part tycker att denna "frihetskänsla" försvinner med skyddsnät, så är det bara för honom att ta bort det och gå utan.

Ok.. men min farfar vill gärna gå på linan också, men han har lite svårt att gå utan sin rullator. Så vi kanske kan tänka oss att bygga om linan till en hängbro?
Dessutom Vill min faster gå också, men hon är höjdrädd, så vi sänker hängbron till 1 meter över marken


Occh ja visst är det bara att "ta bort" skyddsnätet för den som vill gå på linan...
Men en Borrbult är inte bara att "ta bort", en borrbult är ett oåterkalleligt ingrepp i naturen.
 
Poängen med att klättra trad är just att det inte är så tillrättalagt. Att det är ditt eget ansvar att hantera riskerna.

Skillnaden mellan att skippa en befintlig bult och att bulten inte finns där kanske verkar akademisk, men i huvudet är det en enorm skillnad.

Klättrar jag med trad-hjärnan måste jag i svåra lägen fatta beslut om jag ska backa, ödsla energi på att få till en halvbra säkring eller helt enkelt gå på till nästa bra placering. Tar jag då en run-out så är det något helt annat än att hoppa över att klippa en bult. Det vore bara vårdslöshet.

Tack för ett bra svar! Ett bra exempel på hur olika vi kan vara. Jag personligen hade inte stört mig på en bult när jag klättrar trad, jag hade bara låtsas att den inte finns där. Kanske skillnad på en inbiten tradklättrare och en som mig som bara har testat några gånger.


Ok.. men min farfar vill gärna gå på linan också, men han har lite svårt att gå utan sin rullator. Så vi kanske kan tänka oss att bygga om linan till en hängbro?
Dessutom Vill min faster gå också, men hon är höjdrädd, så vi sänker hängbron till 1 meter över marken


Occh ja visst är det bara att "ta bort" skyddsnätet för den som vill gå på linan...
Men en Borrbult är inte bara att "ta bort", en borrbult är ett oåterkalleligt ingrepp i naturen.

Nu börjar jämförelserna bli larviga. Det jag menar är att klättring är till för alla, inte bara den fysiskt och psykiskt starkaste. Det som skiljer dig och mig är att jag aldrig skulle störa mig på en bult i väggen om jag tradklättrar.

och innan kommentaren kommer så tycker jag inte att vi ska smacka upp klättergrepp på svåra leder för att göra dom lättare....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Nya bultar på Andersnatten Klättring allmänt 15
johnliungman Bultar choppade på Electric Avenue? Klättring allmänt 59
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.