Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Men varför just 100 grams?

... är kaffeberoende som varje riktig svensk ;)


Gemba! Eller som Toyotajanen säger:

Genchi Genbutsu, fritt översatt: -"Gå & se efter själv!".

Får man raljera lite över sitt eget koketterande med det som är ens intressen & personlighet, utan att bryta mot stadgarna för en gångs skull?

Allt nörderi, oavsett disciplin, är en stor del av min hobby och min personlighet har 3 grova karaktärsdrag; Tysken, Svensken & Ryssen.


Tysken, han mäter, prövar, mäter igen, testar, testar en andra gång då han ytterligare finner en ytterligare angreppsvinkel.

Ryssen, det är han som tycker en PET-flaska inte bara är adekvat, utan faktiskt helt perfekt bränslebärare; den är inte bara lätt, den är dessutom billig & går att uppbringa varsomhelst i hela världen. Det är även han som eldar alkylatbensin i sitt Trangiakök (det sotade dock en hel del för den som har sot som en "Big no-no". Det är dessutom Ryssen som tar över när svensken inte kommer till skott, men något måste böja sig.

Svensken är pragmatikern som försöker sätta samman det bästa av Tyskens & Ryssens lärdomar & erfarenheter i alla situationer som är oklara. Dock är det en ojämn kamp, för när hjulen väl börjat snurra, då får alltid ryssen sista ordet om något skiter sig.

Förstår du inte att allt klokt tal om ditt hemmameckade lättkök & 100 gr gastänk (kroppsnära, fascistoid grytmysning etc.) får min tysk att hoppa jämfota av förtjusning, klappandes händer & gällt skrika: -JAWOHL!!!

Således måste även denna stig vandras för att i den sanna "Genchi Genbutsu"-andan genomlysas & granskas ur varje aspekt?!!

På torsdag ska jag rejda NK, sen måste jag tjacka en Windmaster också, men det får bli nästa månads beställning.

Vilken brännare är ditt "weapon of choice"..?

Vilka pajer passar bäst ur ett folieperspektiv till Trangia 27?

Återigen, underbara människor här, så ta allt mitt svammel med 3 stora nypor...

Ps. Kaffe? Självklart! Men det vattnet bär du i termos efter frukost, då sparar du några gram som du slipper bränna på att värma upp utrustningen varje gång du bara kokar småvolymer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Senast ändrad:
/Helheten om nationalkaraktärer/
:)
(vågar inte ens tänka på vad jag själv är för en blandning...)
Vilken brännare är ditt "weapon of choice"..?
Sedan ett antal år Fire Maple i trenne skepnader: 116T, 117T och 118, dvs toppmonterad, markstående resp. markstående med förvärmningsslinga. De två förra ännu inköpta under andra namn, innan FM fick muskler nog att signera med eget i ställer för att legotillverka anonymt åt diverse "finare" europeiska märken.

Det finns säkert bättre, men jag tycker dessa är "bra nog" - de känns välgjorda och har skött sig klanderfritt genom åren (118 har jag dock inte använt så ofta). Lättreglerad, jämn och bredstrålande låga, det sistnämnda ett krav för min sorts matlagning. Passar perfekt under min relativt vida Trangiagryta och så slipper man bränna maten.
Av den anledningen går lilla Hornet 300T bort för min del - den ger en koncentrerad "svetslåga" som duger till att koka upp vatten till frystorkat eller på sin höjd någon soppa, men inte till mer seriös "matlagning" än så.
Kaffe? Självklart! Men det vattnet bär du i termos efter frukost, då sparar du några gram som du slipper bränna på att värma upp utrustningen varje gång du bara kokar småvolymer.
Tror du får vandra i rätt många dagar innan bränslebesparingen motsvarar vikten av en kaffefylld termos, men den beroendeproblematiken får de drabbade hantera bäst de vill :)
(obs självironi - jag är själv grav tenarkoman, som får detoxa mig före varje tur för att slippa abstinenshuvudvärk, eller i nödfall ta med koffeintabletter :p)
 
DU kommer inte ens få tuben exlosionsvarm fast du kokar över en liter vatten om det nu inte är +30 ute och tuben proppfull - då finns väl kanske risken.

