Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande?

GoLite

GoLite som tillverkar ett antal olika lättviktsprylar har två ryggsäckar verkar intressanta, Gust och Trek.

Har dock ingen erfarenhet av dem själv.

http://www.golite.com

Själv kör jag med en Berghaus Vulcan sedan många år tillbaka. Utan sidofickor och lite klipp med saxen så väger den under 2 kg vilket inte är dåligt för en 80 liters säck.
 
Re: GoLite

LonesomeHiker; sa:
Själv kör jag med en Berghaus Vulcan sedan många år tillbaka. Utan sidofickor och lite klipp med saxen så väger den under 2 kg vilket inte är dåligt för en 80 liters säck.

Vart har du valt att klippa? Hade gärna fått ner min vulcan lite till...
 
Golite Gust

Volymen är (för size L) 63+4+17 (med framficka och expanderat huvudfack) = 84 liter. Vikten är 590 gram. Borde bli ca 7 gram per liter då, men jag är lite morgontrött.. Är helnöjd med säcken, den bär vikter upp till 15 kilo bra med liggunderlaget upprullat inuti. När den är så lätt offras förstås allt "lull-lull" som många uppskattar men jag själv är glad att slippa.
 
Tillbehör

Hallå!
Jag antar att man kan köpa till alternativt tillverka själv någon slags praktiska avbärarremsfickor á la Lundhags och montera dessa på t.ex Berghaus Vulcan eller annan säck utan lull-lull om man skulle vilja det. Någon som känner till bra tillbehörsfickor som kan monteras utan att det ger skav eller är hela idén dum?
 
Re: Moonbow Gearskin, cross posting från 'Fjällvandring'

laurentiusweg; sa:
Om jag ska bära tungt så har jag volym och bärsystemet, om inte så är själva säcken inte allför svår. Idén är att själva packningen ger stabilitet och komfort: Z-rest (t ex) på innersidan längs ryggen + komprimera utrustningen tills den är stabilt nog och vikten distribueras till en fullständig bärsystem. Det funkar utmärkt åtminstone med träningsvikten 17kg.
Jag har läst om Gearskin och fattar principen. Iden är bra men jag är lite skeptisk till att det inte finns någon förstyvning eller ram mellan axelremmar och avbärarbältet utan att packningen skall styva upp det. Hur blir det med "rygglängden", den är inte så bra med justerbara ryggor heller.
Sedan är inte ens "ramlösa" ryggor är helt ramlösa. Gearskinnets packningsmetod påminner lite om den variant av trämesar vi gjorde i min ungdom, en ren trämes dit sedan knöt man fast sin packning i ramen på samma sätt som i Gearskinnet. Men då hade man i alla fall en ram. Ett mindre problem är att packningen ständigt ligger uppackad när man har rast eller övernattar.
Jag upplever samma sak med min "ramlösa" wolfskin. Trots att den är två delad, har två sidorickor och två fickor i topplocket tycker jag att det är hopplöst att hålla någon ordning, allt bara vandrar omkring i ryggsäcken och när jag får upp tältet får jag gräva fram allt i ryggsäcken för att hitta det jag letar efter. Trots alla färgkodade påsar :) Annat var det med Camptrail Ponderosan med två fack och sex fickor där jag hade ordning på allt.
Jag väntar på ditt utlåtande efter att du gjort din Sarekvandring // Roland
 
Re: Re: Moonbow Gearskin, cross posting från 'Fjällvandring'

Hej Roland,

jag ska ge mig iväg inom kort men några korta funderingar även före själva vandringen.

Hur blir det med "rygglängden", den är inte så bra med justerbara ryggor heller.
Gerskin påverkas enligt dina personliga uppgifter betr. storlek etc. Min passer mig otroligt bra och besparar mig vikten för justeringsmöjlighet.

...det är hopplöst att hålla någon ordning, allt bara vandrar omkring i ryggsäcken...
Eftersom utsrustningen blir komprimerad så är ordningen inget problem alls. Med ett undantag behävs inga sidofickor längre - jag bara stoppar in eller tar ut.

Stabiliteten i bärsystemen är den stora overraskningen - det funkar bättre än vad jag kunde föreställa mig och bärsystemen distribuerar vikten utmärkt.

