Minskad avskjutning under älgjakten 2019

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bra metod och hålla stammen vid lagom nivå och santidigt får man ju fylla frysen med kött så får kaninen ha sin mat ifred. Är ingen fan och tugga gräs och dyligt och därför jagar jag.
 
Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av.

Det är väl en utav många bra metoder att se långsiktig utveckling, så länge som man tar hänsyn till förändringar i jaktsätt o.s.v.
Ett annat sätt är att räkna antalet observerade älgar under jakten (alltså alla, även de som inte skjuts).

Alternativet är ju att anställa folk som enkom går ut och räknar. Nog är det ju en bättre lösning att de som redan är ute och jagar bidrar med informationen.

Innan man tar ställning ska man såklart också koppla inventeringen mot målet. Har vi siktat på att minska älgstammen, då har vi ju lyckats. Har vi siktat på att hålla den på oförändrad nivå, då är det något som inte stämmer.

Sen kan man ju alltid debattera hur opartisk den intervjuade är.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

lsjonsson

Avslutat
Det är väl en utav många bra metoder att se långsiktig utveckling, så länge som man tar hänsyn till förändringar i jaktsätt o.s.v.
Ett annat sätt är att räkna antalet observerade älgar under jakten (alltså alla, även de som inte skjuts).

Alternativet är ju att anställa folk som enkom går ut och räknar. Nog är det ju en bättre lösning att de som redan är ute och jagar bidrar med informationen.

Innan man tar ställning ska man såklart också koppla inventeringen mot målet. Har vi siktat på att minska älgstammen, då har vi ju lyckats. Har vi siktat på att hålla den på oförändrad nivå, då är det något som inte stämmer.

Sen kan man ju alltid debattera hur opartisk den intervjuade är.

Älgobs har ju fungerat bra som ett underlag för uppskattning av älgstammen under dom 30 år som jag har jagat.

Björn Sundgren har alltid haft en bra inställning, för även vi jägare förstår att vi inte kan ha en älgstam som skenar i tillväxt.
 
"Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av."

Vi hade spårinventering vintertid när jag jagade i Norrbotten.

Älgbetesinventering är en metod som används av skogsstyrelsen, metoden skevar lite då den mäter mest tall ungskogar och för få ytor inventeras (av kostnadsskäl) för att kunna se lokala variationer.

Spillningsinventering är också en bra metod.

men älgobservationer och avskjutningssiffror är något som kan fås fram över hela landet och är billigt.
 

lsjonsson

Avslutat
"Jag hoppas innerligt att vi har bättre metoder för att inventera älgstammen än att se på hur många som skjuts av."

Vi hade spårinventering vintertid när jag jagade i Norrbotten.

Älgbetesinventering är en metod som används av skogsstyrelsen, metoden skevar lite då den mäter mest tall ungskogar och för få ytor inventeras (av kostnadsskäl) för att kunna se lokala variationer.

Spillningsinventering är också en bra metod.

men älgobservationer och avskjutningssiffror är något som kan fås fram över hela landet och är billigt.

I Kalix brukar vi ha flyginventering för att få en uppskattning över antalet älgar/1000 ha. Den brukar ju vara i feb-mars men då får det inte vara busväder utan helst lite nysnö som har täckt över gamla spår.
Vädrets makter kan man inte göra något åt.
 
Skogen är full av älgar, björnar och skogsfåglar och nästa månad börjar jakten först ut björnen 10 st får fällas här denna höst.......snart får man fylla frysen igen.
 

lsjonsson

Avslutat
Skogen är full av älgar, björnar och skogsfåglar och nästa månad börjar jakten först ut björnen 10 st får fällas här denna höst.......snart får man fylla frysen igen.

...och 60 björnar är skjutna under skyddsjakt i Norrbotten.

Har ni börjat gå igenom passlinjer och kolla till tornen, m. m?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.