Finns det gasolbehållare som är refill?

Är det någon som vet om/var jag kan köpa en gasolbehållare som går fylla på om och om igen?

En gasolbehållare som är refill helt enkelt..

Jag vet ju att Primus har engångsvarianter, som den här:
http://www.addnature.com/xlpicture.asp?img=X_PRIMUSGAS2207.jpg

Naturligtvis ska den vara lika liten och smidig som engångsvarianten.. Den ska ju användas för friluftsliv! Gasolbehållaren som jag är ute efter ska passa ihop med gasolbrännaren till mitt Trangia 25.
 
Refill

Finns inte till "bärbara" kök.
Coleman håller på och tar fram ett system som nästan är "bärbart"
 
Större gastuber i plast eller metall

finns förstås för utbyte där den gamla flaskan återfylls. Men engångs lättvikts är inte avsedda att återfyllas vilket man kan förstå med hänsyn till materialets tjocklek.

Bensin eller fotogenkök torde vara mera "PK" ur miljösynpunkt än engångsgaspatroner. Aluminiumflaskan kan i och för sig återvinnas beträffande metallen men det är nästan omöjligt att tömma en engångstub helt på gas via en funktionell låga i brännaren.

Thure
 
=( Tråkigt att det inte verkar finnas refill. Det hade varit smidigt då jag nog vet var jag hade kunnat fylla på till en billig peng. Det hade verkligen varit smidigt med refill..

Tack för svaren!

Förresten!
PK? Vad betyder det? (även om jag förstod ditt huvudsakliga budskap, Thure. =) )
 
Det gjordes en gång ett gaskök med löjligt liten påfyllbar flaska, funkade bra för veckoändar men slog nog aldrig riktigt, på goda grunder. Engångsburkar finns för att det är funktionellt.....
 
Det gjordes en gång ett gaskök med löjligt liten påfyllbar flaska, funkade bra för veckoändar men slog nog aldrig riktigt, på goda grunder. Engångsburkar finns för att det är funktionellt.....

Primus Pro.

Den gasbehållaren var snarast att jämföra med T-spritskvätten i Trangiabrännaren. Du fyllde på den från engångstuber och såna måste du ha med dig eftersom den lilla räckte ca 20 minuter.
 
Det går att återfylla 100-gr burkarna med rätt prylar och man tar gasen från motsvarande 230 eller 450 gram burk av samma modell - dock skall man helst t inte ta från husvagnstuben då den innehåller ren propan som har mycket högre tryck än gasblandningarna som finns i engångstuberna.

Det fins en del trådar om detta i forumet om du letar lite.
 
Bensin eller fotogenkök torde vara mera "PK" ur miljösynpunkt än engångsgaspatroner.

Förutsatt att man kör dom på vegitabilisk olja eller något annat förnybart. Annars är det spritkök som gäller, helst med närproducerad sprit :))), jäst av landets potatis och kokt med vindkraftsproducerad el.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.