Nya bultar på Andersnatten

Jag skulle inte klättra Andersnatten i sitt nurvarande skick, alltså tycker jag att den borde förbli som den är, för skulle jag i framtiden vilja ge mig på den så borde det betyda att jag utvecklats ganska enormt. Det är kanske inte så troligt för mig, men det är synd att de vill ha ihjäl morötter för ev. blivande hårda klättrare. Nyturer tycker jag första bestigarna kan sätta i bultar om de så vill, men leder med klassiker status borde få vara reserverade åt de som kan klättra dem som de är.

Nu har inte det så mycket med saken att göra men detta påminner mig lite om uppståndelsen över Robert Jasper's bultar under första bestigningen av "The Fosslimonster". Norsk Tindeklub kom med ett långt fördömmande uttalande, men de glömde visst bort vad inhemska klättrare pysslat med på annat håll. Norsk Tindeklub's uttalande och Jasper's tänkvärda svar går att läsa här: http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=36648
 
Det underliga i utvecklingen är att allteftersom sporten avancerar, träningsmetoder förfinas, utrustning blir bättre och eliten gör allt hårdare turer, så växer kraven på sänkt ribba. Är inte det motsägelsefullt?
 
Det underliga i utvecklingen är att allteftersom sporten avancerar, träningsmetoder förfinas, utrustning blir bättre och eliten gör allt hårdare turer, så växer kraven på sänkt ribba. Är inte det motsägelsefullt?

Nä inte egentligen.
Klättringen växer i alla ändar. Eliten pushar gränserna både tekniskt och mentalt, men det är inte (alltid) samma individer som driver båda dimensionerna.
Samtidigt växer också antalet "bekvämlighetsklättrare" kraftigt. De som föredrar välsäkrad och lättillgänglig klättring (och inte har några ambitioner att göra annat) är idag så många att det inte bara är att bortse från dom.
 
Skriv till Norsk klättring och protestera!
Det gjorde jag inatt.
Det vore skamligt o en stor förlust om dom förstörde dessa klassiker.
I övr har jag redan berört min syn på det hela i tidigare trådar.
Även ovan har liknande syn på det hela beskrivits.

Gör nu något! Skriv o gör er röst hörd!
Ge faan i xtra bulten....
/JO
 
Jag förstår inte hur man resonerar i Norge. OK för att ersätta gamla slagna borrbultar med modernare sådana men att "förtäta" på just Andersnatten finns det ingen anledning till.

Den eviga motsättningen mellan "bekvämlighetsklättrare" och "äventyrsklättrare" behöver ju inte mötas på norska svahällar. Om det är någonstans detta finns i överflöd så är det i Norge varför det borde gå att tillfredsställa alla smakriktningar samtidigt.

Alltså: Vill man ha svaturer med tätt mellan borrbultarna så kan det inte vara svårt att hitta nya svahällar att bulta upp och göra nyturer på och följaktligen låta bl.a Andersnatten vara i sitt ursprungliga tillstånd.

Ärendet väcker en oro över ev. brist på nyfikenhet och vilja till nyturer hos norska klättrare. Är det en tillfällighet att t.ex. Nissedal och Setesdal i huvudsak utvecklats av besökande tyskar?

F.ö. kan man undra över hur meningsfullt det är med "Kalymnossäkrade" svaturer. Klättermässigt är ju svan tämligen ointressanta. Ligger inte det enda värdet i dom just i spänningsmomentet i långa runouts?
 
John och jag tittade på sportklippan Eggum som ligger på Lofoten. Bultarna var mellan 50-70 centimeter ifrån varandra, hela vägen från backe till ankare. Får Vite stripa dubbelt så många bultar riskerar vi fortfarande tiometersfall, kanske lite lagom läskigt? Men jag vet inte hur tätt bultarna på Andersnatten ska bli.
 
Spelar ingen roll!
Det är fel att förändra leden.
Vågar man inte kan man klättra en annan led.
Tycker inte Hvite Stripa var speciellt läskig mer än att de gamla bb borde bytas.
Det är tragiskt att man ens tar upp frågan.
Men man upphör inte förvånas över dagens Norrmän.
/JO
 
Nu känns det väl nästan som att den som har råd att verkligen sätta bultar på varje halvmeter (Eggum), måste ha oljeinkomster och det talar ju för att det är en norrman. Nästa problem blir dock att man måste ha sjukt mycket karbiner med sig på leden som klättrare...

Annars ska man dock knappast dra alla norrmän över en kam, jag minns tydligt att det var en norrman som utmärkte sig lite utöver det vanliga när det choppades bultar i Sverige för ett par år sedan.

Generaliseringar och överdrifter ska man som bekant vara försiktig med...
 
Nu känns det väl nästan som att den som har råd att verkligen sätta bultar på varje halvmeter (Eggum), måste ha oljeinkomster och det talar ju för att det är en norrman. Nästa problem blir dock att man måste ha sjukt mycket karbiner med sig på leden som klättrare...

Annars ska man dock knappast dra alla norrmän över en kam, jag minns tydligt att det var en norrman som utmärkte sig lite utöver det vanliga när det choppades bultar i Sverige för ett par år sedan.

Generaliseringar och överdrifter ska man som bekant vara försiktig med...

På individnivå har du naturligtvis rätt och många av Sveriges värsta horrors har norska upphovsmän. Detta hindrar inte att det verkar finnas en mer "borrbultstillåtande" kultur i vårt västra grannland. Det är ju till och med så att ett antal svenska "äventyrsklättrare" i förskingringen (Oslo) tvingas åter till hemlandet (Bohuslän) för att få stressa sina nerver. Skulle Andersnatten legat i Bohuslän är jag övertygad om att det blivit ett helt annat liv om planerna på bultförtätning. (även om det säkert inte handlar om "Kalymnostäthet")
 
Det är helt korrekt analyserat Staffan!
Naturligtvis beter sig inte alla så...
I Bohus har dock folk fr ovanstående land o herrar fr vår egen
Hufvudstad varit dom som trampat i klaveret.
En vettig Norman ( den nye rusebrusen) tog äntligen tag i saken
som borde gjorts direkt
o det finns endel till bb som sitter fel o bör avlägsnas!
Varsågoda!!!
Det är ett jäkla jobb bara.
Lathet är det enda som gjort att dom varit kvar så länge.
Anders ,dom flesta av mina vänner kommer fr Väst!
Sluta tjabba här nu.
Skriv till norska klätterförbundet (via länken) genast istället!!!
/JO
 
Bb klimatet i Norge är helt klart slackare än i Svedala!
( möjligen förutom enstaka fält i 08 omr eller där Mr JL härjat)
Det vet alla som klättrat i Norska fält.
Man delar faktiskt ut tusentals nya bb via " bult fonden" inte alltid så lyckat.

Ville engång göra en gärning på en tysk klassiker o byta stand bb som va kass
samt ersätta ruttna pitonger men då fick jag tjii.. Inga bb.
Skillnad på folk å folk förstås o de skulle ju inte upp med varannan meter som
på tex skräpleder som Harry P! Eller på nåt häftigt sportfält!
/JO
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Bultar choppade på Electric Avenue? Klättring allmänt 59
carvingkimbo Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta Klättring allmänt 154
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...