En gång när vi skulle spränga en tub gjorde jag upp en eld med kanske 10 st 1*1cm pinnar och ställde på den.
Vi satt där med pilsner och vänta men helt plötsligt hörde vi ett ljud och elden slocknade.
Jag stack dit efter nån timma och botten hade buktats ut totalt spegelvänt och tuben hade då rullat av brasan.

Gjorde en större brasa och ställde på den , då kom den efter 5 min så marken skakade - scysst smäll.

Alla tuber är från fabrik testuppvärmda till +50 , dom smäller inte vid 52,432 grader.

Gör ni detta så ha den i en grop eller bakom en sten med botten ned.
Då sticker tuben uppåt.
 
:)
(vågar inte ens tänka på vad jag själv är för en blandning...)

Sedan ett antal år Fire Maple i trenne skepnader: 116T, 117T och 118, dvs toppmonterad, markstående resp. markstående med förvärmningsslinga. De två förra ännu inköpta under andra namn, innan FM fick muskler nog att signera med eget i ställer för att legotillverka anonymt åt diverse "finare" europeiska märken.

Det finns säkert bättre, men jag tycker dessa är "bra nog" - de känns välgjorda och har skött sig klanderfritt genom åren (118 har jag dock inte använt så ofta). Lättreglerad, jämn och bredstrålande låga, det sistnämnda ett krav för min sorts matlagning. Passar perfekt under min relativt vida Trangiagryta och så slipper man bränna maten.
Av den anledningen går lilla Hornet 300T bort för min del - den ger en koncentrerad "svetslåga" som duger till att koka upp vatten till frystorkat eller på sin höjd någon soppa, men inte till mer seriös "matlagning" än så.

Tack Joanna.
Du har gett mig utmärkta argument för inköp av ytterligare ett kök.

Men vilket??

Finns de i svenska butiker?

Thure
 
Kokande vatten må var högre än den max tillåtna temperaturen för förvaring men det är ändå olika förhållanden. Kokar man normal mängder vatten kommer det ju relativt snabbt skölja över behållaren innan det rinner ut på marken. Kommer tiden det är i kontakt med kärlet vara tillräckligt för att värma upp gasinnehållet så pass mycket att kärlet inte klarar av tryckökningen?

Skulle vara intressant att veta om detta är ett reellt eller tänkt problem.

Jag tror att detta är ett (fel-)tänkt problem och får jag tänka lite till så tänker jag bort problemet så här: Kastrullen på ett toppmonterat kök är större än gastuben. Då det kokar över rinner det längs sidorna på kastrullen och vid kastrullens botten tar gravitationen över och drar vätska rakt ner i backen - närmaste vägen mot jordens centrum, och då hamnar den varma vätskan på marken bredvid, runtom gastuben.
Skulle man få vätskan att hamna direkt på gastuben skulle det först rinna längs sidorna på kastrullen, sedan vågrätt längs kastrullens botten och sedan längs brännaren ner på gastuben.
Så har inte jag sett något rinna men så är jag inte heller någon flitig användare av toppmonterade gaskök. Jag kör gasbrännare i mitt trangia duossal, vilket funkar bra för mig - mina aktiviteter gör att jag sällan måste jaga gram (kajak, båt eller dagtur).

Men visst med en mindre gryta med samma diameter som gastuben eller mindre skulle det kunna rinna varmt överkok på tuben. Dock rinner det ju vidare ner på marken (tack igen gravitationen) så jag tror inte det hinner tillföra tillräckligt med värmeenergi för att tuben ska smälla.

/Patrik
 
Det har du helt rätt i , jag använde helt fel ord , ordet vuxen i soptunnan - haha.
 

Bilagor

  • 12274627_1531974920460106_6703817716994460421_n.jpg
    12274627_1531974920460106_6703817716994460421_n.jpg
    36.2 KB · Visningar: 311
Problemet är väl bara att väldigt många aldrig blir vuxna.

