Reklamera membran

Skilj på reklamationsrätt och garanti!

Tillverkaren garanterade varan under 2 år. Motsvarande skydd enligt KKL är endast 6 månader. Reklamera både fick och gjorde personen. Dock är bevissvårigheterna avsevärda eftersom köparen då måste visa att felet förelåg vid tidpunkten för köpet och därmed handlar det således i slutändan oftast om tillverkarens goodwill. .

Ja, det var precis i denna situation jag hamnade med min jacka. Jackan blev till slut helt oanvändbar vid regn då det började rinna vatten innanför laminatet, längs med ryggen på mig.
 
Det finns egentligen bara tre typer av fel som man som konsument är skyldig till: direkta skador på plagget, slitage och felaktig skötsel i förhållande till instruktionerna. När det gäller slitage så menar jag, antingen det stämmer med lag och rätt eller ej, att det handlar om mekanisk nötning i någon form. På tyg ska detta märkas genom att det gnuggas sönder och underliggande lager (=membranet) börjar titta fram. Om det sker, kan jag acceptera att företaget inte tar tillbaka jackan för reklamation. Men om tyget delaminerar på en 2,5 år gammal jacka, om den i övrigt inte uppvisar spår av slitage, så kommer jag inte att acceptera det som slitage. Det är ju ändå något som sker inne i tyget och får helt enkelt inte hända, oavsett ålder på jackan.

Nu var det inte frågan här men, att membranet skulle börja släppa igenom vatten, även om de över- och underliggande tygerna inte är slitna, finns inte i min bok. Varför skulle det plötsligt göra det, ens om jackan är 10 år gammal? Skulle membranfunktionen slitas av vattenmolekylerna? Fånigt.
 
Något som ofta spelar in här i detta segment är att de flesta av tillverkarna faktiskt är väldigt måna om sina varumärken. Det är så de lyckas sälja oss jackor för x antal tusen kronor.

Det är nämligen betydligt svårare att sälja kläder till rejält uppblåsta priser om man har fått ett rykte om dålig kvalité och eller dålig service.

Många av premium friluftskläder tillverkarna värderar sitt varumärke/ rykte högre än att bråka allt för mycket om ersättning av kläder som inte håller måttet. Det är helt enkelt billigare att ersätta ett antal klädesplagg som egentligen inte hade fallit under garanti (motsvarande) än att försöka återskapa ett förtroende för sitt varumärke.
 
Något som ofta spelar in här i detta segment är att de flesta av tillverkarna faktiskt är väldigt måna om sina varumärken. Det är så de lyckas sälja oss jackor för x antal tusen kronor.

Det är nämligen betydligt svårare att sälja kläder till rejält uppblåsta priser om man har fått ett rykte om dålig kvalité och eller dålig service.

Många av premium friluftskläder tillverkarna värderar sitt varumärke/ rykte högre än att bråka allt för mycket om ersättning av kläder som inte håller måttet. Det är helt enkelt billigare att ersätta ett antal klädesplagg som egentligen inte hade fallit under garanti (motsvarande) än att försöka återskapa ett förtroende för sitt varumärke.

Precis! Jag har till exempel strukit Bergans från min lista efter att ha läst denna diskussionstråd.
 
Det finns egentligen bara tre typer av fel som man som konsument är skyldig till: direkta skador på plagget, slitage och felaktig skötsel i förhållande till instruktionerna. När det gäller slitage så menar jag, antingen det stämmer med lag och rätt eller ej, att det handlar om mekanisk nötning i någon form. På tyg ska detta märkas genom att det gnuggas sönder och underliggande lager (=membranet) börjar titta fram. Om det sker, kan jag acceptera att företaget inte tar tillbaka jackan för reklamation. Men om tyget delaminerar på en 2,5 år gammal jacka, om den i övrigt inte uppvisar spår av slitage, så kommer jag inte att acceptera det som slitage. Det är ju ändå något som sker inne i tyget och får helt enkelt inte hända, oavsett ålder på jackan.

Nu var det inte frågan här men, att membranet skulle börja släppa igenom vatten, även om de över- och underliggande tygerna inte är slitna, finns inte i min bok. Varför skulle det plötsligt göra det, ens om jackan är 10 år gammal? Skulle membranfunktionen slitas av vattenmolekylerna? Fånigt.

Slitage handlar inte bara om mekanisk nötning. Se mitt inlägg högre upp i tråden. Membran bryts ned av kroppsfetter. De släpper helt enkelt från ytter och innerväven och när de väl släppt så bryts de av väldigt enkelt och jackan börjar läcka.
 
Slitage handlar inte bara om mekanisk nötning. Se mitt inlägg högre upp i tråden. Membran bryts ned av kroppsfetter. De släpper helt enkelt från ytter och innerväven och när de väl släppt så bryts de av väldigt enkelt och jackan börjar läcka.

