Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta

Jag var med och borrade, och ställer mig bakom bultningen och besluten även om jag naturligtvis inte för Bultkommitténs talan.

De olika åtgärderna föregicks av en ganska ingående diskussion. Man ska nog komma ihåg att Häggsta är ett berg fullt av "klassiska" leder, där de flesta är naturligt säkrade.
Redan tidigt - eller snarare särskilt i klättringens början - har dock säkring med hjälp av slagna bultar förekommit. Dessa har i många fall blivit in-situ-säkringar och av den anledningen förekommer ju många leder som i huvudsak är naturligt säkrade - men med fasta slagna bultar i en salig mix.
(Det här känner förstås alla som klättrar på Häggsta till, men eftersom nu tråden läses av andra också...)

Det vilda i min bur har däremot länge haft borrbultar. De flesta har nog betraktat leden som en lite bristfälligt bultad sportled. På leden finns en hel del sprickor - varav en del är ganska bra med Häggsta-mått, och en del ganska typiskt dåliga på Häggstavis.

Utifrån detta, är leden en av ganska många lite pirriga (eller riskabla om man så tycker) leder, utan att vara unik i det avseendet. Ovanligt är däremot det relativt stora antalet borrbultar. Som framkommit ovan så är det en led som gränsar till att vara sportled, men bultad i glesaste laget.
Utan att i detalj diskutera placeringar, så kan man nog konstatera att många klättrat leden och förvånats lite över hur den är säkrad - eller i vissa fall inte säkrad.

Tittar man närmare på befintliga bultar så finns det sådana från flera tidpunkter. På något ställe satt redan en tredje bult som ersättning för tidigare utdömda bultar, på flera ställen fanns en gammal selfdrill-hylsa, och en nyare syrafast expander.
På andra ställen finns bara en modernare bult, vilket ganska tydligt visar att leden inte på senare år heller varit i ett skick som liknar det vid förstabestigningen.

Utfirån detta fanns väl tre alterantiv:
1. Byt kvarvarande "selfdrills" och komplettera ankaret och låt resten vara.
2. Gör 1. men komplettera till anständig nivå utan krav på egna placeringar.
3. Ta bort de bultar som verkar vara av senare datum, så att leden blir "ursprunglig" och så att det blir uppenbart att man måste ha "fullt rack".

Av dessa alternativ tyckte även jag att alternativ två var det bästa.

Jag är övertygad om att många kommer att vara glada över att det nu är en fin sporttur - men det får man kanske ändå se som en ren bonus.

Jag tänkte personligen lägga lite ytterligare tid på att snygga till leden där det rensats gamla bultar utan att man lagt igen hålen osv. En kraftig selfdrill återstår också att byta. Jag avvaktar gärna med detta om det skulle vara så att reaktionen mot "tilltagen" är sådana att kommittén ändå beslutar om andra åtgärder.
 
Personligen tycker jag bultkommittens inställning är bra, när man verkar vilja renodla trad resp sportleder. På det sättet slipper jag störas av bultar när jag vill klättra psykigt och slippa fundera på om en bultad led är sport eller "nästan sport". (För vad gör jag på en bultad led över huvud taget om jag vill klättra psykigt?)

Enstaka stödbultar med FA:s välsignelse på populära leder är en sak men nästan-sport-leder är... fula.

Min personliga åsikt alltså.
 
Att just "det vilda i min bur" blir sportled har jag inget emot. Jag slipper då ta mina egna säkringar på den och kan rekomendera den till andra sportklättrare då det är en fin led.

Det som är synd är att förbundet kan ej längre hävda att man ska låta bli att bulta där det går att lägga egna tillfredställande säkringar, för de stödjer själva denna typ av bultning. Luften går ur på något sett, och det är lite trist. Det öppnar upp ännu mer för den typen av bultning jag sett i södra Europa där man helbultar ganska välsäkrade tradpartier på f.d mixturer för att locka dit mer folk.

Om ni är ute efter att göra en trevlig sportled för nybörjare i Häggsta kan man ju undra varför inte ni bultar Direktbulten på fyrbultsväggen. Övre delen är numera bultad men man tvingas klättra sjuan för att komma dit, varför inte dra ut de där lösa pitongarna på Direktbulten och sätta in bultar så har man en helt fin sportled istället för en läskig historia på lösa rostiga pitonger och en kil? Det känns som det skulle göra fler klättrare glada än Det vilda i min bur... Jag kan göra det själv om det är så, låna ut en borrmaskin till mig så kan jag betala för bultarna och höra efter om någon motsätter sig detta...
 
