Köpa tält på Biltema...tips

Joakim Ambrosson; sa:
Vättlefjäll skrev:
Nä, det är väl snarast den gnagande misstanken att många svarar negativt p g a snobberi och högfärd som irriterar kan jag tänka...

Snobberi eller högfärd? Vem har gjort det anser du?

// Jocke, nyfiken på hur detta kommer sluta...


Ska man åka bil så skall man åka Ferrari eller Porsche annars får det vara, duger absolut inte med något billigare.

På det sättet verkar många resonera.
 
henkee; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
Vättlefjäll skrev:
Nä, det är väl snarast den gnagande misstanken att många svarar negativt p g a snobberi och högfärd som irriterar kan jag tänka...

Snobberi eller högfärd? Vem har gjort det anser du?

// Jocke, nyfiken på hur detta kommer sluta...


Ska man åka bil så skall man åka Ferrari eller Porsche annars får det vara, duger absolut inte med något billigare.

På det sättet verkar många resonera.

Ehhh? Nej så har INGEN resonerat här. Problemet är att vi berättar våra egna erfarenheter och vad man lärt sig. Skit i de inlägg du inte tycker om och köp tältet! Du har ju fått svar att tältet är bra och håller regn och kondens borta och det är ju billigt?! Vilket kap, köp!

// Jocke
 
Raka rör OCH ironi är en rätt jobbig kombination, men visst den här tråden gör nog inte längre någon klokare, men möjligen har det framskymtat att det finns en del nyanser, och att skala från bra och dåligt har en viss längd. Ännu längre är förstås skalan över hur behoven kan variera.
 
Har ingen erfarenhet av tält från Biltema, men tror nog det är mer ett leksakstält.
Vill du ha en bra upplevelse och kanske få med tjejen igen så satsa på ett dyrare tält. Kanske ett bra begagnat.

Det ser tungt ut!

Det där tältet passar knappast för fjällvandringar, som Biltema gör gällande. Tittar man på höjd och form i förhållande till 6 st till synes korta stormlinorna så lär det inte behövas mycket vind för att saker ska bli otrevliga. Gränsen till brott mot marknadsföringslagen. Jag skulle f.ö. inte välja det i annat sammanhäng än fjäll heller, tror jag skulle sortera in de under kategorin "skräp/leksak för barn".

Som andra påpekat är det säkert ett fantastiskt tält om du inte har något emot att bli våt, frusen och kall samt oskyddad om det börjar blåsa. Som en bonus är det ju dessutom aptungt. Har man en bil att sova i så är det ju förstås inte hela världen.
************************************************

Här ett antal citat från tråden som fick i a f mig att misstänka att de kommer sig av snobberi. När jag läste första inlägget så antog jag att tältandet skulle vara av light-variant, gullig parcamping och svarade därefter. Andra valde att anta att det var fjällvandring och friluftsliv som livsstil som gällde och idiotförklarade trådstartaren...
 
Vättlefjäll skrev:
Har ingen erfarenhet av tält från Biltema, men tror nog det är mer ett leksakstält.
Vill du ha en bra upplevelse och kanske få med tjejen igen så satsa på ett dyrare tält. Kanske ett bra begagnat.

Det ser tungt ut!

Det där tältet passar knappast för fjällvandringar, som Biltema gör gällande. Tittar man på höjd och form i förhållande till 6 st till synes korta stormlinorna så lär det inte behövas mycket vind för att saker ska bli otrevliga. Gränsen till brott mot marknadsföringslagen. Jag skulle f.ö. inte välja det i annat sammanhäng än fjäll heller, tror jag skulle sortera in de under kategorin "skräp/leksak för barn".

Som andra påpekat är det säkert ett fantastiskt tält om du inte har något emot att bli våt, frusen och kall samt oskyddad om det börjar blåsa. Som en bonus är det ju dessutom aptungt. Har man en bil att sova i så är det ju förstås inte hela världen.
************************************************

Här ett antal citat från tråden som fick i a f mig att misstänka att de kommer sig av snobberi. När jag läste första inlägget så antog jag att tältandet skulle vara av light-variant, gullig parcamping och svarade därefter. Andra valde att anta att det var fjällvandring och friluftsliv som livsstil som gällde och idiotförklarade trådstartaren...

Å andra sidan kan man efter några inlägg konstatera att trådstartaren bara accepterar en sorts svar, nämligen att tältet visst duger och är bra. Jag vet inte vad man ska sätta för benämning på det.