Men vem tror tillverkarna ska använda jackorna? Skyltdockor? Kroppsfetter borde väl ett klädesplagg vara konstruerat för att tåla? Det blir ju fånigt annars. "GoreTex är kanon, svettas hur mycket du vill, svetten bara sugs ur jackan. Men nåde den som får med lite kroppsfett i svetten, då kan ju inte garantin gälla."

Jag har aldrig varit med om delaminering, men läckt har mina GoreTexplagg gjort i alla fall. Jag begär egentligen inte att de ska klara vad som helst, men jag vill veta vad jag kan förvänta mig enligt tillverkarna INNAN jag köper plagget i fråga om tålighet och hållbarhet, och inte få reda på det vid en reklamationsdiskussion. Det är först då som jag kan ta ställning till om det är värt att investera de surt förvärvade slantarna.
 
Men vem tror tillverkarna ska använda jackorna? Skyltdockor? Kroppsfetter borde väl ett klädesplagg vara konstruerat för att tåla? Det blir ju fånigt annars. "GoreTex är kanon, svettas hur mycket du vill, svetten bara sugs ur jackan. Men nåde den som får med lite kroppsfett i svetten, då kan ju inte garantin gälla."

tjaaa... ibland undrar man med tanke på skärning, design och materialval. Att det är dåligt med material som inte klarar kroppsfetter håller jag fullständigt med dig om men vad jag försökte säga med mitt förra inlägg är att membran kan slitas på helt andra sätt än bara rent mekanisk nötning från utsidan(eller insidan). Teknologin har begränsningar.

Ta bilar som rostar till exempel. Vi har haft bilar 100 år, de rostar fortfarande även om vi har gjort vissa framsteg i form av galvaniserade karosser, bättre lacker etc. Men kör man en bil året om i mellan sverige, utan att tvätta och förnya rostskyddet så kommer den att rosta! Garanterat! Samma med jackor!
  • Kroppsfetterna får tyget att delaminera
  • salt kristaller(från svett) är vassa och skär sönder materialet
  • smuts och fetter sätter sig på DWR-molekylerna och får dem att "tappa" sina hydrofoba egenskaper
  • styva vävar tenderar att vika sig på samma ställe och just den punkten riskerar att få utmattningsskador
  • plagg som inte torkas ordentligt kan få mögelskador som kan leda till delaminering

Nu är ju gore-tex betydligt tuffare mot nästan alla ovanstående punkter än t.ex. tunnare PU membran, de har dessutom sin egna garanti som du kan utnyttja om inte tillverkaren vill godta din reklamation.
 
Nu är ju gore-tex betydligt tuffare mot nästan alla ovanstående punkter än t.ex. tunnare PU membran, de har dessutom sin egna garanti som du kan utnyttja om inte tillverkaren vill godta din reklamation.

Precis, Det finns många olika membran har likvärdiga egenskaper.Gore-texs egna garanti är såklart ett argument för deras produkt jämfört andra membran. De har också ett varumärke de vill försvara.
 
Bergans Heilhorn lady jacket

Hej!

Jag undrar hur det gick med reklameringen av din jacka? Jag köpte en Bergans Heilhorn Lady jacket i juli 2015 för en (i mina studentögon mätt) smått astronomisk summa. Jag har letat mig tokig efter kvittot men har inte hittat det - trots att jag hittat de sparade taggarna och skötselråden som jag alltså behållt. Jag blir SÅ frustrerad för jag brukar verkligen alltid spara kvitton av dyrare saker. Är det helt kört att reklamera ett plagg om en inte har kvittot från återförsäljaren (i mitt fall XXL)?

Det som nu hänt är i vart fall att dermizax-membranet skiljt sig helt på stora områden i nacken (på kapuschongen) och över skuldrorna (dvs där en behöver regntätheten som mest när en vandrar). Det mellersta av de tre lagren som dermizax består av tycks liksom ha smulats sönder/luckrats upp och kvar blir det yttre och inre lagret som alltså plötsligt inte hänger ihop längre.

Jag har använt jackan från och till i vardagen men inte kånkat särskilt mycket tunga fjällryggor i den - men ändå har den nu alltså börjat släppa igenom vatten och känns nu också som den är mer benägen att gå sönder. Jag är jättebesviken då jag verkligen såg inköpet som en stooooor investering och trodde att jag investerade i en slitstark skaljacka som skulle hålla i många års friluftsturer. Har någon dylika erfarenheter? Har någon haft kontakt med Bergans of norway angående något dylikt ärende? Hur blev ni bemötta - och vart vände ni er? Jag har svårt att hitta en mailadress dit jag kan vända mig direkt till Bergans.
 
Om du köpte med kort kan xxl hjälpa till att leta reda på kvittot.
Du kan även kontakta banken för att få exakt datum och klockslag.

Får du ingen hjälp från XXL kan du lämna in jackan för lagning hos rekommenderad (av Bergans) verkstad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimkarlsson1022 Reklamera kängor? Kläder 6
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
gurrah Reklamera rea-byxor Kläder 23
prylManne Strulande haglöfs helium.. reklamera igen? Kläder 6
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran på membran? Kläder 64
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.