Laga mat i tält!

Jag har tidigare, när det regnat eller varit dåligt väder, brukat laga mat under yttertältet. Jag köpte ett Hilleberg Enan i somras och där finns en varning för att göra det. Nån som har synpunkter på det?
 
Beror mycket på hur du gör och vilket kök och tält det gäller.

Bensinkök och fotogenkök samt spfitkök är bra att starta utanför.

I tältkåta och liknande är det säkrare än i låga tält som i Enans absid.

Haka av åtminstone en del av innertältet och placera känet under största höjden av yttertälter så minskar risken för brand.

Det måste också vara välventilerat med tanke på kolmonooxidförgiftning och andra avgaser.

Thure
 
Jag hör till de fega (alt. försiktiga, alt. förnuftiga ;)) som inte vågar laga mat i innertältet. Däremot har jag med ytterst enkla medel fixat en "veranda" till mitt lilla tält, som jag lagar mat under vid dåligt väder - se bild. Ser att Enan har ungefär samma arkitektur som min Ringstind SL, så kanske du kan göra nåt liknande. Jag sydde helt enkelt fast en kraftig klädd hårsnodd i förstärkningen precis nedanför blixtlåset och knöt fast en reglerbar tältlina i. En stav har jag ändå med för vadandets skull. Höjden/lutningen på "verandataket" justeras med stavlängd och linspänning efter hur mycket det blåser/regnar (på bilden är det maximalt öppet p g a det fina vädret)
 

Bilagor

  • 2016-08-23 001 061.jpg
    2016-08-23 001 061.jpg
    73.5 KB · Visningar: 1,969
Varningen är nog snarare för kolmonoxidförgiftning än för att tältet ska brinna upp (även om det också är en risk). Jag har för mig att norska militären gjorde en del studier på kolmonxidförgiftning i tält med ganska betänksamma slutsatser.

Slarva ALDRIG med ventilationen i tältet när du lagar mat, och börjar du känna dig dåsig eller får huvudvärk så måste du genast ta dig ut och andas frisk luft. Kolmonoxid har en högre affinitet till de röda blodkropparna än vad syre har, så om de röda blodkropparna blir mättade med kolmonoxid så kommer du att kvävas även om du är ute ur tältet och andas frisk luft.

Med detta sagt så lagar jag själv mat i tältet men ser till att alltid ha ventilationshålen helt öppna samt "dörrarna" delvis öppna för god luftgenomströmning. Att bara dra upp dragkedjan i dörren 1dm gör stor skillnad på luftgenomströmningen.
 
Välventilerat vid öppen låga rent allmänt och ännu mera välventilerat om man har en gryta ovanpå lågan då det höjer CO-halten i spisavgaserna rejält av de kylande ytorna.

Kan man värma grytorna ca 2 cm högre över lågan än kökets standardhöjd från fabrik över lågan så minskar man kraftigt CO-bildningen även med gryta på köket - Detta beror på att lågan hinner brinna mer färdigt innan de heta gaserna någ den kalla grytan.

Sedan är det olika på kök hur mycket CO de avger i olika situationer och även bränsletyp påverkar kraftigt - campingasol ger minst medans fotogen/diesel ger mest även om lågan brinner blått i båda fallen.

Man skall _inte_ elda med kök som har kylflänsade grytor inne i tält, ens välventilerade sådana, grytorna med kylflänsar kyler så mycket och köket bränner hårt in mot grytbotten att de blir så stora CO-producenter att de är att betrakta som farliga vid användning mindre inomhus-rum och i tält.

---

Kolmonoxid är en smula lättare än luft och följer med de varma spisavgaserna och ser man till att ha rejäl utsläpp för luft i takhöjd och kollar verkligen att varmluften pyser ut och luftintag låg ned så minskar man halten CO inne i tältutrymmet. - detta är speciellt viktigt när man har grytor på köket. bli miljön varmt och skönt i tältet så är ventilationen för liten - skall hellre vara åt det dragiga hållet...

En sak till som kan vara bra när man tvingas elda i skydd är att ha en batteridriven CO-mätare och sätts i samma höjd som huvudena när den används. Den har samma 'tröghet' som en människa och reagerar inte för korta lite högre CO-halter vid tex. kortare tids matlagning om resten av tiden är friskluft, men när en sådan börja varna och larma - då är det allvarligt och ut i friska luften så fort det går och det är sluteldat - kanske i flera dagar framöver.

Även en lättare kolmonoxid förgiftning som inte skulle märkas alls vid havsnivå - kan vara fatal och tvinga de utsatta att vända till lägre nivåer akut om man är på högre höjder (typ över 2500 m)
 
Jag brukar försöka att ha köket utanför tältet men själv sitta inne i tältet med öppen dörr. Gäller då att tältet är uppsatt så att öppningen ligger på lä-sidan.

I de flesta fall har man ju en gryta med lock på köket och då gör det inget om det kommer lite regn på den. Det är ju nästan bara om man ska steka och det regnar mycket som det blir problem med regn på köket.
 
Vegard Ulvang var nära att omkomma

För några år sedan läste jag en norsk utredning om risken för kolmonooxidförgiftning vid matlagning i tält. Tror att den var föranledd av att den tidigare elitskidåkaren (olympiskt guld, världskuppvinnare m m) Vegard Ulvang var nära att omkomma i samband med matlagning i tält.
Kan tyvärr inte hitta utredningen nu.

/Thor
 
Tack för länken, norrmännen verkar ha gått till botten med frågan. Bland annat står det att en gryta med värmeväxlare ger 10-20 gånger högre utsläpp av kolmonoxid. Att använda en sådan i ett litet tält såsom Enan är inte att rekommendera.
Rimligtvis borde tältets volym ha stor ha stor påverkan hur snabbt halterna av CO blir farliga.
 
Tack för länken. Vi har diskuterat frågan flera gånger tidigare men att Primus Etaexpress har så mycket högre utsläpp av CO var en nyhet för mig.
Får köra det köket enbart utanför tält och hus framöver.

Alla Utsidanläsare borde läsa PDF-artikeln.

Thure
 
Hur överlever dom som är ute på vinterexpeditioner veckor o månader.... tält me stormmattor o snö högt upp på tältduken.
De eldas ju på duktigt me bränsleköken o smälta vatten för att kunna laga mat..

Finns ju inte precis nå alternativ när de är -30 ute på fjället o öppna upp verandan på tältet o fixa till mat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Laga mat i absid? Bo och sova 49
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
ssundin Down mat pumpning, hjälp! Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.