Märkligt nog finner riksdag/regering det nödvändigt att ha en socialstyrelse som utger råd och rekommendationer. Om alla vuxna klarade sig själva utan råd kunde landet Sverige spara stora pengar.
Ska flertalet svenska vuxna omyndigförklaras pga att de lyssnar på råd och rekommendationer?

Sen frågar jag mej hur vuxet beteende det är att elda brasa i syfte att smälla en gastub - det klassar jag som korkat eller möjligen ungdomligt oförstånd.

Jag aspirerar inte på någon diktatorsbefattning och vill inte heller polstra in världen med skydd men att själv provtrycka gastuber med en vedbrasa anser jag vara att utsätta sig själv och andra för en onödig risk. Gör inte detta - både för egen hälsas skull och för att inte slösa sjukvårdsresurser/skattepengar på en onödig olycka.

Man måste inte göra alla misstag själv - lyssna på andras råd och klokskap så blir det enklare/snabbare och billigare att lära.

/Patrik
 
Kanisterförsök

Menar du detta? https://backpackinglight.com/exploding_gas_canisters_the_hazard_of_overheating/
Kostar pengar att läsa. Testar dom på ett sådant sätt att det är applicerbart till den här situationen eller för dom ett väl underbyggt teoretiskt resonemang kring det?
Ja, bland annat.
Han värmde kanistrarna tills dom smällde. Han höll koll på temperaturen hela vägen. Jag vill minnas att ca 90% av kanistrarna inte bucklade ut botten innan smällen. Syftet var att med hjälp av en kopparbit leda tillbaka värme till kanistern så att köket fungerar bättre i kyla. På ett säkert sätt.
Han har skrivit en hel serie artiklar om detta.
Det lönar sig nog inte att köpa artiklar styckevis, bättre att bli medlem på siten om man är intresserad. Ämnet har diskuterats på många forum, det är inte nödvändigt att läsa honom för att få grepp om ämnet.
/John
 
/om faran med överkokning på toppmonterat gaskök/
Jag tror att detta är ett (fel-)tänkt problem (...) jag tror inte det hinner tillföra tillräckligt med värmeenergi för att tuben ska smälla.
Jag är bara en glad amatör, men får inte heller ihop det. Kan fantisera ihop en i praktiken helt osannolik kombination av samtidigt inträffade randvillkor - typ att gaspatronen redan är nästan för varm, kastrullen stor och bräddfylld, stora mängder kokar över samtidigt, vätskan är trög (typ gröt) och alltihop hamnar (och stannar!) precis över den förångade gaskudden över vätskeytan i gaspatronen - men skulle ens detta räcka? Och om det mot förmodan räckte för att spränga patronen - vilka ytterligare olyckliga omständigheter (t ex "rätt" blandning luft/gas) skulle krävas för att innehållet skulle antända?

I praktiken blir i alla fall mina gaspatroner aldrig mer än kroppsvarma (de kyls ju dessutom av under kokningen), enliterskastrullens innehåll högst en halvliter, och gaslågan ställd på lugnaste möjliga sjudning så snart det börjar småbubbla i kastrullens innehåll. Den lågan skulle inte räcka till för att få innehållet att stormkoka, men om det ändå inträffade, skulle de små mängder vätska som klarade sig över kastrullkanten hinna bli kalla redan innan de når behållarens yta.

Har aldrig heller hört talas om den sortens olycka. I det Darwin Award-fall som blivit omskrivet på detta forum handlade det om en gaspatron som ställdes ovanpå en kokande gryta, med ett par hundra grader varma förbränningsgaser och het vattenånga (som ökar värmeöverföringen) uppströmmande längs sidorna, och där tog det ändå minuter innan det small. Och det blev inget eldhav, bara örontjut efter smällen och skärsår efter kringflygande plåtsplitter.

