Torka mat

Står säkert i tråden men den var lite rejält lång.
Hur lång tid från tillagning är maten tjänlig? På ett ungefär. Säg enkla vanliga rätter såsom köttfärssås etc.
 
Står säkert i tråden men den var lite rejält lång.
Hur lång tid från tillagning är maten tjänlig? På ett ungefär. Säg enkla vanliga rätter såsom köttfärssås etc.
Köttfärssås gjord utan extra fett på mager köttfärs som torkats korrekt håller i regel minst en månad i rumstemperatur, runt sex månader i kylen och runt ett år i frysen.

Sedan finns det en mängd variabler som påverkar hållbarheten nämligen temperatur, fukt, syre och ljus. Om du torkar köttfärssåsen väl, vakuumförpackar den med ett syreabsorberande paket och förvarar den i frysen så kommer den att hålla mycket längre.

Edit.
Dock värt att tänka på om man planerar att lagra mat med vatteninnehåll högre än 10% i lång tid så kan det innebära risk för Botulism. Jag skulle nog inte lagra just köttfärs i mer än ett år utan att vara säker på vad jag gör.
 
Senast ändrad:
Tråden är lång och jag har läst den i sin helhet för ngt år sedan. Kan dock inte minnas om jag sett svar på följande fråga:

Finns det något sätt man kan förbehandla maten innan man torkar (eller efter) så att den har lättare att dra åt sig vätskan när man sedan ska tillaga den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag åt häromdagen en grönsakssoppa som jag torkade för 2 år sedan. Den har följt med på 1 regnig vecka i fjällen och sedan legat i ett skafferi i 2 år. Tillagad utan särskilt högt hygienisk medvetenhet. Den smakade fortfarande prima :)
 
(...) Finns det något sätt man kan förbehandla maten innan man torkar (eller efter) så att den har lättare att dra åt sig vätskan när man sedan ska tillaga den? (...)
Jag tycker att det helt enkelt funkar olika för olika ingredienser. Näst efter det - med att man inte övertorkar. Då blir fr a grönsaker hårda och sega på ett mer irreversibelt sätt. Ett knep att säkra mot detta som jag använder är att jag mättar dem med lite fett före torkning - särskilt sådant som auberginer, svamp, purjolök m m håller sig då smidigt och blir godare vid återvattning. Morötter tycker jag alltid blir lite trista och sega, men även där hjälper lite fett (samt faktiskt en gnutta socker).
I övrigt är det naturligtvis i de flesta fall så att sådant som kokats länge håller sig tillgängligare för kroppen än "råtorkat".
 
Hur gör du när du mättar grönsakerna med fett?
Jag använder helt enkelt matfett vid tillagningen, t ex steker auberginer, svamp, vissa rotgrönsaker o. d. i smör eller olja (auberginer suger åt sig duktigt, så man ska inte överdriva - överskottet rinner sen ut i ugnen vid torkningen :p).
De grönsaker jag vill ha råa eller bara förvällda/lättkokta (purjolökshack, brytbönor, små broccolibuketter, vattenkastanjer, morotsslantar o.d.) skakar jag efter finfördelning runt i en stängd glasslåda tills de blir lite lagom "insmorda", varefter jag alltså förväller dem till önskad mjukhetsgrad - OBS inte på spisen utan "torra" i mikrougn. Därmed slipper jag laka ur näringsämnen och behöva torka ur det kokvatten som hade behövts vid vanlig kokning/förvällning.
Inbillar mig att en gnutta socker förhöjer smaken och förbättrar konsistensen ytterligare litet vid återvattningen, så den åker med i blandningen.
 
Här litet av torksatserna inför den Norgetur jag precis kommit hem från. De små högarna längst upp är flagor av torkad tomatpuré (som sen mixades till pulver) och mellangrovt mixade svarta oliver. Längst ner till vänster torkade tomater. I mitten broccolibuketter, brytbönor, vattenkastanjer, gula och röda morötter och litet rödlök. Uppåt till höger purjolök och neråt auberginer (stekta med lite purjo för smakens skull).
Allt utom oliverna (som ju är feta av sig själv) är lätt fettmättat enligt beskrivningen ovan. Inget krävde blötläggning inför återvattning/tillagning, men morötterna blev som sagt lite halvtrista, och det gör de hur jag än bär mig åt. Brytbönorna och brocccolibuketterna blev riktigt fina. Vattenkastanjerna blev bäst - knapriga och spänstiga precis som färska.
Tomatpurén löste sig momentant och gav en härligt intensiv tomatsåssmak till mina bulgurgrytor; gifte sig också väldigt lyckat med olivsmaken.
 

Bilagor

  • 081.jpg
    081.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,295
Tack
Ja torkade morötter har jag svårt för, men kan bero på att jag inte tycker om kokta heller :)
Då ska jag testa att smörmätta i nästa omgång och se om det blir skillnad.
och så ska jag prova att förvälla i micron som du skrev.

Hur torkar du tomatpuré? En klick på plåten bara?
 
(...) Hur torkar du tomatpuré? En klick på plåten bara?
Välj din favoritsort, tryck ut tubens innehåll på bakplåtspapper (gärna av flergångsmodellen, men vanligt går också bra), krydda ev. extra med vad du nu vill (jag gillar lite svartpeppar och spiskummin) och stryk ut rimligt tunt och jämnt med t ex en slick och/eller vanlig bordskniv för avstrykning (tänk spackla eller tunnputsa ;)). Stick in ugnsgallret undertill och sätt in i ugnen för torkning på vanligt sätt (= lägsta inställbara värme + ugnsluckan på glänt).
Torka tills det är helt sprött, om du inte tillsätter något matfett (jag gör inte det just i detta fall, eftersom det funkar lika fint utan). Det blir lite uppspruckna flagor, som lossnar lätt från pappret. Man kan naturligtvis sluta där, flagorna löser sig lika fint vid tillagningen, men för packbarhetens skull kör jag dem en kort omgång i mixern, så jag kan blanda "tomatpulvret" i resp. maträtt utan att det blir för skrymmande.
 

Bilagor

  • 075.jpg
    075.jpg
    43.4 KB · Visningar: 670
Är det bara jag som har två bredder av japanspackel i kökslådorna? :)
Det finns många bra verktyg som funkar bra i köket.
Hehe, nä jag har flera stycken plus någon småtandad, men så noga är det inte med jämnheten, och jag tänkte ju anpassa "receptet" till ett lite mer standardutrustat kök, ;)
Alla behöver ju inte tycka det är lika roligt att nörda in sig i diverse matexperiment ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.