Bortslagna bultar!

När jag var på Träskberget i fredags så upptäckte jag till min förvåning att leden "Pussel utan bitar" hade fått sina borrbultar bortslagna. Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att de satt där i alla fall förra året...


Om det är en arg Tyresöbo eller klättrare vet jag inte men jag har svårt att tänka mig att det är någon annan än en klättrare!


Jag vill säga till denne person, förutsatt att denne är en klättrare, att om han anser sig ha skäl nog att ta bort borrbultarna, vad det än må vara, så kan han väl ta upp det till diskussion innan han utför denna aktion som förövrigt var ett praktexemplar på hur man inte ska slå bort borrbultar!


Jag är inte renodlad sportklättrare på något sätt utan är ganska konservativ till borrbultar där alternativ finns, men jag tycker inte att det är ett alternativ att riskera livet på en förhållandevis trivial led.
Att klättra för att det är farligt med dåliga säkringsmöjligheter är ett val man själv gör och visst kan man väl välja bort att klättra "Pussel utan bitar" men bara för det måste man väl inte beröva andras val är klättra säkert!


Jag borstade och letade efter alternativa säkringsmöjligheter på leden och kom fram till att det trots allt gick att säkra den......dock med taskiga copperheads. Om den person som slagit bort bultarna har klättrat leden utan dessa så må vara hänt och har han inte det så anmäler jag mig frivillig att leda den med de naturliga säkringsmöjligheter som finns, dvs inga alls, på det villkor att han ger fan i de borrbultar som förhoppningsvis kommer att sättas upp igen!!


Har ni frågor eller synpunkter så hör av er


MVH Robin Dahlberg


climbrob@hotmail.com
 
Rostiga bultar?

Jag har aldrig varit vid den aktuella klippan. Men kan det inte vara så enkelt att de borrbultar dom satt där hade börjat att rosta och att dessa togs bort av en ren säkerhetsåtgärd?
 
Bultarna var fräscha!

Hej Mathias!
Om bultarna var gamla och slitna så förstår jag att man tagit bort dem, men då borde man ersätta de gamla. Faktum är att bultarna var rostfria och i mycket gott skick, de sattes -93 av Reino Liimatainen. Att borrbultarna togs bort p.g.a. ålder kan mer eller mindre avskrivas anser både Reino och jag.


MVH
Robin Dahlberg
climbrob@hotmail.com
 

lars.heijkenskjold@telia.com (lars heijkenskjöld)

Gäst
Troligen är bultarna borta av helt andra skäl

De här delarna av Tyresö är inflammerade av accsessproblem. En del inflytelserika tomtägare vill ej ha några klättrare där i över huvud taget. Ett svepskäl är att de glimmande bultarna skrämmer bort fåglar. De som verkligen tror detta har förmodligen tagit bort dessa. Du kan ju även besöka det bultlösa gritstoneberget i samma region.
Fast, själv sörjer jag ej borrbultarna. Fanns ej de så fanns ej heller svepskälet att försöka stänga klippor för att hindra dessa "miljöskadliga" bultar. jag minns fortfarande en rubrik i lokaltidningen i Säter, dalarna, med en bild på en klättrare med stor borrmaskin och rubriken "Klättrarna våldför sig på berget". Detta var kort före stängningen av Bispbergsklack för klättring, en av de värsta fallen av
myndighetskorruption som jag upplevt. Det finns risk att klätterbergen i Tyresö kan råka ut för samma sak.
SÄTT EJ UPP NYA BORRBULTAR HÄR !! Toppsäkra hellre.
 
Svartmålade bultar..

Jag har varit på klippan tidigar och det förvånar mig att de just har slagit bort just de här bultarna eftersom de var svartmålade och var i princip mycket svåra att skilja från klippan.
Det finns dock bultar som inte är svartmålade som man inte har rört så mysteriet forsätter.

MVH:John Påhlman
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.