Ett mindre problem är att packningen ständigt ligger uppackad när man har rast eller övernattar.
Det stämmer väl betr. lägret (men varför rast?). Men vid 7,5 g / l volym (maxvolym) accepterar jag det. Och jag använder nästan allt jag har i säcken i lägret (under mina ben, huvudet..., själva Gerarskin använder jag som del på min liggunderlag). När det är dags att packa igen på morgonen (ground sheet som en slags väska inne i Gearskinen), packar jag Gearskinen under Hexen, och när allt är färdigt, rivs Hexen och packas i utefickan.

Jag ska berätta om själva vandringen och hur utsrustningen funkade i eget tråd i 'Fjällvandrings'-forum.

mvh Lukas
 
Säck beställd!

Jaha, så slog man då äntligen till. Som vanligt när jag söker stod valet mellan två kvalitetsmärken med alltför höga siffror på prislappen. Efter att i går ha provat en Arcteryx Bora 95 så beställde jag en från http://www.paragonsports.com i USA för mindre än halva priset av vad den kostar i Sverige.
Får hoppas den passar!
Tack för tips och en intressant tråd!
 
Kapa vikt på Berghaus Vulcan

Patric!

Så här har jag kapat vikt från min Vulcan:

Sidofickorna inkl. alla remmar lämnar jag hemma (673gr)
- Iofs en fin funktion med avtagbara fickor men enligt mina principer så SKALL en 80 liters säck räcka, gör det inte det så får jag börja se över vad jag har med mig. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att ta med mig en sidoficka inklusive bärrem för att tjäna som utflyktssäck.

Infästningarna till sidofickorna, blixtlås och hela klabbet. (126gr)
- Remmarna som man fäster själva väskan i har jag låtit sitta kvar som kompressionsremmar.

Avdelaren för det undre facket (41gr)
- Gillar inte designen med ett undre fack. Packar heller i packpåsar som jag själv bestämmer storleken på.

Spännremmarna ovanpå locket (46gr)
- De ända prylarna som jag kan tänka mig att hänga utanpå ryggan är isyxa och ev. blöta prylar för tork.

Fäste för isyxa (24gr)
- Har inget behov för mer än en (1) isyxa därför kapade jag bort ett av de två fästena.

Totalt sätt så innebär detta att jag kan dra av 910 gram från den vikt som Vulcan väger i standard 100 liters versionen, 2900 gram.

Voilá en 80 liters säck med fint bärsystem med vikten 1990 gram ! Kan jämföras med t ex Arcteryx Bora 82 liter och 3200 gram.
 
Re: Kapa vikt på Berghaus Vulcan

LonesomeHiker; sa:
Voilá en 80 liters säck med fint bärsystem med vikten 1990 gram ! Kan jämföras med t ex Arcteryx Bora 82 liter och 3200 gram.

STOR KONST!!

Jag tackar så ödmjukast för din ingående beskrivning om hur man snabbt lättifierar sin rygga, jag skall fundera i helgen men sedan så blir det nog saxen på Måndag!

Tack igen
 
Rätt skönt att inse att ens Vulcan egentligen är en lättviktssäck! :)

Jag vet inte om jag vågar klippa bort dragkedjorna till sidfickorna (det strider ju mot hela Vulcankonceptet), men isyxefästena och bottenavdelaren kan man ju hiva, och fästremmarna på locket är ju bara i vägen...

Ska nog klippa lite ändå.
 
Nordesjo; sa:
Rätt skönt att inse att ens Vulcan egentligen är en lättviktssäck! :)

Jag vet inte om jag vågar klippa bort dragkedjorna till sidfickorna (det strider ju mot hela Vulcankonceptet), men isyxefästena och bottenavdelaren kan man ju hiva, och fästremmarna på locket är ju bara i vägen...

Ska nog klippa lite ändå.
Isyxefästena är bra att fästa t.ex fiskespöt med. Perfekt att det sitter fästen både på själva säcken och på sidofickorna tycker jag. Fästremmarna på locket är bra att ha GT-jackan fäst med. Den åker ju av och på. Eller/och för t.ex en vattentät packsäck om man har mycket packning. Bottenavdelaren håller jag med om att man kan skicka. Har aldrig gillat den, så det blir nog lite klippa här också:) .Mycket vikt spar jag nog inte på det, men blir av med ett irritationsmoment.
 
Fjällräven Ridge

Vikt: 2,4 kg. Volym: 75 liter. Fast bärsystem (två storlekar).

Bar den under 10 dagar med en startvikt på 28 kg. Stabil och med lagom mycket finesser (läs få). Dessutom billig - 1899 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
Morgan Vilken säck? Transportera 28
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.