Hemmagjorda "förvärmare" typ het kopparslinga som kontinuerligt leder förbränningsvärmen direkt till patronytan är ju en annan sak.

Men allt ovan är som sagt ett tyckande "på känn", så jag hoppas som vanligt på xxargs mer professionella :)
 
Tack Joanna.
Du har gett mig utmärkta argument för inköp av ytterligare ett kök.
Men vilket??
Finns de i svenska butiker?
Thure
Hoppsan, förlåt (anar att du redan har et antal :))!
De här köken har ju dykt upp under olika namn (GoSystems, Karrimor, tjeckiska Pinguin m fl), på ställen från fina friluftsbutiken till tillfälliga partier på Biltema. De två jag skaffade innan de såldes under eget namn ser ut och fungerar precis som originalet. Packalätt var nog först med dem i Sverige under deras riktiga namn, men de finns inte på deras hemsida nu. Annars är Ultralight Outdoor Gear, som jag länkade till, mycket bra och smidigt att beställa från, dessutom fraktfritt inom hela EU (passa på, det kanske blir slut med det efter brexit ;)).

De tre typer jag listat är byggda av samma grundelement och den bredstrålande brännaren beter sig precis likadant. Det enda som skiljer är om de är toppmonterade eller markstående, och av de två markstående - förvärmningsslingan hos 118 och att "benen" är av stål i stället för titan.
 
Människans problem

Jag är bara en glad amatör, men får inte heller ihop det. Kan fantisera ihop en i praktiken helt osannolik kombination av samtidigt inträffade randvillkor - typ att gaspatronen redan är nästan för varm, kastrullen stor och bräddfylld, stora mängder kokar över samtidigt, vätskan är trög (typ gröt) och alltihop hamnar (och stannar!) precis över den förångade gaskudden över vätskeytan i gaspatronen - men skulle ens detta räcka? Och om det mot förmodan räckte för att spränga patronen - vilka ytterligare olyckliga omständigheter (t ex "rätt" blandning luft/gas) skulle krävas för att innehållet skulle antända?

I praktiken blir i alla fall mina gaspatroner aldrig mer än kroppsvarma (de kyls ju dessutom av under kokningen), enliterskastrullens innehåll högst en halvliter, och gaslågan ställd på lugnaste möjliga sjudning så snart det börjar småbubbla i kastrullens innehåll. Den lågan skulle inte räcka till för att få innehållet att stormkoka, men om det ändå inträffade, skulle de små mängder vätska som klarade sig över kastrullkanten hinna bli kalla redan innan de når behållarens yta.

Har aldrig heller hört talas om den sortens olycka. I det Darwin Award-fall som blivit omskrivet på detta forum handlade det om en gaspatron som ställdes ovanpå en kokande gryta, med ett par hundra grader varma förbränningsgaser och het vattenånga (som ökar värmeöverföringen) uppströmmande längs sidorna, och där tog det ändå minuter innan det small. Och det blev inget eldhav, bara örontjut efter smällen och skärsår efter kringflygande plåtsplitter.

Hemmagjorda "förvärmare" typ het kopparslinga som kontinuerligt leder förbränningsvärmen direkt till patronytan är ju en annan sak.

Men allt ovan är som sagt ett tyckande "på känn", så jag hoppas som vanligt på xxargs mer professionella :)

Vi människor har problem med vissa saker. Lotterier bygger på att vi har svårt att uppskatta risker. Hur stor är risken att jag skall gå med förlust? Ökar den eller minskar den om jag köper en lott till? Köper jag alla lotterna är risken 100% att gå med förlust trotts att jag fått alla vinsterna.
Det samma gäller när tillverkaren har tryckt en massa varningar i manualen.
Om man betänker att: Över 90% av de olyckor som sker med gaskök direkt beror på att användaren har brutit mot någon punkt i manualen. Dvs rena handhavandefel.
Mindre än 10 % på ett tillverkningsfel på någon av produkterna.
Då kanske man försöker maximera säkerheten och inte tummar på den.

/John(en som ibland tummar på säkerheten)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.