Titaniumkastruller - är det värt det?

Hejsan!

Jag har länge grubblat över om jag för min UL-vandringsutrustning ska ha kokkärl i aluminium eller titanium. Titanium som bekant har en högre kvot styrka/vikt än aluminium och kärl av titanium kan därmed göras tunnare och lättare än motsvarande i aluminium.

Efter att ha läst ett inlägg här på utsidan dock så fick jag mig en tankeställare: Värmeledningsförmågan hos titanium är sämre än den hos aluminium och givetvis måste ju metallkärlet vara värmeförmedlaren mellan den förbrända gasen och vattnet som ligger i kärlet.

Så min fråga till er blir då, vad har ni för erfarenheter av titaniumkärl i jämförelse med aluminiumkärl? Jag vill gärna gå ner i vikt med mitt kök då jag i nuläget använder kokkärl i aluminium men jag vill inte att bränsleförbrukningen ska höjas för mycket pga dålig värmeledningsförmåga. Då skulle det ju istället kunna bli en förlust i det långa loppet.. jag är det man kallar en gramjägare :)

Alla erfarenheter vore intressanta att höra!

/Gustav
 
Det är en avvägningsfråga.

Den sämre värmeledningsförmågan påverkar bara att det tar längre tid innan uppkok sker. Denna skillnad skulle jag uppskatta till 30-60 sekunder (på sin höjd). Den mängd gas det går åt för denna tid är inte många tiondels gram.

Jag tycker snarare att man bör avväga om det är värt de pengarna det innebär att gå över till ett titaniumkärl. Det är stor prisskillnad mellan aluminium och titaniumkärl.

Är det värt det? Jag tyckte det.

//Peter
 
Lätt innebär aluminium eller titan. Det valet anser ego vara enkelt, titan då det är stabilt mot normala livsmedel till skillnad mot aluminum. Dessutom vet vi vad för obehag aluminium i kroppen förorsakar. YMMV
 
Värmeledningsförmågan påverkar inte prestanda på det sättet, det den påverkar är hur värmen fördelas över botten. Ska man bara koka vatten så borde titan fungera lika bra som aluminium, men ska man laga mat i grytan blir det skillnad.
 
Tack för svaren!

nermander: jag tillagar alltid mat direkt i kastrullen, frystorkad färdigmat är utanför min studentbudget ^^ Kan du exemplifiera skillnaden i koktid som du talar om? Tack för klargörandet om värmeledningsförmåga också :)

seobserver: aluminiumförgiftning lär väl endast bli relevant om kärlet skrapas upp av en metall hårdare än aluminiumet? För alu-kärl använder jag bara plastbestick so far men ska jag gå över till titanbestick så får jag nog kompensera med ett titankärl också..
 
Som sagt var, det blir nog ingen direkt skillnad i koktid, men med titan så sprids inte värmen så bra i botten. Det blir alltså bara varmt just där lågan ligger mot botten, man måste alltså röra hela tiden annars riskerar man att det bränner fast just där.
 
Enklare matlagning går ok även i titan. Finsåser kan man dock glömma. Som redan skrivits måste maten röras flitigare, ngt mer än i stål och definitivt mer än i alu.

...snösmältning brukar göra att titan slår sig lite i botten, stekning kan ha samma effekt...men det är inga större problem, kärlen funkar...mindre kärl är mindre känsliga...

//J
 
Har du ett

eller flera kokkärl?
Jag har tidigare haft en titankastrull mest för vattenkokning och ett belagt alukokkärl för gröt och annat som kan brännas vid i ett trangiakök. Numera har jag i stället två lätta hårdaniodiserade kastruller och än så länge föredrar jag de senare.

Thure
 
Det är en avvägningsfråga.

Den sämre värmeledningsförmågan påverkar bara att det tar längre tid innan uppkok sker. Denna skillnad skulle jag uppskatta till 30-60 sekunder (på sin höjd). Den mängd gas det går åt för denna tid är inte många tiondels gram.



//Peter

Om en normal uppvärmning av en halvliter tar 3.5 minuter och om förlängningen är 30 - 60 sekunder om man går över till titan så handlar det om 1-2 gram mer gasol och dubbelt på T-sprit.

Det är alltså inte obetydlig bränsleförbrukningsökning och äts upp ganska fort av den vikten man sparar med övergången till titankärl.

Detta förutsätter att det just tar 30 - 60 sekunder längre och detta kan nog endast provas fram med proveldning och vägning av förbrukad bränslen med ungefär samma pådrag och samma vattenmängd med samma starttemperatur.

Typisk för en trangia 27 med gasol och alumniumgryta av den gamla sorten är 6.5 - 7 gram gasol för att koka upp 0.5 liter vatten.

Om man också lagar seriös mat så är vidbränningskänsligheten också viktigt och dess värre, skall man få bra värmespridning så behöver man lite tjocklek på botten oavsett material och i ditt fall när det är tunt både alumniumgrytor och titangrytor för campingbruk, så skall man vara minst lika noga, om inte mer noga hur brännaren jobbar med tilltagen brännardiameter, lugn förbränning och inte några hot-spots med blåa kärnlågor som går rakt i grytan (det är där det bränns då) med andra ord, en ganska vid hattbrännare.

Duchmunstycke/svetsbrännarna som är avsedda för kylflänsade grytor fungerar inte bra på tunna flatbottnade grytor om du skall göra mer än att just värma vatten pga. vidbränningsrisken då det mesta av värmen lämnas av på en 5-kronas storlek ungefär i dessa fall
 
Senast ändrad:
Lagar man soppor o våta stuvningar samt rör om har ego inte upplevt att det brännt fast, men det är klart att slowfood och finare 3rätters inte görs bäst på friluftsköket.
Brukar röra med plastsked eller rörpinne.
 
Pådraget är också viktig och kan man dra ned så minskar både värmeflödet per cm^2 och och det hela blir mjukare även runt lågan. Detta förutsätter dock kök som kan dras ned ordentligt vilket gäller i flesta fall gasolbrännare, men inte alls självklart när det gäller MF-brännare.

Om man använder simmer-plate för att man inte kan dra av köket så motverkar man syftet med lättvikts-iden då bränsleförbrukningen minskar inte även om värmeflödet till grytan minskar...

med andra ord är det inte bara grytor och dess ev tunnbottheten och värmespridning i sidled man skall titta på, utan också på brännansystem där en sämre fungerande grytbotten kan kompenseras med en brännare med större diameter och mjukare låga så att det inte blåser hårt mot botten (kräver å andra sidan bättre vindskydd då ;-) )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.