Och en missuppfattning av tänkt användningsområde kan man väl kalla snobberi om man vill. Det livar upp med polareiseringstrådar i alla fall.
 
Till skillnad från övriga skribenter så har jag ett sådant tält, dock 3-mansvarianten och en modell som är ett par-tre år gammal. Använder det när jag inte vill
slita på mina bättre tält, i första hand på campingplatser i Stockholms skärgård.

Det regnar INTE in i tältet. Ventilationen kunde vara bättre, men med lite trix så fungerar det. Det har stått pall för en del vind, men jag har inte pressat det. Största nackdelen är vikten.

Jag har också ett Keron 3 GT. Det är bättre. Mycket bättre. Men om du inte tänker vintertälta, eller vistas
i mycket krävande miljöer, finns det ingen anledning
att betala 8000 för ett tält.

Så för att svara på om tältet är prisvärt, så är svaret utan tvivel ja. De som påstår att det är en leksak som inte går att använda vet inte vad de pratar om. Håller
du dig på rimligt skyddade platser och kan tänka dig att släpa på en del vikt så fungerar det.

Erik


henkee; sa:
Hejsan

Jag skall ut och tälta med min tjej några dar och skall införskaffa ett tält.

Är det någon som har erfarenhet av detta tält?

http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=130774

Är det prisvärt?

Funderar på 2 manstältet.
 
Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?

Har du tältat på Antarktis t ex???

Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!




(Har läst att ironier inte fungerar om man anger att det är ironi, så därför skriver jag inte ironivarning.)
 
Erer; sa:
Till skillnad från övriga skribenter så har jag ett sådant tält, dock 3-mansvarianten och en modell som är ett par-tre år gammal. Använder det när jag inte vill
slita på mina bättre tält, i första hand på campingplatser i Stockholms skärgård.

Det regnar INTE in i tältet. Ventilationen kunde vara bättre, men med lite trix så fungerar det. Det har stått pall för en del vind, men jag har inte pressat det. Största nackdelen är vikten.

Jag har också ett Keron 3 GT. Det är bättre. Mycket bättre. Men om du inte tänker vintertälta, eller vistas
i mycket krävande miljöer, finns det ingen anledning
att betala 8000 för ett tält.

Så för att svara på om tältet är prisvärt, så är svaret utan tvivel ja. De som påstår att det är en leksak som inte går att använda vet inte vad de pratar om. Håller
du dig på rimligt skyddade platser och kan tänka dig att släpa på en del vikt så fungerar det.

Erik


henkee; sa:
Hejsan

Jag skall ut och tälta med min tjej några dar och skall införskaffa ett tält.

Är det någon som har erfarenhet av detta tält?

http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=130774

Är det prisvärt?

Funderar på 2 manstältet.


Tältet väger 4,6 kg. iaf 2mansvarianten.

Tack för svar!
 
Mezzner; sa:
Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?

Har du tältat på Antarktis t ex???

Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!

Guld, Mezzner!
 
Mezzner; sa:
Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?

Har du tältat på Antarktis t ex???

Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!




(Har läst att ironier inte fungerar om man anger att det är ironi, så därför skriver jag inte ironivarning.)

Självklart har jag tältat på Antarktis. Ställde upp Biltematältet brevid Keron, blundade när jag gick och la mig varje kväll för att inte på förhand veta vilket jag sov i, och förde protokoll över sömnkvaliteten. Biltematältet fick 12,3 poäng av 100 möjliga, Keron fick 67,4, vilket viktat mot priset ger att Biltema är lite drygt dubbelt så bra som Hilleberg.

Erik
 
Tältet väger 4,6 kg. iaf 2mansvarianten.

Tack för svar!

Jag vet inte hur bekant du är med tältvikter, men 4,6 kg är väldigt tungt för ett tvåmanstält.

Det finns tvåmanstält som väger under 1,5 kg, t.ex. Terra Nova Laser. Det finns också tält som är rymligare (nåväl, på några ledder i varje fall) än Biltematältet och väger mindre än hälften, till exempel Laserlarge 3.

Så även om jag tycker tältet är både användbart och prisvärt, så finns det skäl att vissa betalar mer för sina tält. Ska du vandra med tältet tycker jag du bör slanta upp snäppet mer och få ett lättare tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa tält i grupp Bo och sova 277
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.