Det vilda i min bur har ju länge klättrats som sportled, att den varit glest bultad tror jag delvis hänger ihop med 80tals-klättarnas sinne för det ekonomiska, iof är det en Lundahl/Selin och de har ju alltid gillat att skrämmas, men ändå bultade de upp just den.
Så Det vilda i min bur är till sin karaktär bultad, då bör den också vara det, väl gjort bultkommitéen.

Sedan tycker jag att fasta bladbultar bör bytas ut mot borrbultar, de går sällan att ersätta med kil/kam, och är omöjliga att bedöma skicket på (eller iallafall nästan omöjliga att vara säker på att de är bättre än ingenting...)
Om nu häggsta är så heligt så borde det väl vara förbjudet att klättra på något nya än HBs och att använda krita också?

Om det börjar retrobultas på Grönbrink assisterar jag gärna med mejseln :)

Och apropå, ta ett snack med Peter Yakubenko(?) om att ta bort sista bulten och flytta ankaret på 'Ryska fakulteten' på Skevik, för den förändrar huvudleden rejält!
 
Självklart ska man byta ut pitonger och rostigt gammalt skrot mot nya pålitliga bultar. Kan inte se ett enda vettigt argument mot att inte göra det. Det är bara vilseledande och livsfarligt.

Bra jobbat Mezzner och ni andra.
 
Det som är synd är att förbundet kan ej längre hävda att man ska låta bli att bulta där det går att lägga egna tillfredställande säkringar, för de stödjer själva denna typ av bultning.

Ska vi vara petiga så är det inte förbundet som "sanktionerar" bultkommitten utan Stockholms och Solnas klätterklubbar. En del saker sköts bättre lokalt...
 
Upplever att min egen inställning framstår som hyfsat konservativ (i just det här avseendet) trots allt. Skönt, det vore tråkigt att bli förknippad med bultning av nåt som de flesta vill ha kvar som trad.

Bäst av allt är att det blivit en diskussion. Diskussionerna brukar bli lite smala, och det är relativt få som delta, men det är ändå en bra vägledning för förbund, kommittéer och för alla som äger en borrmaskin.

Förslag på annat som från Mike ovan är väl jättebra, det finns mycket att göra bara man sen också vet att det är tillräckligt accepterat.
Bultkommitténs blogg är ju ett bra ställe att komma med förslag och ha diskussioner, men utsidan kanske når ut bredare? Trevligt är också när diskussionerna inte är så himla polariserade som det lätt blir angående bult kontra kil!
 
Ska vi vara petiga så är det inte förbundet som "sanktionerar" bultkommitten utan Stockholms och Solnas klätterklubbar. En del saker sköts bättre lokalt...
Man kan nog vara petig i detta fall. Har inte förbundet något med Stockholms klätterklubbs bultning att göra så skall jag givetvist inte hävda det.
 
Jag har verkligen ingeting intelligent att tillägga, utom rent generella synpunkter.

0) Vi har inte så mycket klippa i Sverige, och många av de fina rep-linjerna är så triviala att klättra att många kan uppnå den fysiska färdigheten som krävs för att göra majoriteten på ett till tre år. Därför är det viktigt att vi strävar efter en behållen eller helst ökad svårighet att klättra lederna. Det är naturligtvis svårare att klättra en naturligt säkrad led än en med fasta säkringar, och särskiljt på blick.

1) Det vore allmänt bra om det bultades lite glesare på svenska sportklippor. Då kanske svenska sportklättrare slapp den allra svåraste skräcken när de hamnar i frankrike och vissa områden i spanien.

2) Bladbultar är inte att likställa med borrbultar. En bladbult är inte permanent och gör ett mycket mindre ingrepp på leden. På många klassiska leder kan faktiskt bladbult bytas ut mot egna säkringar, och vi bör alltid sträva efter att förbättra stilen, inte försämra den. Att kunna bedöma vilka bladbultar som är bra och vilka som är dåliga är en färdighet, att ha en färdighet är alltid bättre än att sakna den.
 
Får börja med att påpeka att jag inte är speciellt insatt i denna "bulta eller inte" diskussion.

Jag ser inte riktigt problemet med att bulta en sk. "tradled". Vill man klättra trad, så är det väll bara att skippa bultarna? Eller anser tradklättrare att dom har någon form av förtur på vissa linjer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Nya bultar på Andersnatten Klättring allmänt 15
johnliungman Bultar choppade på Electric Avenue? Klättring allmänt 59
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.